ورزشی 11:40 - 08 شهریور 1394
در حالی که فدراسیون والیبال هدف گذاری خود را موفقیت در جام جهانی اعلام کرده است، سایر نمایندگان ایران در رویدادهای بین المللی توفیق چندانی نداشتند و عملا تاکنون چهار تورنمنت فدای جام جهانی شده است.

همه چیز فدای جام جهانی والیبال

به گزارش ایسنا، رییس فدراسیون والیبال با حمایت از ملی پوشان و کادر فنی و گلایه از برخی انتقاد‌ها تاکید کرد: هدف اصلی والیبال در سال 1394 مسابقات جام جهانی است و رقابت‌های لیگ جهانی فرصتی است تا بازیکنان ایران به هماهنگی مطلوب برسند و استعدادهای جدید نیز محک بخورند.

محمدرضا داورزنی این صحبت ها را در شهریور 1393 عنوان کرد؛ روزی که تیم ملی والیبال ایران از صعود به دور دوم لیگ جهانی والیبال ناکام مانده بود. رئیس فدراسیون والیبال که از مدت ها قبل قول حضور تیم ملی در المپیک و همچنین کسب سکو در این مسابقات را داده بود، صراحتا از هدف گذاری برای موفقیت تیم ملی در جام جهانی خبر داد.

با توجه به موفقیت های والیبال ایران در سال های گذشته در لیگ جهانی، مسابقات قهرمانی جهان و همچنین با توجه به اهمیت حضور در المپیک چنین هدف گذاری منطقی به نظر می رسید. صعود والیبال ایران به المپیک 2016 برزیل موفقیت چشمگیری است که می تواند نقطه عطفی در این رشته ورزشی به شمار بیاید.

والیبال ایران برای کسب سهمیه المپیک دو مسیر مشخص پیش رو خواهد داشت. کسب مدال طلا و یا نقره جام جهانی و کسب عنوان بهترین تیم آسیایی در مسابقات انتخابی قاره ای می تواند ایران را به المپیک برساند. اگر چه مسیر دوم به نظر آسان تر است اما رئیس فدراسیون والیبال از همان ابتدا هدف گذاری خود و مجموعه اش را روی جام جهانی قرار داد.

با همین سیاست گذاری تیم ملی اصلی والیبال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت نکرد تا ترکیب اصلی بازیکنان ایران بعد از لیگ جهانی استراحت کنند و برای جام جهانی آماده شوند. تیمی که هدایتش را پیمان اکبری بر عهده داشت، در آسیا دوم شد و عملا یک قهرمانی قاره ای در میزبانی ایران از دست رفت.

همچنین تیم زیر 23 سال ایران به دلیل در اختیار نداشتن چند مهره کلیدی حاضر در اردوهای تیم ملی بزرگسال نتوانست در جمع چهار تیم برتر مسابقات جهانی جای گیرد.

تیم والیبال پیکان هم بدون در اختیار داشتن تمام مهره هایش در آسیا از قهرمانی و کسب سهمیه مسابقات باشگاهی جهان باز ماند. حال آنکه به گواه اکثر کارشناسان والیبال در صورتی که این سه تیم با ترکیب کامل خود راهی مسابقات می شدند، شانس بالایی برای موفقیت داشتند.

پیمان اکبری سرمربی جوان والیبال ایران که به طور همزمان در پنج ماه نخست سال 1393 هدایت 5 تیم را بر عهده گرفت، به جز قهرمانی در مسابقات زیر 23 سال آسیا ، سایر تیم های تحت هدایت او در مسابقات بین المللی ناکام بود. البته او علاوه بر این ها هدایت تیم دانشجویان جهان را بر عهده داشت که در مسابقات یونیورسیاد پنجم شد.

رکوردی که پیمان اکبری در هدایت پنج تیم در پنج رویداد بین المللی از خود به جای گذاشت، در تاریخ والیبال جهان کم نظیر است. در توانایی اکبری به عنوانی یک مربی توانا و آینده دار شکی نیست اما سپردن پنج تیم به یک سرمربی و اعزام ترکیب‌های نصفه و نیمه به مسابقات مختلف نشان می دهد که فدراسیون والیبال ایران عملا برنامه ریزی و هدف گذاری مشخصی روی کسب نتیجه در تورنمنت های یاد شده نداشت؛ مسابقاتی که می توانست علاوه بر کسب تجربه برای بازیکنان مختلف ایران و سرمربیان جوان ایرانی افتخارات زیادی به همراه داشته باشد که عملا هیچ دستاورد چشمگیری نداشت. از سوی دیگر سپردن چند تیم به یک نفر از کارایی یک مربی کم می‌کند و نتایج ضعیف حتی سابقه و کارنامه یک مربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

داورزنی مثل همیشه با دفاع تمام قد از اکبری گفت: "پیمان اکبری و دستیارانش در راستای سیاست های راهبردی فدراسیون عمل کردند. ما نیازمند دادن فرصت به جوانان و امیدهای دیگری هستیم که میدان های جهانی را تجربه کنند. حضور چنین چهره های جدید در تیم امید بیانگر آینده بهتر برای والیبال ملی است."

همانطور که پیش از این عنوان شد، مسئولان فدراسیون والیبال ایران تقریبا همه برنامه های خود را معطوف به موفقیت در جام جهانی کردند. حتی لیگ جهانی سال 2015 و جام واگنر را هم تدارکاتی برای هماهنگی بازیکنان برای حضور در جام جهانی دانستند.

