استانی 11:47 - 01 اردیبهشت 1393
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آب از شاخص‌های اصلی توسعه و استفاده از منابع آب به خلاء توسعه‌نیافتگی استان کمک می‌کند و این مهم در اولویت برنامه کاری امسال قرار گرفت.

استفاده از منابع آب به خلاء توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کهگیلویه و بویراحمد، دکتر سیدموسی خادمی در نشست هماهنگی استفاده بهینه از منابع آب استان، افزود: تولید سالانه بیش از 11میلیارد متر مکعب آب و برخورداری از حدود هشت درصد آب شیرین کشور در کهگیلویه و بویراحمد، سالهاست که توجه مسئولان استانی و ملی را در این بخش به خود جلب کرده است.

وی با بیان اینکه، این استان از بزرگترین استان‌های کشور به لحاظ برخورداری از منابع آب است، اظهارکرد: بهره‌برداری، مهار و تخصیص بیشتر از آب‌های استان با جدیت در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به جدی‌بودن مسأله آب در این استان و نقش آن در توسعه و آبادانی و تاثیرگذاری آن در همه بخش‌ها و ضرورت آن در کشاورزی، آشامیدنی، صنعت و گردشگری، انتظار می‌رود تا مسئولان و مقامات وزارت نیرو و شرکت منابع آب کشور بیش از پیش به این استان توجه ویژه داشته باشند.

خادمی، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و پیگیری برای بهره‌برداری و تخصیص بیشتر از اصلی‌ترین منابع یعنی آب استان برای پروسه زمانی 22 ساله تا سال 1414 را از برنامه‌های جدی استان در سال 93 برشمرد و گفت: برای تخصیص این میزان آب باید با ارایه استدلال، ملاک و معیارها پیگیر امور بود.

وی تاکید کرد: مسئولان در این رابطه تلاش جدی دارند و از همه مدیران استانی هم انتظار می‌رود این موضوع را در سطح استانی و ملی و در جایگاه‌های تصمیم‌گیری تکرار کنند تا بطور جدی مورد توجه واقع شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تخصیص بیشتر آب از سد کوثر برای توسعه استان تاکید کرد و ادامه داد: هم‌اکنون 83 میلیون لیتر از آب این سد برای کشاورزی، شرب و صنعت به استان اختصاص داده شده و تلاش براین است تا آن را به 225 میلیون متر مکعب برسانیم و برای تحقق این هدف باید میزان آب مورد نیاز از این سد را بر اساس ارائه استدلال منطقی، برنامه مطالعه شده و مدارک متقن ارائه دهیم.

خادمی بیان کرد: حدود هشت درصد آب کشور سر منشا آن در استان کهگیلویه و بویراحمد است و برای مهار، جلوگیری از هدر رفت، تخریب و استفاده بهینه منابع آبی و خاکی استان با ایجاد ساختارهای سازه‌ای و غیرسازه‌ای برای سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال نیازمند طراحی طرح جامع و کاملی از آب‌های استان در کوتاه‌مدت و دراز مدت هستیم.

وی به ضرورت روز افزون و نیاز اصلی مردم در همه شهرستان‌های استان از آب آشامیدنی و کشاورزی اشاره و عنوان کرد: طراحی برنامه استفاده، بهره‌برداری و تخصیص از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منابع آبی سطحی موجود استان برای مصارف شرب شهری و روستایی، کشاورزی، صنعت، گردشگری، آبزی پروری، تولید انرژی برق‌آبی تا افق 1414 آغاز شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: بررسی میزان نیاز آب ما را به این نتیجه می‌رساند که چگونه این آب‌های سرگردان و روان را مهار و از آنها به بهترین روش، آسانترین شکل و با کمترین هزینه بهره‌برداری و بیشترین سود و استفاده را داشته باشیم.

خادمی به آخرین وضعیت سد تنگ سرخ اشاره کرد و گفت: این سد بازنگری و بررسی پیوست اجتماعی و معارضات مردمی آن در دست بررسی است و برآورده‌ها از میزان خسارات، هزینه و مطالبات مردم در حوزه این سد بطور شفاف بروزرسانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: این سد به لحاظ مهندسی ارزشی و برآورده‌ها، توجیه فنی، اقتصادی و انتفاع ملی بخصوص برای مردم این استان دارد و مالکان حوزه این سد اطمینان خاطر داشته باشند که با پیگیری جدی هیچ‌گونه حق و حقوقی از آنها ضایع نخواهد شد.

انتهای پیام


3536679
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است