بین‌الملل 06:49 - 10 آبان 1393
سرانجام نگرانی‌های انسان‌دوستانه تحت کنترل درآمدند تا اسرائیل بتواند به کارایی محاصره غزه که بسیاری از اقلام ضروری، را ممنوع می‌کند، اضافه کند و متاسفانه، سازمان ملل موافقت کرده با وجود نقض حقوق فلسطینی‌ها، در این نسخه جدید از محاصره، با رژیم صهیونیستی همکاری کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "کانترپانچ" در مقاله‌ای به قلم "جاناتان کوک" می‌نویسد:‌ بازسازی غزه‌ای که بر اساس هدف آشکار دکترین نظامی اسرائیل، یعنی دکترین «داهیا» با خاک یکسان شد، تنها پس از گذشت دو ماه از پایان جنگ در این منطقه، حیرت‌انگیز و تعجب‌آور است.


بر اساس گزارش سازمان ملل، در تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، 100 هزار خانه تخریب و یا دچار خسارت شد. به علاوه، 600 هزار فلسطینی ـــ تقریبا یک سوم جمعیت غزه ـــ بی‌خانمان شده و یا به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز مبرم پیدا کردند.


 
*** شرایط اسرائیل برای بازسازی غزه
راه‌ها، مدارس و نیروگاه‌ برق، و حتی سیستم‌های آب و فاضلاب غزه همگی نابود شده‌اند. به زودی سرما و برودت زمستان فرا می‌رسد. «آژانس امداد آکسفام» هشدار داد که با این سرعت پیشرفت، بازسازی غزه 50 سال به طول خواهد انجامید.
به جز سرزمین‌های فلسطین اشغالی، کدام نقطقه دیگر از جهان است که جامعه بین الملل در برابر درد و رنج مردم آن ساکت می‌نشیند؟ مردمی که نه تنها دستخوش بلایای طبیعی نشده‌اند بلکه با اراده انسان‌ها به این وضع دچار شده‌اند.
مثل همیشه، علت اصلی وقفه در بازسازی غزه، «نیازهای امنیتی» اسرائیل است. غزه به شرطی بازسازی خواهد شد که شرایطی که مقامات رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنند، پذیرفته شده و به اجرا درآیند.
 
*** نیازهای انسان‌دوستانه مردم فلسطین و حق آن‌ها در قانون بین المللی، قربانی خواسته‌های رژیم صهیونیستی شده است
دوازده سال پیش، اواسط انتفاضه دوم بود که بولدوزرهای اسرائیل به سمت اردوگاه جنین در کرانه غربی حرکت کردند و در صحنه‌هایی که جهان را شوکه کرد، صدها خانه فلسطینی را با خاک یکسان کردند.
با وجودی که ساکنین این اردوگاه در چادرها به سر می‌بردند، اما اسرائیل بر شرایط خود جهت اسکان مجدد ساکنین آن، اصرار ورزید. کوچه‌هایی که با کمین‌گاه‌های خود، به مقاومت فلسطین کمک کرده بودند، باید از بین می‌رفتند. به جای آن‌ها، خیابان‌های عریضی ساخته شدند که تانک‌های اسرائیلی به راحتی می‌توانستند از آن‌ها عبور کنند.
به طور خلاصه باید گفت که نیازهای انسان‌دوستانه مردم فلسطین و حق آن‌ها در قانون بین المللی برای پایداری در برابر ظلم و ستم رژیم صهیونیستی، قربانی خواسته‌ اسرائیلی‌ها در اشغال موثرتر سرزمین‌های فلسطین شد.
 
*** براساس تجربه گذشته، بیشتر وعده‌های کمک به غزه عملی نمی‌شوند
در ادامه، توافقنامه‌ای که ماه جاری در شهر قاهره برای بازسازی غزه با شرایط مشابه به امضا رسید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
کمک‌های مالی وعده داده شده به غزه، 5.4 میلیارد دلار برآورد شده است. با این وجود، براساس تجربه گذشته، بیشتر این وعده‌ها عملی نمی‌شوند. به علاوه، نیمی از این کمک‌ها بلافاصله برای پرداخت بدهی‌های در حال افزایش حکومت خودگردان فلسطین، روانه کرانه غربی خواهند شد.
توافقنامه قاهره در سطح وسیعی مورد استقبال قرار گرفت، هرچند شرایط اسرائیل برای بازسازی غزه، به شکل مبهمی به اطلاع عموم رسید، اما با این وجود، اطلاعات فاش شده جزئیات را به تفصیل بیان می‌کنند.
 
*** هر چه ظاهر امر از بیرون متمدنانه به نظر برسد، هدف واقعی آن را مبهم‌تر می‌کند
یکی از تحلیلگران اسرائیلی، راه‌حل پیشنهادی را به تبدیل یک زندان جهان سومی به یک مکان حبس فوق العاده آمریکایی تشبیه کرده است. هر چه ظاهر امر از بیرون متمدنانه به نظر برسد، هدف واقعی آن را مبهم‌تر می‌کند. این نه تنها زندگی را برای ساکنین فلسطین راحت‌تر نمی‌کند، بلکه هدف آن، ایجاد امنیت بیشتر برای نیروهای اسرائیلی است.
سرانجام نگرانی‌های انسان‌دوستانه تحت کنترل درآمدند تا اسرائیل بتواند به کارایی محاصره هشت ساله غزه ــ که بسیاری از اقلام ضروری، از جمله آنهایی که برای بازسازی غزه مورد نیاز هستند را ممنوع می‌کند ــ اضافه کند.
 
