به گزارش ایرنا از وزارت علوم، رصد کردن حرکت های علمی کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه از آن نظر برای ایران اهمیت دارد که برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزش عالی کشور از سمت و سوی برنامه های سایر کشورها آگاه شوند.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با یادآوری اینکه 22 کشور عربی جهان شامل هشت کشور در آفریقا، شش کشور در حوزه خلیج فارس و هشت کشور در آسیا هستند، افزود: اتخاذ استراتژی جدید در علم، تکنولوژی و فناوری عربی در چهاردهمین کنگره وزرای آموزش عالی و پژوهش های علمی کشورهای عربی در شهر ریاض عربستان سعودی در تاریخ 11 تا 13 ماه مارس 2014 به تصویب رسید.
به گفته وی، این استراتژی با نظر گروهی از کارشناسان از مناطق عربی با حمایت سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی اتحادیه عرب در تونس (ALECSO)، اتحادیه علمی شوراهای پژوهشی عربی و سازمان یونسکو تهیه و ارائه شده است.
مهراد خاطرنشان کرد: تمرکز این استراتژی بر رشد و توسعه تحصیل علم و دانشگاه ها، ارتقاء ظرفیت پژوهش های علمی، افزایش حمایت های مالی در پژوهش و توسعه و همچنین رشد منطقه ای و بین المللی علم و دانش و همکاری های آموزشی است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: در این راهبرد رصدخانه ای آنلاین برای علم و فناوری عربی پیش بینی شده است تا چشم انداز علمی و فناوری کشورهای عربی را نشان داده و کاستی های موجود در اجرا و پیاده سازی را برجسته کرده و نمایش دهد.
وی یادآور شد: این رصدخانه شامل یک پرتال از فعالیت های پژوهشی، رشد و نوآوری و پروژه ها؛ پایگاه اطلاعاتی از مراکز پژوهشی و دانشگاه ها؛ فهرست دانشمندان، تکنولوژیست ها، کارشناسان آموزشی و سیاستگذاران؛ شاخص های علم و فناوری و همچنین اطلاعات کنفرانس ها، سمپوزیوم ها و کارگاه های آموزشی در منطقه عربی می شود.
این پژوهشگر و استاد در حوزه علم اطلاعات تصریح کرد: این استراتژی پیشنهاد می کند که به منظور ارتقای رویکردهای تعاملی، تفوق و نوآوری، شبکه ای از مراکز علمی برتر در جهان عرب تاسیس شود که این شبکه از موسسات فنی و مراکز پژوهشی برجسته منتخب که در ارتباط با دانشگاه های کشورهای عربی هستند، به عنوان قطب های منطقه ای استفاده می کند تا موجب تسهیل همکاری از طریق پروژه های مشترک پژوهشی و همچنین موجب ارتقای آموزش در سطح بالا شوند.
وی افزود: این استراتژی از کشورهای عربی می خواهد که حمایت مالی از پژوهش و توسعه را از میزان فعلی تولید ناخالص داخلی به میزان 0.3 به مقدار 3 درصد افزایش دهد که این امر با مشارکت بخش خصوصی از 30 درصد به 40 درصد میسر می شود.
مهراد بیان داشت: در این استراتژی صندوقی برای توسعه علم و فناوری پیش بینی شده است که با مکانیسم های مالی جدید مانند معافیت های مالیاتی و گمرکی حمایت می شود.
وی اضافه کرد: این راهبرد بر روی 14 طرح ملی آموزش عالی و پان عرب از جمله بیوتکنولوژی، فناوری نانو، فناوری اطلاعات، آب، مواد غذایی، کشاورزی، فضا، انرژی، علوم بیابان، محیط زیست، انرژی تجدید پذیر، فقر و بیماری متمرکز است.
مهراد، لزوم تحرک بیشتر دانشمندان در منطقه با همکاری های علمی بین المللی، فناوری، نوآوری ها و سازمان های آموزش عالی را از دیگر تاکیدات استراتژی جدید علم و فناوری عربی ذکر کرد.
وی یادآور شد: در این استراتژی به مشکل فرار مغز عرب اشاره شده و برای حل آن به طرح های ابتکاری مانند ترویج تحقیق و نوآوری در فعالیت های مشترک با دانشمندان عرب که در خارج از کشور زندگی می کنند و همچنین بازنگری در آموزش عالی نیز تاکید شده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: بازنگری در آموزش عالی علاوه بر اینکه باعث تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت می شود، در این استراتژی به افزایش انتقال دانش و فناوری از دانشگاه ها به شرکت های صنعتی، که می تواند به شکوفایی نوآوری و رقابت شرکت ها و سیستم های اقتصادی منجر شود، توجه ویژه ای شده است.
سرپرست ISC تصریح کرد: توجه به این مقوله نیازمند برنامه های آموزش عالی ویژه آموزش مهارت برای بخش خصوصی، بهبود استانداردهای آموزشی علم و فن آوری، آماده سازی فارغ التحصیلان در رشته های تحقیق و توسعه، استخدام فارغ التحصیلان و ارتقای راههای یادگیری از جمله از راه دور و آموزش در سیستم باز است.
به گفته مهراد، به منظور اطمینان از اجرای صحیح طرح، کمیته های پایش و ارزیابی جهت آماده سازی گزارش پیشرفت و پیشنهادات لازم برای اصلاح روند اجرای طرح ایجاد می شود.
علمی (1)**1055**1599
انتهای پیام /*
3520328