اقتصادی 21:10 - 07 آبان 1395
۹‌ ماه از زمان اعلام رسمی بانک مرکزی مبنی بر واگذارشدن تعهدات تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج به بانک پارسیان به‌عنوان بانک عامل و البته ۱۹‌ماه از زمان بازداشت مدیران ارشد تعاونی اعتبار میزان و واگذارشدن تعهدات آن به بانک صادرات ایران می‌گذرد.

تلاش همه نهادهای درگیر برای سامان‌دادن به فعالیت مؤسسات و تعاونی‌های اعتبار فاقد مجوز هرچند به توقف رسمی فعالیت تعاونی اعتبار میزان و ورود بانک مرکزی به پرونده تعاونی فاقد مجوز ثامن‌الحجج منجر شد، اما گام نهایی این است که همه نهادهای قانونی و به‌ویژه بانک مرکزی به قول خود برای صیانت از حقوق سپرده‌گذاران گرفتار شده در این باتلاق بازار غیررسمی پول ایران عمل کنند.

تجمع‌های غیرقانونی سپرده‌گذاران و البته گرد‌هم آمدن عده‌ای از سپرده‌گذاران برخی صندوق‌ها و تعاونی‌های اعتبار ادغام‌شده در تهران و دیگر شهرهای ایران در برابر نهادهای قانونی ادامه دارد. اکتفا کردن بانک مرکزی به صدور اطلاعیه‌ها از یک طرف، طولانی‌شدن فرایند تعیین تکلیف اموال و دارایی‌های به جامانده از تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز از سوی دیگر باعث شده تا سپرده‌گذارانی که اصل سرمایه‌ خود را از دست رفته می‌بینند، حتی مطالبه دریافت سود سپرده‌های خود آن‌هم با نرخ توافق شده با تعاونی‌های یادشده را مطرح کنند.

  • بازخوانی وعده‌ها

13دی‌ماه سال گذشته و با نزدیک‌شدن به زمان قطعی تعیین تکلیف پرونده تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج، ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی بر صیانت از حقوق سپرده‌گذاران در ساماندهی مؤسسات غیرمجاز تأکید کرد و معاون اول قوه قضاییه هم ضمن تأکید بر حفظ سپرده‌های مردم در مؤسسات غیرمجاز از تلاش دولت و قوه قضاییه برای حل مشکل مؤسسه ثامن‌الحجج خبر داده بود.

این تأکید سکاندار بانک مرکزی قابل تامل است که گفته بود: نکته مهم در نحوه برخورد با موضوع است و انتخاب روش‌هایی که حتی‌الامکان منجر به صیانت از سپرده‌های سپرده‌گذاران شود. همان زمان، غلامحسین محسنی اژه‌ای تأکید کرده بود که این مؤسسه دچار مشکلاتی شده است اما در تلاش هستیم با کمک دولت، قوه قضاییه و مسئولان خود مؤسسه مشکلات به‌وجود آمده برای مردم و سیستم بانکی حل شود.

  • تبدیل املاک به پول زمان‌بر است

این روزها بیشترین تجمع‌ها مربوط به تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج می‌شود، اما گرفتاری بزرگ این است که یک مقام آگاه به همشهری می‌گوید: بیش از 70درصد سپرده‌های این تعاونی اعتبار به املاک تجاری و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به ثامن‌الحجج تبدیل شده که به‌دلیل افت قیمت زمین و املاک تجاری و نبود تقاضا در بازار قابلیت نقدشوندگی ندارد و از سوی دیگر بخشی از این سپرده‌ها به همان سپرده‌گذاران کلان تسهیلات داده شد که در این زمینه باید بین بانک عامل و سپرده‌گذاران کلان و تسهیلات‌گیرندگان توافق شود که به‌دلیل فضای بدبینی ایجاد شده، روند کارها به سختی طی می‌شود.

  • صبر و همراهی، راه رسیدن به پس‌انداز

براساس آخرین اطلاعیه بانک مرکزی از 27مهرماه امسال سپرده‌های تا 300میلیون تومان تعاونی ثامن‌الحجج طبق مصوبه کارگروه ویژه و مجوز دستگاه قضایی تعیین تکلیف شده‌اند و تنها یک درصد از سپرده‌گذاران که عمدتا سپرده‌های بیش از یک میلیاردتومان دارند، بلاتکلیف مانده‌اند که باید در انتظار تصمیم‌های جدید کارگروه مشترک بانک مرکزی و قوه قضاییه بمانند، مشروط به اینکه برای رسیدن به اصل پس‌انداز خود همراهی لازم را نشان دهند و البته هم بانک مرکزی، هم دولت و هم قوه قضاییه برای تعیین تکلیف و فروش یا واگذاری دارایی‌ها و اموال و املاک باقیمانده تصمیم‌گیری‌کنند.

  • سایر سپرده‌گذاران ناراضی را دریابید

ادغام برخی صندوق‌ها و تعاونی‌های اعتبار هم باعث شد تا تجمع‌های اعتراضی در برخی شهرهای ایران تداوم یابد و افزون بر این بلاتکلیف گذاشتن سهامداران هلدینگ پدیده شاندیز، پردیسبان و... هم مزید بر علت شده است. معترضان در حالی برای رسیدن به اصل پول‌شان همچنان چاره کار را در برگزاری تجمع‌های فاقد مجوز می‌بینند که انتظار این است که نهادهای مسئول مطالبات آنها را جدی بگیرند و زودتر و در یک برنامه زمانبندی مشخص سرمایه‌های مردم را از سوخت شدن نجات دهند.


8251456
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است