فرهنگی‌هنری 05:04 - 13 بهمن 1393
محمد بقایی ماکان به ارائه تعریفش از ادبیات انقلاب پرداخت.

ادبیات انقلاب چه ادبیاتی است؟

این نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا درباره «ادبیات انقلاب» گفت: در طول تاریخ بشر انقلاب‌هایی که صورت گرفته پیوسته تحت تاثیر اندیشه‌های روشنفکران و اندیشمندان همان عصر بوده است. برای مثال می‌توان از دو انقلاب بزرگ فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه نام برد که در ‌آن‌ها نویسندگان‌، شاعران و متفکران و سخنوران پیش از بروز این انقلاب‌ها در صحنه‌های اجتماعی ظهور کردند و مشوق مردم برای تغییر ساختار موجود شدند و در تاریخ ایران نیز همین وضعیت را می‌توان دید.

او در ادامه اضافه کرد: برای مثال در انقلاب مشروطه ایران شاعران و نویسندگانی مانند سید اشرف‌، عارف قزوینی، علامه دهخدا و امثال این‌ها نقش موثری در پرورش دیدگاه‌های جامعه به سوی آزادی‌خواهی داشتند. این جریان به طور طبیعی براساس گفته متفکران و تاریخ‌نویسان بزرگ مانند ویل دورانت به طور ذاتی پیش از هر انقلابی بروز می‌کند.

بقایی ماکان سپس درباره این موضوع و ارتباط آن با انقلاب اسلامی سال 1357 توضیح داد: در انقلاب سال 57 هم چنان‌که می‌دانیم حرکت‌هایی در همین زمینه از سوی نویسندگان و شاعران صورت گرفت که به طور مشخص می‌توان از فعالیت‌های قلمی کسانی مانند دکتر شریعتی‌، جلال آل احمد، اخوان ثالث و امثال این‌ها نام برد که هر یک به نوعی نقش موثری در برانگیختن جامعه علیه وضعیت موجود داشتند. شریعتی از نیروی دینی بهره جست. آل احمد از دیدگاه‌های اجتماعی و عناصر سنتی بهره گرفت و شاعرانی مانند اخوان از ویژگی‌های ملی و فرهنگی، و در مجموع آلیاژی پدید آمد برای استحکام بخشیدن به حرکت‌های انقلابی مردمی که طالب تغییرات بنیادی در ساختار سررشته‌داری کشور بودند.

این نویسنده سپس به سرنوشت ادبیات انقلاب پس از پیروزی انقلاب‌ها اشاره و اظهار کرد: پس از هر انقلابی نیز طبیعتا این اندیشه‌ها فروکش نمی‌کند، زیرا هر انقلابی پس از پیروزی به کودکی‌ می‌ماند که راه رفتن را آغاز می‌کند و طبیعتا به دلیل نداشتن تجربه‌های لازم دچار زمین‌ خوردن‌های پی در پی هم می‌شود. بنابراین اهل قلم و روشنفکران که پیوسته جامعه و مدیریت جامعه خود را زیر نظر دارند این حرکات را مورد تامل و بحث و نقد قرار می‌دهند که گاه ممکن است در قالب شعر باشد یا به صورت نثر.

او همچنین گفت: انقلاب ایران هم از این قاعده مستثنا نبوده و پس از پیروزی مورد نقد، تامل و ملاحظات اهل فکر و نویسندگان و شاعران قرار گرفته است که این بخش از ادبیات را دیگر نمی‌توان ادبیات انقلابی نامید. زیرا ادبیات انقلابی در واقع به ادبیاتی گفته می‌شود که محرک و مشوق مردم برای به پاخاستن و احقاق حق و طلب آزادی باشد. ولی آن‌چه پس از پیروی انقلاب به صورت ادبیات مطرح می‌شود در واقع نقد و بررسی دستاوردهای یک انقلاب است که ممکن است در ستایش یا در نفی دستاوردهای یک انقلاب باشد.

بقایی ماکان در ادامه بیان کرد: از این‌رو باید دید هر انقلابی تا چه میزان به قول‌ها و وعده‌هایی که عاملان آن داده‌اند وفادار بوده است و تنها در این صورت است که می‌توان به صحت و سقم ادبیات پس از انقلاب پی‌ برد و دیدگاه‌های جمعی را معیاری قرار داد برای پذیرفتن یا نپذیرفتن ادبیاتی که پس از پیروزی یک انقلاب به آن وابسته است.

این نویسنده در پایان گفت: این‌که برخی همچنان پس از گذشت چندین دهه از یک انقلاب نوشته‌های شاعران و نویسندگان را انقلابی می‌دانند در حقیقت تعریفی آکادمیک و پذیرفتنی نیست.

انتهای پیام


5754149
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است