گوناگون 17:20 - 01 اردیبهشت 1394
کارگردان نمایش «دونه کفترام نذریه» با اشاره به بهره گیری از نشانه‌های تعزیه در این نمایش عنوان کرد در این اثر بمب‌گذاری حرم امام رضا(ع) از سه زاویه دید مختلف روایت می‌شود.

به گزارش مهر؛ کاوه مهدوی درباره اجرای نمایش «دونه کفترام نذریه» عنوان کرد: این نمایش برگزیده نخستین سوگواره نمایش و آیین های مذهبی «خمسه» بود و در مراسم اختتامیه قرار شد برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار گیرد از همین رو این نمایش قرار است از ۶ اردیبهشت ماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری به صحنه برود.

وی ادامه داد: داستان این نمایش درباره بمب‌گذاری در حرم امام رضا(ع) است که از سه زاویه دید مختلف روایت می شود. «دونه کفترام نذریه» برگرفته از یکی از نمایش هایی است که سال ۸۹ در تالار مولوی به صحنه بردم و «دم هشتی، روی گنبد» نام داشت اما این نمایش کاری جدید محسوب می شود و با اجرای قبلی تفاوت های بسیاری دارد. تنها مضمون اصلی نمایش قبلی در این اجرای جدید حفظ شد اما ساختار و فضاسازی کاملا تغییر کرده است.

مهدوی درباره داستان نمایش یادآور شد: داستان نمایش درباره بمب گذاری سال ۷۳ در حرم امام رضا(ع) است اما داستان از سه زاویه مختلف روایت می شود. از آنجا که خود من به نمایش های ایرانی و ساختارشکنی و فانتزی که در این نوع آثار وجود دارد علاقه زیادی دارم، سعی می کنم در همه کارهایم المان ها و نشانه هایی از نمایش های ایرانی را وارد کنم. این نمایش نیز برگرفته از نمایش های ایرانی است اما در آن بیشتر از تعزیه وام گرفته شده چون اتفاقی که در داستان رخ می دهد در روز عاشورا بوده است.

کارگردان نمایش «پوتین ها» درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: فضاسازی نمایش با استفاده از المان های تعزیه شکل گرفته اما کار اصلا شبیه به یک تعزیه نیست. به عنوان نمونه از آب استفاده متفاوتی در نمایش کرده ایم و با نورپردازی فضا به شکلی تصویر شده که یک کاسه آب تبدیل به حوض حرم امام رضا (ع) شده است. در این نمایش همه چیز در جهت ارائه فرمی مدرن شکل گرفته است و ما حتی معین البکاء را هم به شیوه ای متفاوت در نمایش تصویر کرده ایم.

وی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرا در سوگواره خمسه کرده است، توضیح داد: نمایش نسبت به اجرا در سوگواره خمسه تغییرات فرمی جزئی کرده است اما کلیت اثر مثل اجرای سوگواره خواهد بود. البته نمایش به گونه ای طراحی شده که با وجود تاکید روی میزانسن ها در هر اجرا ممکن است نسبت به به واکنش مخاطب اتفاقات متفاوتی رخ دهد.

مهدوی در پایان صحبت هایش متذکر شد: علاقمندم نمایش هایی را که در گذشته به صحنه برده ام در قالب و ساختاری جدید مجددا اجرا کنم تا به نتیجه دلخواه برسم. چون یک کارگردان در طول دوران کاری اش شاید بتواند دو یا سه کار کاملا موفق اجرا کند پس بهتر است در اجراهای مجدد ایرادهای کارش را برطرف کند.

نمایش «دونه کفترام نذریه» به کارگردانی کاوه مهدوی از ۶ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود. حوزه هنری در خیابان حافظ، تقاطع خیابان سمیه، واقع است.


6238534
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است