فرهنگی‌هنری 02:11 - 19 آذر 1397
عباسعلی وفایی:
عباسعلی وفایی می‌گوید: یکی از ضعف‌های حوزه نشر این است که هیچ متولی‌ای در جهت صیانت از رسم‌الخط و نوع نوشتار فارسی وجود ندارد؛ یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممکن است از نظر محتوایی به آثار گیر بدهد اما از نظر رسم‌الخط و نوع نوشتار هیچ توجهی ندارند.

به محتوا گیر می‌دهند ولی به غلط نوشتن نه

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر جا که مجوز چاپ کتاب‌ها را می‌دهد این است که به اصول رسم‌الخط و زبان فارسی توجه کند. اما متاسفانه در حال حاضر این مسئله متولی یا صاحبی ندارد در حالی که ارزش آن کمتر از موارد دیگر نیست.

او افزود: حتی مجله‌ها و روزنامه‌ها هم ویراستار یا سرویراستار ندارند. اگر هم دارند سلیقه خاص خودش را دارد، برای همین تشتت خطی خیلی زیادی در آن‌ها وجود دارد.

وفایی با بیان این‌که قطعا غلط‌نویسی‌ها با گذر زمان تاثیر منفی خودش را روی زبان فارسی می‌گذارد، گفت: هر چیز اصول و قاعده‌ای دارد و به کار نگرفتن آن اصول و قواعد منجر به ضعف‌هایی می‌شود؛ خصوصا زبان که کارش با هنجارها و اصول است. بی‌توجهی به اصول آن، با گذر زمان و تغییر نسل، ممکن است که انحطاط‌هایی را به‌وجود بیاورد و غیرقابل جبران باشد.

او سپس تاکید کرد که غلط‌نویسی‌ها قابل جبران نیستند؛ چه به صورت سهوی و چه به صورت عمدی. 

این استاد زبان و ادبیات فارسی در پاسخ به سوالی درباره نظر برخی صاحب‌نظران که معتقدند غلط‌نویسی‌ها برای زبان تجربه است و آسیبی به آن نمی‌زند، اظهار کرد: درباره نوع انتخاب واژه و تحول معنایی من با این نظر موافقم اما در خصوص خط این‌گونه نیست.  بحث خط یک چیز قراردادی است و اگر قرار باشد با هر شخص و سلیقه‌ای دگرگون شود و اصول منضبط آن به کار گفته نشود در طول زمان سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود، چون ما خط را بنا نهاده‌ایم که یک نظمی در زبان داشته باشیم و زودفهم باشد و کمک کند.

عباسعلی وفایی به غلط‌های رایج در رسم‌الخط کلمات، از جمله استفاده از «ن» به جای تنوین و جدا نوشتن اشتقاق‌ها اشاره کرد و گفت: ما باید یک اصل را در استفاده از زبان به‌کار بگیریم و بر اساس آن عمل کنیم؛ اگر غیر از این باشد یک نوع پراکندگی و بی‌انضباطی زبانی به‌وجود می‌آید. جلوگیری از این بی‌انضباطی‌ها با هنجارهایی انجام می‌گیرد، که البته فرهنگستان این هنجارها را تا حدود ۹۵ درصد تنظیم کرده که قابل پذیرش هم هست.

او سپس به بی‌انضباطی‌ای که در مجله‌ها، روزنامه‌ها، برنامه‌های صدا و سیما و کتاب‌ها وجود دارد اشاره کرد و افزود: فضای مجازی قابل کنترل نیست، اما صدا و سیما، منابع علمی و روزنامه‌های ما که نباید این‌گونه هر کدام متفاوت و به اصول زبان بی‌توجه باشند.

این پژوهشگر در پایان درباره نقش فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این‌باره گفت: فرهنگستان قدرت اجرایی ندارد و نهادهایی که توانایی نظارت دارند باید به این مسائل توجه داشته باشند و در برابر زبان مسئولیت دارند. فرهنگستان تا آن‌جا که توانسته اقدام‌های خوبی در زمینه جلوگیری از غلط‌نویسی‌ها انجام داده است. 

انتهای پیام


9995454
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است