علمی فناوری 11:40 - 01 اردیبهشت 1393
مارک زاکربرگ، الون ماسک و اشتون کوچر درصددند مغزی مصنوعی خلق کنند که عملکردی مشابه با مغز انسان دارد. مدیر عامل فیسبوک، بنیان‌گذار تسلا و بازیگر و تهیه کننده سینما گرد هم آمده‌اند تا بر روی پروژه‌ای عظیم در زمینه توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند. هدف این پروژه شبیه‌سازی مغز انسان است.

Brain AI Brain AI

به گزارش وال استریت ژورنال، مقام ارشد اجرایی فیسبوک، بنیان گذار تسلا و بازیگر و تهیه کننده سینما هر کدام بخشی از 40 میلیون دلار سرمایه مورد نیاز را فراهم کرده و در یک برنامه مرتبط با هوش مصنوعی به نام «وایکاریس» ( Vicarious) یا جانشین، مشارکت کردند. این کار در جهت کمک به خلق دوباره نئوکورتکس یا «نو قشر مغز» است (این بخش نئوپالیوم نیز نامیده می‌شود)، جایی که مغز انسان عملکردهای مرتبط با شناخت و ادراک را سروسامان می‌دهد، که از آن جمله می‌توان به یادگیری زبان، انجام محاسبات، حل مسائل و درک اشیاء سه بعدی اشاره کرد. این هدفی بلندپروازانه است، اما در واقع تلاش‌های این گروه معطوف به جریانی گسترده‌تر در دنیای فناوری‌های مدرن می‌باشد. جایی که شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، IBM، مایکروسافت و حتی خود فیسبوک همگی در جستجوی راهی هستند تا در قالب سخت افزار و نرم افزارهای ارائه شده از مغز انسان الگوبرداری کنند.

IBM در این زمینه به نوعی پیش‌کسوت محسوب شده و سابقه بررسی و تحقیقات پیرامون ساخت یک مغز مصنوعی را دارد.

گوگل اخیرا پیشتاز در زمینه AI یا همان هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) ، جئوفری هینتون را به استخدام خود درآورده که پیش از این دیگر مبحث مرتبط با هوش مصنوعی که به نام ذهن عمیق (Deep Mind) شناخته می‌شود را کلید زده است. فیسبوک هم چندان از دیگر رقبا عقب نمانده و یان لیکان «Yann Lecun» را به خدمت گرفته که با هینتون همکاری داشته و به او در پیشبرد یک زمینه خاص از هوش مصنوعی که یادگیری عمیق (Deep Learning) نامیده می‌شود کمک کرده است.

هدف اصلی در اینجا کمک به بهبود و پیشرفت گسترده‌ ماشین‌ها در حیطه تشخیص تصاویر یا پردازش طبیعی زبان است. به عبارت دیگر، آنها مایلند چیزی خلق کنند که همانند Siri اپل عمل کرده و بتواند همانگونه که از آن انتظار می‌رود فعالیت کند.

اما وایکاریس خود را در سطحی متفاوت از این گروه جای داده، آنهم با تمرکز روی یک مدل از قشر مغز، جایی که فعالیت عمده مغز به عملکردهای شناختی در سطوح بالا همانند استدلال فضایی و پردازش زبان اختصاص یافته است. دیگر بانی طرح وایکاریس دیلیپ جرج است که پیش از این با همکاری مشترک جف هاوکینز و مدیر ارشد اجرایی پیشین، دانا دابینسکی در سال 2005 شرکتی به نام نومنتا (Numenta) را تاسیس کرد که امروزه به نام گراک«Grok» شناخته می‌شود.

zuckerberg-musk-kutcher

ماسک - زاکربرگ - کوچر

پیش از هر چیز بهتر است این مطلب را بدانید که کپی برداری کامل از مغز انسان ایده‌ای است که هرگز امکان انجامش متصور نیست. اما با تقلید کردن و شبیه سازی از یک بخش کوچک از کورتکس هر دو یعنی وایکاریس و گراک موفق شده‌اند به دستاوردهای محسوسی در این زمینه نائل شوند. در حالی که شالوده و زیربنای گراک بر فروش یک سرویس بررسی لحظه به لحظه IT قرار گرفته، وایکاریس روی خلق یک سیستم که قادر به تشخیص تصاویر باشد تمرکز کرده است. این گروه خطوط اصلی کار را سال گذشته تکمیل کرده و اکنون ادعا می‌کند ابزار تولید شده قادر است از سد  CAPTCHA عبور کند؛ سلسله حروفی که باید هنگام ورود به برنامه‌های کاربردی شبکه وارد کنید تا هویت شما به عنوان انسان و نه ماشین احراز شود (کاری که به منظور جلوگیری از خرابکاری‌های اینترنتی صورت می‌گیرد). به جز این مسئله گروه در مورد دیگر اهداف و برنامه‌های خود کاملا سکوت اختیار نموده است.

این دومین بخش سرمایه گذاری وایکاریس بود که توسط گروه سرمایه گذاری‌های مخاطره آمیز هدایت شد. اولین دوره شامل 15 میلیون دلار می‌شد که توسط بنیان گذار پیشین فیسبوک و موسس آسانا (Asana) داستین مسکوویتز (از بنیان‌گذاران فیسبوک که در بخش تکنیکی آن مشغول به کار بوده و بعد از جدایی شرکت آسانا را تاسیس کرد)، آدام دی‌انجلو، مهندس پیشین فیسبوک و موسس وب سایت پرسش و پاسخ «کوآرا»  (Quara) و موسسان شرکت خدمات کامپیوتری و نرم افزاری پلنتیر (Palantir) پیتر تیل و جو لانسدیل تقبل شد.

فیسبوک در بخش آخر سرمایه گذاری نقشی نداشت. زاکربرگ خود تامین مالی سرمایه را به صورت شخصی برعهده گرفت، گروه به وال استریت ژورنال اعلام کرد که این مسئله به هیچ عنوان نمایانگر تمایل فیسبوک به استفاده از وایکاریس نیست. البته علاقه و اشتیاق فیسبوک در زمینه هوش مصنوعی کاملا مشهود بوده و بر کسی پوشیده نیست. بعلاوه این تنها زمینه مورد علاقه فیسبوک نبوده و نخواهد بود.


3536553
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت مراکز سراج توضیح داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نائب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: فروش اینترنتی دارو در دنیا انجام می‌شود اما برای اجرای این طرح باید مطالعات دقیقی داشته باشیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی دکتر «داود یونسیان» را به عنوان سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تغییرات غیرمعمول در دست‌های شما می‌تواند نشانه بیماری شایع، اما کشنده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی برای تزریق واکسن هپاتیت سی در وزارت بهداشت انجام شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۲۷۰۰ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا یک انیمیشن را از قمر «آیو» سیاره مشتری منتشر کرده که با استفاده از داده‌های کاوشگر «جونو» ساخته شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» با ارائه ابزاری به منظور نقشه‌برداری از نانوحفره‌های موجود روی غشاء، می‌توان در آینده از این نقشه‌ها برای بهبود عملکرد ادوات تصفیه آب استفاده کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است