فرهنگی‌هنری 16:34 - 03 مهر 1396
دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت:سوال اینجاست که آیا الگوی مدیریت دوران جنگ می‌تواند برای مدیریت فعلی و رسیدن به شرایط مطلوب کارآمد باشد؟آیا آن مدیریت که چه در جبهه ، چه در اداره کشور برقرار بود می‌تواند برای وضعیت فعلی که با یک جنگ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مواجه هستیم کارآمد باشد؟ برای پاسخ به این سوال جنگ‌ها را در سه سطح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی بررسی می‌کنند. در سطح راهبردی سران، مسئولان و فرماندهان عالی بررسی می‌کنند تا بدانند راهبرد دشمن چیست و راهبرد پیروزی بر آن راهبرد چگونه است.

پرسش سردار صفوی در مورد کارآمدی مدیریت جنگ در زمان فعلی

 به گزارش ایسنا،سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی که امروز دوشنبه سوم مهرماه به مناسبت هفته دفاع مقدس و همچنین بزرگداشت شهید محسن حججی در دانشگاه خوارزمی سخن می‌گفت، ضمن خوشامدگویی به دانشجویان جدید الورود دانشگاه خوارزمی گفت: قبل از هر چیز سلام مقام معظم رهبری را به همه شما می‌رسانم.

سرلشکر صفوی در ادامه به طرح یک سوال پرداخت و گفت: رابطه محرم  سال ۶۱ ٬ بهمن ۵۷، شهریور ۵۹ و رابطه این سه با قیام حضرت حجت چیست؟

وی در ادامه به در پیش بودن مراسم اربعین اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اربعین امسال پیش بینی می‌شود بیش از ۲۰ میلیون نفر شرکت کننده داشته باشد.مردم جهان باید بدانند حسین چه کسی بوده تا بعد بدانند فرزند حسین کیست که مراسم اربعین در این شناخت تاثیر دارد.



سردار صفوی در ادامه با بیان اینکه ما تا سال اول جنگ چون دچار غافلگیری استراتژیک شده بودیم نمی‌دانستیم باید چه کار کنیم، گفت: البته رئیس جمهور وقت هم ناسازگاری داشت. از سال ۶۰ خودمان را پیدا کردیم. در سال ۶۰ راهبرد دشمن که هم شوروی و هم آمریکا را به عنوان پشتیبان خود داشت در منطقه نیز کشورهای کویت، اردن، عربستان و ... پشتیبان صدام بودند را بررسی کردیم. عراق در آن زمان 16 میلیون نفر جمعیت داشت، با 35 میلیون دلار ذخیره ارزی به جنگ وارد شد و در طول جنگ 85 تا 90 میلیارد دلار کمک بلاعوض و وام دریافت کرد. این کشور در طول جنگ ۶۵ میلیارد دلار علیه ما هزینه کرد. این یعنی صدام ۵۷ درصد درآمد ملی عراق را خرج جنگ کرد. عراق در آغاز  جنگ علیه ایران، ۵۵۰ هزار نیرو ۱۲ لشکر و ۱۵ تیپ داشت و در طول جنگ  دو میلیون نفر را به اجبار وارد جنگ کرد.حدداقل هدف صدام لغو قرارداد الجزایر و تصرف دو طرف اروند رود، نابودی نظام نوپای ایران و هدف میانه وی  تضعیف ایران برای هزینه پتانسیل انقلابی کشور در جنگ بود. در هر حال جنگ اجازه نداد تا به کشور و مردم برسیم و ما را در این موضوع متوقف کرد.



وی در خصوص وضعیت جنگ و مدیریت کشور گفت: امام خمینی (ره) که هم شوروی را مدیریت می‌کرد و هم آمریکا و هم مسائل داخلی را هدایت می‌کرد تصمیم به حذف بنی‌صدر گرفت، این موضوع پس از سلب فرماندهی کل قوا از بنی‌صدر و به وسیله طرح عدم کفایت سیاسی رقم خورد تا پس از آن یک وحدت سیاسی در کشور ایجاد شود. حزب جمهوری اسلامی هم با دستور بنی صدر و توسط منافقین منفجر شد.



وی با بیان اینکه وضعیت جبهه نیز پس از حذف بنی صدر بهتر شد افزود: پس از حصر آبادن و واگذاری فرماندهی نیروی زمینی ارتش به شهید یاد شیرازی، یک وحدت بین سپاه و ارتش به وجود آمد، اما در آن زمان تعداد زیادی از فرماندهان عالی کشور در هواپیمای سی 130 به شهادت رسیدند.



