بین‌الملل 02:19 - 31 مرداد 1393
گزارش ویژه/
تصاویر اخیر خیابان‌های فرگوسن که این روزها همه جا پخش می‌شود، نشان می‌دهد که چگونه پلیس آمریکا به روی مردم خود گلوله گشوده و اینجاست که باید از واشنگتن سوال کرد، شعارهای حقوق بشری‌اش در جهان همگی پوچ و بیهوده و تنها ابزاری برای دستیابی به منافع خویش است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ وقایع اخیر نژادپرستانه در شهر فرگوسن آمریکا بار دیگر ثابت کرد که نهاد پلیس این کشور یک ساختار کاملاً نظامی دارد. اکنون شعار عوام‌فریبانه‌ی "جنگ علیه ترور" به جبهه‌ای تبدیل شده که شهرهای آمریکا نیز از زبانه‌های آتش آن در امان نمانده‌اند.


واحدهای پلیس در سراسر خاک ایالات متحده آزادانه از سوی پنتاگون با سلاح‌های مازاد، مهمات، لباس جنگی، خودروهای زرهی و دیگر ادوات نظامی تجهیز شده‌اند، به طوری که دیگر تفاوتی میان نیروهای پلیس با سربازان ارتش وجود ندارد و افکار عمومی آمریکا نیز به خوبی متوجه این مسئله هستند.


پلیس آمریکا دیگر نقش محافظتی خود از شهروندان در برابر جرائم را از دست داده و بیشتر در لباس محافظان امنیتی دولت در برابر اعتراضات خشم‌آلود مردم این کشور ظاهر می‌شود. تصاویر زیر خیابان‌های فرگوسن را در این روزها نشان می‌دهد و مشخص نیست آنان نظامیان ارتشی‌اند یا یگان‌های پلیس:






روز 9 اوت 2014 یک پلیس سفیدپوست در ایالت میسوری اسلحه خود را به سمت نوجوانی سیاه‌پوست به نام "مایکل براون" شلیک کرد و او را کشت. بلافاصله تظاهرات متعددی در شهرهای آمریکا (با مرکزیت فرگوسن) بر ضدّ خشونت‌های پلیس و نژادپرستی در آمریکا صورت گرفت که تاکنون ادامه دارد. اما تظاهراتی که بر ضدّ خشونت به راه افتاده بود، با خشونت بیشتری سرکوب شد.


گاز اشک‌آوری که پلیس میلیتاریزه شده‌ی فرگوسن جهت متفرق کردن شهروندان به کار می‌گیرد، همان گاز "Made in USA"ی است که نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین به کار می‌بندند.




تظاهرات آرام سیاهان آمریکا که صرفاً خواهان اجرای عدالت در مورد پلیس قاتل نوجوان 18 ساله بودند، رفته رفته تشدید شد و به آتش‌سوزی‌هایی انجامید که پلیس را عملاً به سرکوب‌های خشونت‌آمیزتری مشابه صحنه جنگ کشاند.


دانشجویان دانشگاه هاروارد در اعتراض به نژادپرستی‌ها در آمریکا و به نشانه بی‌سلاح بودن در برابر برخورد وحشیانه پلیس کف دست‌های خود را بلند کردند.






























"اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا" (ACLU) در همین هفته گزارشی منتشر کرد و در آن نوشت: «پلیس آمریکا بی هیچ ضرورتی میلیتاریزه و خطرناک شده است؛ ادامه این روند در نهاد پلیس، به جای خدمت به شهروندان از آنان دشمن می‌سازد.»


"پاول سولدرا" (Paul Szoldra) خبرنگار و عضو سابق نیروی دریایی آمریکا لیستی از تمام اسلحه‌هایی که در ناآرامی‌های فرگوسن دیده بود تهیه کرد و گفت: فرگوسن محل جنگ نیست ولی پلیس این شهر از سلاح‌هایی استفاده می‌کند که می‌توانند از فاصله 500 متری دقیقاً به هدف شلیک کنند.


ویدئوهای منتشرشده طی روزهای اخیر از اعتراضات فرگوسن حاکیست خبرنگاران هم از خشونت پلیس مصون نیستند. حتی هفته‌نامه پرشمار و مشهور "نیوزویک" علی‌رغم گوش به فرمان بودن همیشگی‌اش نسبت به کاخ سفید، در آخرین شماره خود اذعان کرد که پلیس عمداً به سمت خبرنگاران هجوم می‌آورد و با مردم مثل ارتش اشغالگر رفتار می‌کند. خبرنگاران باید با گاز اشک‌آور متواری و پراکنده شوند تا شاهد خشونت علیه سیاهپوستان نباشند.


"توماس جکسون" رئیس پلیس شهر فرگوسن پس از پنج روز سکوت، بالاخره نام پلیس شلیک‌کننده به سمت مایکل براون را فاش کرد. "دارن ویلسون" (Darren Wilson) سابقه شش سال حضور در اداره پلیس را دارد.




