استانی 16:16 - 04 اردیبهشت 1393
نماینده مجلس شورای اسلامی:
مشهد- ایرنا- عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت:باید با همکاری با نهادهای بین المللی از جمله سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) کاری کنیم که محصول زعفران ایران به صورت جهان شمول مدیریت شود.

ˈمحمد اسماعیل نیاˈ روز پنجشنبه در سمینار ˈتوسعه زنجیره ارزش صنعت زعفرانˈ که در هتل پارس مشهد برگزار شد، افزود:باید در زمینه افزایش مصرف زعفران چه در داخل و چه در خارج از کشور فرهنگ سازی نمود و مخاطب را به سمت شناخت این ادویه مفید و استفاده بیشتر آن ترغیب کرد.



وی گفت:درصد کمی از شش میلیارد انسان موجود بر روی کره زمین زعفران را می شناسند که اگر سفرا و رسانه های ایران کاری کنند که سهم سرانه مصرف زعفران دنیا در هر سال به یک گرم افزایش یابد و به رقم شش هزار تن برسد تحولی بزرگ در تجارت و اقتصاد این محصول رخ خواهد داد.



او افزود: محور این مدیریت جهان شمول نیز باید با ایران باشد چون بیش از 93 درصد زعفران جهان را کشورمان تولید می کند و اگر دنیا در این مسیر به کمک نیاید این بازار به سمت تقلب کشیده خواهد شد.



نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی گفت:اگر هم اکنون متوسط برداشت زعفران در هر هکتار سه کیلو و 300 گرم است در مزارع ارگانیک این رقم به 30 کیلوگرم نیز رسیده است.



اسماعیل نیا افزود:هدف از راه اندازی مزارع ارگانیک زعفران، رساندن عملکرد در هکتار به 10 کیلو گرم و حذف کودشمیایی از فرایند تولید بوده است به طور مثال در مزارع ارگانیک روستای کلاته نوی کاشمر میزان برداشت در هر هکتار به 16 کیلو گرم نیز رسیده است.



وی گفت:برای رسیدن به این منظور پیشنهاد شده که سه هزار میلیارد ریال برای تولید ارگانیک محصولات کشاورزی با محوریت زعفران در نظر گرفته شود.



او افزود:با اجرای این طرح به هر کشاورز 35 میلیون ریال وام داده می شود تا کود ورمی کمپوست را با مواد آلی ترکیب و به خاک مزرعه اش وارد کند و کود شیمیایی را نیز حذف نماید.



وی گفت:این آمادگی وجود دارد که در 180 هکتار از مزارع کشور این کار انجام شود که هم کاهش مصرف آب و هم افزایش محصولات و سلامت مصرف کنندگان را به دنبال دارد.



سمینار یک روزه ˈتوسعه زنجیره ارزش صنعت زعفرانˈ با همکاری بانک کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) در مشهد عصر امروز نیز ادامه دارد.



1922/659/ 1539

انتهای پیام /*




3569637
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است