فرهنگی‌هنری 07:50 - 31 تیر 1398

تجربه متفاوت «هارشدگی» در پاییز/وقتی ظالم و مظلوم جابه‌جا می‌شوند

پویان باقرزاده نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما درباره فعالیت جدیدش در عرصه تئاتر به خبرنگار مهر گفت: در حال آماده‌سازی نمایشی هستم که براساس نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» آریل دورفمان نوشته شده و قرار است پاییز به صحنه برود. این اثر نمایشی «هارشدگی» نام دارد و در حال حاضر تمرین‌های خود را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این اثر نمایشی برخلاف نمایشنامه اصلی که سه پرسوناژ داشت، ۴ شخصیت دارد. بازیگران نمایش نیز ترکیبی از هنرمندان سینما و تئاتر هستند. مراحل نگارش، بازنویسی و آماده‌سازی نمایشنامه حدود یکسال به طول انجامیده چون در عین اینکه در نمایش مدام به متن اصلی رجوع می‌شود، نمی‌خواستیم کار کاملاً شبیه به متن دورفمان باشد، از همین رو آن را با شرایط مردم جامعه در ایران نزدیک کردیم.

باقرزاده با اشاره به تغییراتی که در این اثر نسبت به متن اصلی رخ داده است، بیان کرد: در «هارشدگی» چند بازیگر در حال تمرین نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» هستند که در این میان روابط و اتفاقاتی را که بینشان رخ می‌دهد، شاهد هستیم. برخلاف متن اصلی که نقش قربانی و ظالم کاملاً مشخص است در این نمایش مدام جای ظالم و مظلوم عوض می‌شود و روی تم انتقام که متن روی آن متمرکز است کمتر مکث شده است.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: تلاش ما این است به این مساله توجه کنیم که در شرایط حال حاضر جامعه ممکن است چه اتفاقاتی رخ دهد؛ چون جامعه کمی خشمگین و مستاصل است و در این شرایط مردم ممکن است دست به خشونت‌هایی بزنند و روبروی هم قرار بگیرند. در واقع در این نمایش، برخلاف متن اصلی که حاکمیت در مقابل مردم قرار دارند، مردم رو در روی هم قرار می‌گیرند و این مساله مورد توجه قرار داده می‌شود که در شرایط بحرانی واکنش مردم جامعه نسبت به یکدیگر چیست.

وی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: در این اثر نمایشی موسیقی نقش پررنگی برعهده خواهد داشت و کوارتت «مرگ و باکره» شوبرت نقش پررنگی در موسیقی زنده نمایش خواهد داشت. با وجودی که نمایشنامه دورفمان و همچنین فیلم «مرگ و دوشیزه» رومن پولانسکی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده است اما تلاش کردیم نمایشی متفاوت از آنچه که تا امروز از این متن به صحنه رفته است، اجرا ببریم.

ماجرای نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» در کشوری بی‌نام می‌گذرد. پائولینا سالاس در رژیم دیکتاتوری قبلی زندانی سیاسی بوده و بازجویان و شکنجه‌گران زندان، تحت هدایت یک دکتر سادیستی او را آزار می‌دادند. پائولینا هرگز صورت دکتر را ندیده بود. حالا، پس از سقوط رژیم دیکتاتوری، پائولینا به مردی برمی‌خورد که احتمالاً همان دکترِ شکنجه‌گر است. پائولینا تصمیم می‌گیرد شخصاً دکتر میراندا را محاکمه کند و این در حالی است که همسرش از سوی رئیس جمهور به‌عنوان یکی از اعضای کمیته‌ای انتخاب شده که رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در رژیم گذشته را به عهده گرفته است. «مرگ و دوشیزه» در سال ۱۹۹۲ برنده جایزه لارنس اولیویه شد. رومن پولانسکی نیز فیلمی موفق براساس این نمایشنامه ساخته است. در سینمای ایران نیز بیژن میرباقری پیش از این فیلم سینمایی «روز برمی‌آید» را با اقتباس از این متن کارگردانی کرده است.


10184753
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) از سوی شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» گرامی داشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است