*** قاتل یا مقتول بودن بستگی به رنگ پوست مجرم دارد!


نژادپرستی در آمریکا در حالی بیداد می‌کند که سفیدپوستان 78% مردم آمریکا را تشکیل می‌دهند. جالب‌تر اینکه با این جمعیت، تنها 35% زندانیان در زندان‌های آمریکا سفیدپوست هستند. از سوی دیگر 13% شهروندان آمریکا را سیاهان تشکیل می‌دهند ولی 38% زندانی‌ها سیاه‌پوستند.


این آمار و ارقام به روشنی نشان می‌دهند که سیاه‌پوستان آمریکا به سادگی به مجازات حبس محکوم می‌شوند و یک سفیدپوست در موقعیت مشابه ممکن است هرگز چنین مجازاتی نداشته باشد. با این حساب از هر سه آمریکاییِ سیاه‌پوست، یک نفر در طول زندگی‌اش زندان را تجربه خواهد کرد و این آمار تکان‌دهنده‌ای است.


تبعیض فاجعه‌بار دیگر این است که در جرائم بزرگ مانند قتل، بسیار تعیین‌کننده است که قاتل یا مقتول، جانی یا قربانی، هر کدام از چه نژاد و رنگ پوستی هستند. اگر یک سیاه‌پوست، سفیدپوستی را به قتل برساند، قطعاً صندلی الکتریکی یا آمپول سمّی در انتظار اوست، ولی در موارد برعکس، مانند حادثه تازه‌ی 9 اوت این طور نیست.


نوجوان 18 ساله سیاهپوست تنها به این دلیل که با همکلاسی‌اش طول خیابان را دویده بود، هدف شلیک شش گلوله‌ی پلیس سفیدپوست قرار گرفت که دو گلوله مستقیماً به سر وی اصابت کرد و او را در نخستین لحظات از پای درآورد. پلیس آمریکا با گذشت نزدیک به دو هفته هنوز به جای پاسخ گفتن به فریادهای عدالت‌خواهانه سیاه‌پوستان برای محاکمه‌ی پلیس قاتل، در حال شلیک گلوله و گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان است.


*** توصیه‌هایی به سیاهان آمریکا برای زنده ماندن!


یک کارشناس سوئیسی با انتقاد شدید از تبعیض علیه سیاهان، توصیه‌های طنزآمیزی به نوجوانان و جوانان سیاه‌پوست آمریکا کرده است:


1. از دید پلیس به خودت نگاه کن؛ مهم نیست تو مسلّح نیستی، مهم این است که سیاه‌پوست هستی.


2. متوجه باش که صرف حضور تو در خیابان‌ها تهدید نیروهای پلیس محسوب می‌شود.


3. موقع صحبت کردن لهجه‌ات را عوض کن و مراقب باش درست مثل یک "لورد" انگلیسی حرف بزنی.


4. هرگز چیزی مانند تلفن همراه، دوربین یا تبلت با خود حمل نکن که شبیه اسلحه به نظر برسد.


5. از تردد کردن در مناطق خلوتی که می‌دانی پلیس‌های سفیدپوست، ممکن است کینه‌های نژادپرستانه خود را بر روی تو تخلیه کنند بپرهیز.


6. اگر پلیسی جلوی تو را گرفت، با لحنی به دور از تنش فقط بگو "بله قربان، چشم!"




7. حتی‌الامکان در اماکن عمومی حاضر نشو و چه بهتر اینکه اصلاً از خانه خارج نشوی.


8. اگر پلیسی تو را دستگیر و به زمین پرت کرد، خوش برخورد باش و مقاومت نکن.


9. اگر خون تو یونیفرم پلیس را آلوده کرد، لطفاً هزینه‌های شستشوی آن را متقبل شو تا از تو خشمگین نباشند.


10. اگر هیچ کدام از این راه‌ها جواب نداد و در معرض خطر مرگ قرار گرفتی، رنگ پوستت را تغییر بده و سفیدپوست شو مانند "مایکل جکسون" (!)


گزارش از طاهری








انتهای پیام/

4531848
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ گور دسته جمعی ایجاد شده توسط نظامیان اسرائیلی در نوار غزه شناسایی شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی شاهد جهش بیش از یک دلاری بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور آمریکایی خواهان افزودن ۲ اصلاحیه به کمک‌های اهدایی واشنگتن به تل آویو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا مدعی شد گزارش‌های مربوط به گور‌های دسته‌جمعی غزه نگران‌کننده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقامات صهیونیست کشته شدن نظامی این رژیم در شمال غزه را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تظاهرکنندگان صهیونیست خواستار توافق با حماس برای آزادی اسرا شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: رژیم صهیونیستی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه عمل نکرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ترکیه با هدف مقابله با حزب کارگران کردستان سامانه اس-۴۰۰ خود را در مرز عراق مستقر می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه نروژ با تمجید از سازمان آنروا، خواستار از سرگیری کمک رسانی به این نهاد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است