استانی 23:21 - 04 اردیبهشت 1393
قم - ایرنا- آیین بزرگداشت بیستمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله ˈمحمد رضا گلپایگانیˈ مرجع فقید شیعه با حضور اقشار مختلف مردمی در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، جوادی آملی، ابراهیم امینی،حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب و حجت الاسلام والمسلمین شهیدی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به نمایندگی از دولت حضور داشتند، یاد و خاطره آن مرحوم گرامی داشته شد.



نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در این مراسم گفت: آیت الله گلپایگانی دلسوز طلاب و روحانیون بود و تمام تلاش خود را مصروف خدمت به حوزه ها و گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) کرد.



آیت الله ˈسید یوسف طباطبایی نژادˈ ادامه داد: ایشان مورد تایید حضرت امام راحل بود به گونه ای که زمانی که تعدادی از طلاب مصر و تونس برای ساخت بارگاه روی قبر حضرت فاطمه(س) در بقیع، برای اجازه گرفتن نزد امام راحل آمدند، امام آنها را به آیت الله گلپایگانی ارجاع داند.



وی اظهار داشت: وقتی این طلبه خدمت آیت الله گلپایگانی رسیدند ایشان خطاب به آنها گفت، اگر همه علما اجازه ساخت بارگاه را بدهند من اجازه این کار را نمی دهم چون قبر حضرت زهرا باید تا زمان ظهور مخفی بماند تا دشمنان نگویند شیعه دروغ گفته که قبر آن حضرت مخفی است.



طباطبایی با اشاره به هوشیاری سیاسی آیت الله گلپایگانی اشاره کرد و گفت: در قضیه توهین یک روزنامه به امام راحل، ایشان با هوشمندی در مقابل رژیم موضع گیری و از امام راحل دفاع کردند.



وی اظهار داشت: در نبود امام راحل، آیت الله گلپایگانی پناهگاه طلاب بود، ایشان عاشق دین، علاقه مند به مکتب و زعیم دلسوز حوزه علمیه بود.



آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی از علمای بزرگ شیعه بود که پس از درگذشت آیت الله العظمی بروجردی به مقام مرجعیت و زعامت رسید.



ایشان از همراهان حضرت امام خمینی(س) و حامیان نهضت بود که پس از تبعید امام به عراق، بر دامنه واکنش های خود در برابر حکومت افزود و با بیانیه ها، اعلامیه ها، تلگراف ها و سخنرانی ها روشنگرانه خود بر حمایت از نهضت انقلابی حضرت امام راحل افزود.



از ایشان آثار زیادی از جمله ˈحیات القلوبˈ و ˈنصاب والصبیانˈبه یادگار مانده است.



آن عالم جلیل القدر در دوران تحصیل خود از محضر اساتیدی مانند مرحوم سیدمحمدحسن خوانساری، آیت الله شیخ عبد الکریم حائری و ملامحمدتقی گوگدی گلپایگانی و ... بهره های برد.



شخصیت هایی از جمله آیت الله مکارم شیرازی، شهید مرتضی مطهری، سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی، آیت الله شهید بهشتی و شهید مفتح از شاگردان آن مرجع تقلید بودند.



آن عالم ربانی پس از عمری مجاهدت، سرانجام در سن 98 سالگی ( شب جمعه 18 آذر 1372 )دعوت حق را لبیک گفتند و در حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) در خاک آرمید.



7401/ 550/ 3404

انتهای پیام /*




3569232
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است