این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه از پنجم مهرماه سال 60 تا خرداد 61 ، 12 طرح عملیاتی آماده شد تا دشمن را از کشور بیرون کنیم گفت: در این مدت چهار عملیات گسترده انجام شد و 8000 کیلومتر مربع از خاک کشور آزاد شد تا در جنوب به مرزهای بین‌المللی رسیدیم.  پس از جنگ مشخص شد این 8000 کیلومتر مربع که با آن چهار عملیات آزاد شد دارای 83 میلیارد بشکه ذخیره نفتی است؛ اینکه عراق در آن زمان از این موضوع اطلاع داشته یا خیر را نمی‌دانیم.



مشاور عالی مقام معظم رهبری در خصوص ادامه جنگ پس از خرداد 61 و آزادسازی خرمشهر نیز گفت: عملیات‌ها پس از خرداد برای احقاق حقوق ملت ایران، تنبیه عراق و تنبیه متجاوزینی که در آینده فکر تجاوز به ایران داشتند ادامه پیدا کرد.



سردار صفوی خاطرنشان کرد: ارتش و سپاه در طول جنگ و در سطح تاکتیکی به یک انقلابی رسید که عراقی‌ها درک و شعوری از چگونگی آن و جنگیدن ما نداشتند؛ ما کمتر به صورت سینه به سینه می‌جنگیدیم و بیشتر دشمن را محاصره می‌کردیم همانطور که در فتح‌المبین جنگیدیم.این شیوه باعث می‌شد تا از دشمن اسیر و تجهیزات بیشتری بگیریم زیرا ما بخشی از تجهیزات خود را از دشمن تامین می‌کردیم و بخشی نیز از خارج خریداری می‌کردیم. ما در جنگ همزمان نیروهای جدید را آموزش می‌دادیم. در طول جنگ دو میلیون و 500 هزار بسیجی با فرمان امام به جبهه‌ها رفتند.



وی از توسعه سازمان رزم سپاه در طول جنگ گفت و خاطرنشان کرد: برای تشکیل یک سازمان رزم حدود 50 سال زمان نیاز است اما ما در طول پنج سال سه نیروی سپاه را شکل دادیم.



مشاور عالی مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به زمینه‌های آغاز فعالیت موشکی در کشور اشاره و اعلام کرد: سال 63 به سراغ کشور سوریه رفتیم تا از حافظ اسد موشک بگیریم اما وی به ما اعلام کرد می‌تواند آموزش موشکی به ایران بدهد اما به دلیل تعهدات که شوروی از این کشور گرفته است اجازه ندارد موشکی در اختیار ما بگذارد. پس از آن به سراغ یکی دیگر از کشورهای عربی رفتیم. آن کشور 20 موشک به ما داد و ما دو موشک را برای بررسی و ساخت موشک باز کردیم.



سردار صفوی در ادامه وضعیت کنونی ایران در حوزه سیاست خارجی را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر روس‌ها به خصوص در سوریه و به صورت هوایی با ما هستند، ما در سیاست خارجی با اروپایی‌ها هم کار می‌کنیم و از نظر سیاست خارجی وضع ما بهتر است.



وی در خصوص وضعیت داخلی نیز گفت: زمان جنگ گاهی مواقع می‌شد که فقط برای یک هفته ذخیره گندم داشتیم، اما در حال حاضر با سالی 11 میلیون تن مصرف به خودکفایی رسیده‌ایم.



سردارصفوی یادآور شد: آمریکایی‌ها در سال 65 به صدام گفتند که فقط خارک را بمباران کند، این برای کاهش صادرات نفت ایران بود و باعث شد صادرات ما از دو میلیون بشکه در روز به 600 هزار بشکه برسد، این اقدام در کنار افزایش تولید عربستان و کاهش قیمت انجام شد.



وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از نظر سیاسی وضعمان بهتر است چون انسجام خوبی هم بین ملت وجود دارد.



وی در ادامه به برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و اعلام کرد: باید بتوانیم مشکلات اقتصادی کشور مخصوصا بیکاری را حل کنیم و دولت باید سالی یک میلیون شغل ایجاد کند که بهترین راه برای آن تولید است.

صفوی در ادامه با بیان اینکه آمریکا می‌داند ما قدرت نفوذ در عراق سوریه و جاهای دیگر داریم و  اهرم ما قوی‌تر است گفت: سوال اینجاست که بعد از شکست تروریست‌ها در عراق و سوریه آمریکا چه فتنه‌ای بنا خواهد کرد چون این منطقه باید ناآرام باشد تا سلاح بفروشند.



وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها جنگ را به کشورهای دیگر کشاندند، افزود: آنها با پول مسلمانان، مسلمانان را می‌کشند، مردم اهل سنت هم در سوریه و هم در عراق بیشترین ضریه را از این وضعیت خوردند.



سردار صفوی در پایان گفت: بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم و  ۱۲هزار نفر از  ارتش سوریه در این مدت کشته شدند و سه میلیون نفر نیز از سوریه فرار کردند.

انتهای پیام


9437797
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روح‌الامین به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشور‌های عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از آنکه ده‌ها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن مراسم اهدای جوایز خود را لغو کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است