فرهنگی‌هنری 13:01 - 07 بهمن 1398

سال آینده سال گرامیداشت عطار است/سردیس سهروردی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت ها و میراث فرهنگی پیش از ظهر امروز دوشنبه 7 بهمن در سالن همایش های ملی با حضور سفرای کشورهای خارجی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سخنگوی وزیر امور خارجه، بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کارشناسان میراث فرهنگی در حال برگزاری است.

در این برنامه اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: گرد هم آمده ایم تا آینده پر امیدی را برای نسل امروز ترسیم کنیم و با آنها راه عشق ورزیدن به انسانها را یادآور شویم. سخن از فرهنگ یعنی سخن از باورها و دانسته هایی است که ارزش آفرین هستند.

وی افزود: فرهنگ یعنی عشق به انسان ها در لوای خدمت به یکدیگر و هم آوا شدن از پس آواهای چنگ و نی و تار. یعنی ظرفیت های موجود را به کارگرفتن. ده ها نماد فرهنگی که توصیف کننده لطافت روح و عشق به انسانیت است.

بروجردی گفت: دیپلماسی فرهنگی آرام آرام بر تعاملات سیاسی جای خود را باز کرده است. چون میراث فرهنگی زبان مشترک ملت هاست. این دانش، زبان، موسیقی، فیلم و ده ها نهاد فرهنگی که به جای دیپلماسی اقتصادی و سیاسی کارآمد شده است، بسیار با اهمیت هستند. داشته های فرهنگی ملت ها می تواند حلقه وصل آنها باشد. مجامع بین المللی چاره ای ندارند جز اینکه برای حفظ میراث جهانی کمک کنند. بیانیه سپر آبی نمونه خوبی از دغدغه برای میراث بشری است. انتظار می رود همه نهادهای بین المللی با همین نگاه به حفظ میراث بشری بپردازند.

رئیس کتابخانه ملی اظهار داشت: قوانین وضع شده در سازمان ملل تسهیل گر این مسئله شده است از جمله کنوانسیون لاهه و یا اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی و قطعنامه دو هزار و ۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل.

وی یادآور شد: ایران فشرده تاریخ و فرهنگ جهان است و از دوران پیش از تاریخ و اسلام و تا امروز در قله های تمدن بشری درخشیده است. بنابراین تعرض به میراث فرهنگی و بشری موجود در آن تعرض به کل بشر است که سهمی از این میراث دارد.

در ادامه حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز بیان کرد: ۷۰ سال پیش بر ویرانه های جنگ جهانی دوم یک اندیشه زیبا جوانه زد. بشر خسته از جنگ به دنبال آرمان شهری بود که در آن صلح و گفتگو حاکم باشد. در آن دوران این ذهنیت شکل گرفت که باید آئینه وجودی بشر را از زنگار پاک کرد. ۷۰ سال است که یونسکو در جهان آئینه به دست روبروی ملت ها می ایستد تا داشته های آنها را به خودشان نشان دهد.

وی افزود: همه میراث جهانی اعم از میراث ناملموس و ملموس و حافظه جهانی نشانه است برای اینکه یادآوری کنند ما همه خانواده بر روی زمین هستیم. نشانه ای برای اینکه بگویند سرمایه فقط قدرت اقتصادی نیست بلکه داشته های فرهنگی نیز ثروت است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: تهدید و تخریب اموال فرهنگی مانند موزه های بغداد جراحت بر روح بشر است. به همین دلیل است که وقتی بناهای تاریخی منفجر می شود همه جهان عزادار می شوند. چون در واقع روح بشر، مجروح شده است. تا چندی پیش در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دو سال را به نام شیخ اشراق طی کردیم و باید بدانید که قدیمی ترین دانشگاه در ایران وجود داشته که آن هم جندی شاپور با ۵۰۰ هیئت علمی بوده است. از ژانویه امسال دو شخصیت برجسته ایرانی را گرامی می داریم. فارابی با همکاری قزاقستان در دو سال آینده و عطار هم اینک در ایران گرامی داشته می شوند.

ایوبی همچنین با همراهی وزیر امور خارجه از سردیس شیخ شهاب الدین سهروردی رونمایی کرد.


10364870
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است