رئیس فدراسیون والیبال در همین‌باره گفت: "ما امسال تیم را برای جا‌م جها‌نی آماده می‌کنیم. البته قهرمانی آسیا را هم پیش‌رو داریم، ولی اصل کار ما موفقیت در جا‌م جها‌نی است. امروز باید جواد معنوی نژاد و حسن صنوبر در کنار سایر بازیکنان تست شوند، محک بخورند و به آمادگی برسند. اگر قرار بود ما از کسب نتیجه‌ بترسیم والیبال به اینجا نمی‌رسید. من سعی کردم هیچ فشاری برای کسب نتیجه‌ روی تیم نباشد. بازیکن وقتی گمان کند که با یک باخت زیر سوال می‌رود نمی‌تواند نمایش خوبی داشته باشد."

حالا تیم ملی والیبال ایران خود را برای شرکت در جام جهانی ژاپن آماده می کند؛ جایی که در آخرین دوره مسابقات در بین 12 تیم به رتبه نهم اکتفا کرد. موفقیت های تیم ملی والیبال ایران در پیروزی مقابل قدرت های جهان موجب بالا رفتن سطح انتظارها از تیم ملی شده است. در این میان سه باخت پیاپی تیم ملی ایران در جام واگنر بویژه شکست مقابل ژاپن حریف سنتی ایران در آسیا موجب شکل گیری موجی از انتقادها شد و نگرانی هایی را از احتمال نمایش ضعیف تیم ملی ایران در ژاپن سبب شد.

اگر چه جام جهانی ژاپن آخرین فرصت برای کسب سهمیه المپیک ایران نیست و ملی پوشان ایران حتی در صورت ناکامی در این رقابتها می توانند اردیبهشت ماه سال آینده در انتخابی المپیک قاره ای شانس خود را برای کسب سهمیه بیازمایند، اما با توجه به هدف گذاری فدراسیون والیبال و همچنین فدا شدن چهار تورنمنت دیگر در سال 1394 برای موفقیت در جام جهانی، انتظار می رود تا ملی پوشان ایران مثل سال های گذشته نمایش مقتدرانه ای در جام جهانی ارائه دهند چون والیبال ایران امسال برای کسب سهمیه المپیک، چند تورنمنت را فدا کرد. طلای قهرمانی آسیا، قهرمانی در باشگاه های آسیا، مدال بازیهای دانشجویان جهان، مدال در مسابقات زیر 23 سال جهان و لیگ جهانی همه فدای جام جهانی والیبال شد.

پس از عدم راهیابی تیم ملی زیر 23 سال ایران به جمع چهار تیم برتر مسابقات جهانی زیر 23 سال جهان، رئیس فدراسیون والیبال اظهار داشت: "تیم های ملی نوجوانان، جوانان و امید و... همگی در خدمت پشتوانه سازی برای تیم ملی بزرگسالان هستند. برخی ها که به دنبال بهانه برای انتقاد می گردند باید منطقی تر و حرفه ای تر به این موضوع نگاه کنند. کمی وسعت نگاه خود را بیشتر کنیم و فقط با نگاه مدال به هر مسابقاتی نگاه نکنیم. برای رسیدن به یک هدف بالا، می بایست مسیر درست، هرچقدر هم که سخت باشد را انتخاب کنیم و حتی برای آن بهای سنگینی بپردازیم. مهم این هست با صحیح ترین راه به هدف مان برسیم. اگر افق والیبال ایران به دنبال نتیجه گیری در رده های پایه بود، می توانستیم با ترکیب دیگری در مسابقات شرکت کنیم و بر خلاف سیاست های حرفه ای تیم های قدرتمند و صاحب سبک والیبال دنیا اولویت اول را تیم ملی بزرگسالان نگذاریم و از بازیکنانی مانند میلاد عبادی پور و جواد معنوی نژاد در تیم ملی زیر 23 سال استفاده کنیم."

انتهای پیام


6978795
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» در پایان رقابت‌های بوکس جاده ابریشم باکو، ملی پوشان ایران به دو مدال نقره و دو برنز دست یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه استقلال که به دلیل دادن ضمانت به سانتاکلارای پرتغال پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را بسته می‌بیند، خطری از این بابت احساس نمی‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران گفت: مطمئن هستم اگر با آمادگی کامل و روحیه خوب راهی المپیک شوم، اتفاق‌های خوبی را رقم خواهم زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مریم طوسی دونده کشورمان در جریان برگزاری مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی در ماده ۲۰۰ متر نایب قهرمان شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران که به دلیل مصدومیت از ابتدای فصل بازی‌های را از دست داده بود بعد از بهبود هم نمی‌تواند برای استقلال بازی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور مشهور مسابقه قویترین مردان ایران از پیشنهاد رشوه در دوران برگزاری این مسابقات خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دو بوکسور کشورمان با غلبه بر حریفان خود به فینال تورنمنت جاده ابریشم راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کشیده شدن پای برخی از مربیان سازنده به چرخه انتخابی تیم ملی دعوای زرگری است که شاید برخی در سال المپیک به بهانه‌ای مختلف آن را راه‌اندازی کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است