اجتماعی 15:58 - 27 بهمن 1397

باید برای مدیریت بهینه منابع در آموزش‌ و پرورش برنامه‌ریزی شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جمشید انصاری معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش ‌و پرورش که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: اداره امور عمومی کشور همیشه در سه سطح مورد بررسی قرار می‌گیرد که سطح اول نظریه دولت است. اینکه دولت در حوزه‌های مختلف اداره کشور چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد و وظایف اساسی دولت چیست و تفاوت نظام‌ها در همین بحث مبانی نظری دولت شکل می‌گیرد.

انصاری سطح دوم را سطح سیاست‌گذاری دانست و بیان کرد: وقتی نظریه دولت بر اساس مبانی حقوقی مطرح و تعیین تکلیف می‌شود، چگونگی اجرا در این سطح از وظایف دولت خواهد بود. آثار تصمیم‌های سطح سیاست‌گذاری بیشتر از میان‌مدت است که شکل قوانین دائمی کشور را به خود می‌گیرد و در این سطح وظیفه دولت در تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد لذا سطح سیاست‌گذاری همواره باعث مناقشه می‌شود.

انصاری سطح سوم را سطح اجرایی و عملیاتی دانست و بیان کرد: این سطح تحت عنوان حکمرانی خوب مطرح می‌شود که دولت با چه کیفیتی خدمات ارائه دهد تا بیشترین بهره‌وری صورت بگیرد.

معاون رییس جمهور با اشاره به بررسی آموزش‌ و پرورش در این سطوح اظهار کرد: در سطح اول قبل و بعد از انقلاب اسلامی تحصیل و آموزش عمومی بوده است و در بحث نظریه دولت در آموزش‌وپرورش ابهام نداریم.

انصاری ادامه داد: در سطح دوم در سی سال گذشته مناقشه‌هایی وجود داشته است که در مشارکت بخش‌های مختلف بحث‌های زیادی صورت گرفته است که وجه سیاسی این مباحث بر مبانی سیاست‌گذاری ترجیح داشته است و میزان تصدی‌ها و دخالت دولت در آموزش‌ و پرورش همیشه در این سطح مطرح بوده است.

وی سطح سوم را کیفیت دانست و گفت: همیشه آموزش‌ و پرورش از پایین‌ترین تا بالاترین سطح تلاش برای ارتقای کیفیت داشته است.

انصاری با اشاره به اینکه این همایش به بخشی از مباحث سطح دوم اشاره دارد، گفت: منابع در اختیار آموزش‌ و پرورش محلی برای کاستن ندارد لذا باید برای مدیریت بهینه منابع آموزش‌ و پرورش برنامه‌ریزی شود تا برای ذی‌نفعان رضایتمندی بیشتری داشته باشد و برای رسیدن به این مهم باید پژوهش‌های کاربردی صورت بگیرد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اصل سی قانون اساسی که به آموزش رایگان اشاره دارد، اظهار کرد: در سال ۱۳۶۹در نامه‌ای به وزیر آموزش‌ و پرورش شرح دادم که به یک استان پایین‌ترین سرانه و به استان‌هایی دیگر بیشترین سرانه اختصاص داده‌ شده است و این سؤال را مطرح کردم که عدالت کجا است و اگر قرار است آموزش رایگان باشد حد رایگان بودن چه چیز می‌تواند باشد.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: اگر مدیریت فعالیت تخصصی است چرا در طول چهل سال گذشته برای واحدهای آموزشی مدیر تربیت نمی‌کنیم و باید برای اداره علمی مدارس به سمت تربیت مدیران متخصص حرکت کنیم.

انصاری با اشاره به اینکه اگر بخواهیم آموزش‌ و پرورش را با رویکرد اقتصادی مدیریت کنیم نیاز به تجدیدنظر داریم، اظهار کرد: نسبت‌های در نظر گرفته‌شده در آموزش‌ و پرورش مانند نسبت معلم به دانش‌آموز، نسبت معلم به عوامل پشتیبانی و... باید تجدید نظر شود لذا ضمن توجه به تجربیات برتر جهانی و درآمدهای کشور این نسبت‌ها نیاز به اصلاح دارند که در حال حاضر نسبت معلم به عوامل پشتیبانی ۲۵ است که در ایران این نسبت ۳۲ است.


10056528
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران از دستگیری اراذل و اوباشی که اقدام به قدرت‌نمایی و عربده‌کشی در شرق تهران کرده بودند، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: سال گذشته ۱.۵ میلیون مددجو از پرداخت هزینه قبوض آب، برق و گاز معاف شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در راستای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی با همکاری بخش خصوصی، ۵۰۰ هزار هکتار به زیستگاه این گونه در خطر انقراض در اطراف منطقه توران در سمنان اضافه شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد شهید گفت: بیش از ۷۰ درصد از جامعه ایثارگری که به بنیاد مراجعه می‌کنند از طریق ارتباط و تعامل با کارکنان و مدیران مشکل آنان قابل حل است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خواستار شناسایی و دستگیری هر چه سریعتر عوامل حمله مسلحانه به منازل جنگلبانان آمل شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اعمال قانون در مورد تخلفات پیش آمده در یک بازی فوتبال گفت: توانمندی در رفع آسیب و حل مساله است نه پاک کردن صورت مساله.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از کشف ۵۰ کیلوگرم تریاک و دستگیری ۲ قاچاقچی طی یک عملیات در محور قم به تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از توسعه بیش از ۲۰۰۰ هکتاری کمربند سبز شهر تهران در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از توسعه ۲۰۰۰ هکتاری کمربند سبز شهر تهران در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: ۱۰۰ درصد ابلاغ‌های دیوان عالی کشور به صورت الکترونیکی است چرا که دادرسی در دیوان به صورت غیر حضوری و از قبل آماده شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است