فرهنگی‌هنری 09:49 - 06 اردیبهشت 1396
رئیس دانشکده شرقی دانشگاه «سنت‌پترزبورگ»:
میخائیل پیوتروفسکی گفت: در جامعه روسیه، مشکل تعامل میان فرهنگ‌ها وجود ندارد، بلکه مشکل امروز بین دنیا کلیسایی و غیرکلیسایی، بین دین و عرف بروز کرده و در حال رشد است.

مشکل جامعه در تعامل فرهنگ‌ها نیست، بلکه در روابط دینی و غیردینی است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، میخائیل پیوتروفسکی مدیر موزه دولتی ارمیتاژ و رئیس دانشکده شرقی دانشگاه دولتی سنت‌پترزبورگ(رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه در سنت‌پترزبورگ) در جلسه عمومی چهاردهمین کنفرانس سراسری علمی–تجربی «خوانش فایزخان» با موضوع «حکومت و جامعه در جامعه چند دینی روسیه، با اشاره به مشکلات و درس‌ها اظهار داشت: الگوهای مشخص شده در روابط اسلام و ملت روس در فدراسیون روسیه می‌توانند در حل و فصل مشکلات رو به رشد تعاملات میان ادیان نیز در روسیه امروز مورد استفاده قرار بگیرند.

وی افزود: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که مشکلات زیادی رخ می‌دهند. این مشکلات تا آنجا رسیده‌اند که افرادی جدی (غیر از افراط‌گرایان) می‌گویند که شاید نمایندگان فرهنگ‌های مختلف که ساکن روسیه هستند، جدا از هم به زندگی ادامه دهند. این سخنان را افرادی به زبان می‌آورند که نگران صلح و آرامش در جامعه هستند. قطعاً این حرف درست نیست. باید کار کنیم و نشان بدهیم که همه مشکلات قابل حل هستند.

پیوتروفسکی بیان داشت: در جامعه روسیه، مشکل تعامل میان فرهنگ‌ها وجود ندارد، بلکه مشکل امروز بین دنیا کلیسایی و غیرکلیسایی، بین دین و عرف بروز کرده و در حال رشد است.

به اعتقاد وی، حل بسیاری از این تناقض‌ها در اسلام وجود دارد و می‌توان از تعامل اسلام و جامعه الگو برداشت.

رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه در سنت‌پترزبورگ ابراز داشت: بعضی‌ها امروز نسخه‌هایی را به ما پیشنهاد می‌کنند؛ از جمله اینکه می‌گویند آموزش دینی و غیردینی را باید با هم آمیخت و در چارچوب آموزش و تربیت متخصصین با دانش عمیق تاریخ و فرهنگ اسلام آورد. ما استانداردهای دو فرهنگ متفاوت را با هم ترکیب می‌کنیم و نشان می‌دهیم که چنین چیزی ممکن است.

وی به عنوان نمونه روشن از این مسأله یاد کرد و گفت: در دانشکده شرقی دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ، دانشجویان مطالعات دینی و غیر دینی با هم تحصیل می‌کنند.

به گزارش فارس، نشست «خوانش فایزخان» با حضور شرکت‌کنندگانی از پایخت شمالی روسیه، اورال، منطقه مرکزی و شمال غرب روسیه برگزار شد. حاضرین به بحث و بررسی موضوعاتی نظیر «مرکزگرایی سیاسی و نهادهای سنتی در حکومت چندقومی: تناقض‌ها و راه‌های حل آن»، «اشکال مختلف تماس بین نمایندگان ادیان مختلف در چارچوب ارگانیزم واحد اجتماعی–سیاسی، قومی، سیاسی و هویت دینی در کشور چند دینی»، «نخبگان سیاسی و دینی: مشکلات ارتباط متقابل» و «ایدئولوژی و دین در حکومت چند دینی» پرداختند.

انتهای پیام/


9043647
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است