*** بخش اعظمی از پول‌های اهدایی برای بازسازی غزه، به جیب واسطه‌ها و تولیدکنندگان اسرائیلی سیمان سرازیر خواهد شد
طبق این توافقنامه، کنترل صوری مرزهای غزه، و انتقال مواد مورد نیاز برای بازسازی آن، به حکومت خودگردان فلسطین و سازمان ملل داده می‌شود تا حماس از روند بازسازی کنار گذاشته شده و تضعیف گردد. اما ناظران ــ و تصمیم‌گیرندگان واقعی ـــ اسرائیلی‌ها خواهند بود. برای مثال، این رژیم صهیونیستی است که از حق وتوی خود برای تعیین این که چه کسی قرار است مقادیر بسیار زیاد سیمان مورد نیاز را تامین کند، استفاده خواهد کرد. این بدان معناست که بخش اعظمی از پول‌های اهدایی، به جیب واسطه‌ها و تولیدکنندگان اسرائیلی سیمان سرازیر خواهد شد.
اما مشکل عمیق‌تر از این‌هاست. این سیستم باید به خواسته اسرائیل برای دانستن اینکه هر کیسه از این سیمان‌ها و یا فولاد به کجا می‌رود، جامه عمل بپوشاند تا بدین وسیله، حماس را از ساخت راکت‌های موشک خانگی و شبکه‌ تونل‌ها بازدارد.
 
*** حکومت خودگردان فلسطین مجبور است جزئیات هر یک از خانه‌هایی که به بازسازی نیاز دارند را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد
تونل‌ها و عناصر غافلگیرانه حماس، علت اصلی آمار بالای تلفات در بین سربازان اسرائیلی است. بنابراین، بدون وجود این‌ها اسرائیل در حمله بعدی آزادی عمل بیشتری خواهد داشت.
هفته گذشته، موشه یلعون، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی هشدار داد که بازسازی غزه به رفتار خوب حماس مشروط است. حکومت خودگردان فلسطین مجبور است جزئیات هر یک از خانه‌هایی که به بازسازی نیاز دارند را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد. شواهد نشان می‌دهند که هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی، هر گونه تحرکی را بر روی زمین تحت نظر خواهند گرفت.
 
*** سازمان ملل، همدست رژیم صهیونیستی در نسخه جدید محاصره غزه
در این صورت اسرائیل قادر خواهد بود تا با هر کسی که وی را شبه نظامی تلقی می‌کند، ـــیعنی هر کسی که با حماس یا جهاد اسلامی در ارتباط است ـــ مقابله کند. به احتمال زیاد، اسرائیل امیدوار است که این اقدام می‌تواند بسیاری از فلسطینی‌ها را از پیوستن به جنبش‌های مقاومت منصرف سازد.
به علاوه، به احتمال بسیار زیاد، این سیستم نظارت، مختصات جی پ اس تمام خانه‌ها و جزئیات خانواده‌های ساکن در غزه را در اختیار اسرائیل قرار خواهد داد. این امر باعث می‌شود که رژیم صهیونیستی در حمله بعدی خود به این مناطق، کنترل بهتری بر اوضاع داشته باشد.
متاسفانه، سازمان ملل موافقت کرده است که با وجود نقض قوانین بین المللی و حقوق فلسطینی‌ها، در این نسخه جدید از محاصره، با رژیم صهیونیستی همکاری کند.
 


*** بهترین راه بازگشت سرمایه اهداکنندگان، تبدیل غزه به یک زندان فوق العاده است
به نظر می‌رسد که واشنگتن و متحدانش، از دیدن اینکه حماس و جهاد اسلامی از مواد و تجهیزات مورد نیاز برای مقاومت در برابر حمله بعدی اسرائیل محروم شده‌اند، خوشحال هستند.


روزنامه «نیویورک تایمز» در مورد نگرانی خود می‌نویسد: «هدف از افزایش و صرف هزینه چندین میلیون دلاری برای بازسازی نوار غزه چیست؟ آن هم وقتی که قرار است در جنگ بعدی دوباره از بین برود.»


برای برخی از اهداکنندگان که از سال‌ها کمک بیهوده به خشم آمده‌اند، بهترین راه بازگشت سرمایه، تبدیل غزه به یک زندان فوق العاده است.






انتهای پیام./

5085736
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به آوارگان فلسطینی در رفح واقع در جنوب غزه، هشت نفر شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی گفت: رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا به فعالیت‌های این آژانس در غزه پایان دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه انگلیس، به سران اسرائیل هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه ایتالیا از اجماع دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده اسراییل در سازمان ملل به درخواست فلسطین برای عضویت دائم در سازمان ملل حمله کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صدراعظم آلمان بار دیگر خواستار خویشتن داری کشور‌های منطقه به منظور جلوگیری از تشدید تنش‌ها شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه قطر از تحت فشار قرار گرفتن کشورش از سوی طرف‌های خارجی پیرامون مذاکرات صلح انتقاد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه ترکیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی را متهم به تلاش برای کشاندن منطقه به جنگ کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تحت فشار قرار دادن تل آویو برای انجام تحقیقات جامع پیرامون بدرفتاری با بازداشت شدگان فلسطینی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سفارت ایران در لندن در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است