گوناگون 02:30 - 02 خرداد 1394
تروریست‌های داعش این روزها موج جدیدی از قتل عام را با پیشروی‌های جدید خود در عراق و سوریه آغاز کرده‌اند.

هفته گذشته پس از اشغال رمادی مرکز استان انبار توسط این گروه اعلام شد که حداقل 500نفر در خیابان‌های این شهر توسط تروریست‌های داعش به قتل رسیده‌اند حالا اما نیروهای داعش در حال گسترش مسیر حرکت خود از رمادی به سمت شرق و شهرهای فلوجه و بغداد هستند.

در سوریه هم پس از چندین روز مقاومت نیروهای ارتش سوریه داعشی‌ها توانسته‌اند کنترل کامل شهر تاریخی پالمیرا با قدمتی 2هزارساله را در اختیار بگیرند. موج جدید پیشروی‌ها، قتل عام و تخریب‌های داعش باعث نگرانی‌ نهادهای بین‌المللی شده است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که داعشی‌ها با حملات انتحاری و استفاده از تسلیحاتی که در رمادی به‌دست آورده‌اند توانسته‌اند خطوط دفاعی ارتش عراق در نزدیکی شهر حبانیه را هم مورد حمله قرار دهند.

قصد داعش برای پیشروی از رمادی به سوی فلوجه و بغداد باعث نگرانی از قتل‌عام غیرنظامیان در مسیر پیشروی‌های جدید این گروه شده است. نیروهای مردمی حشد شعبی در این شهر خود را آماده می‌کنند تا ضربه جدیدی را به تروریست‌های داعش با نقشه‌ای دقیق و حساب شده وارد کنند. درگیری‌های شدیدی هم میان نیروهای عراقی و تروریست‌های داعش در شهر بیجی واقع در شمال تکریت رخ داده و به گفته منابع امنیتی نیروهای عراقی با کمک نیروهای مردمی وارد پالایشگاه بیجی شده‌اند.

دیروز همچنین نماینده آیت‌الله سیستانی در نمازجمعه شهر نجف خواستار اتحاد نیروهای ارتش، نیروهای مردمی و قبایل سنی برای نجات عراق از شر داعش شد. همزمان این گروه در حال تحکیم موضع‌های خود در شهر پالمیرا سوریه است. گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که تروریست‌های داعش پس از در اختیار گرفتن کنترل این شهر صدها نفر را در خیابان‌های آن اعدام کرده‌اند. پالمیرا حدود 200هزار نفر جمعیت دارد و تنها یک سوم ساکنان آن موفق به فرار شده‌اند.

اشغال پالمیرا که به «عروس کویر» هم مشهور بوده باعث نگرانی‌های جهانی درباره امکان تخریب آثار باستانی این شهر شده است. یونسکو در بیانیه‌ای تأکید کرده تخریب آثار باستانی پالمیرا «فقدانی بزرگ برای بشریت» خواهد بود. پالمیرا یکی از مشهورترین مناطق فهرست میراث جهانی یونسکو در خاورمیانه به‌حساب می‌آید. برخی سوری‌ها سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داده‌اند که بیشتر از جان ساکنان پالمیرا به فکر آثار باستانی این شهر است.

برخی منابع گزارش داده‌اند که گروه داعش توانسته پاسگاه مرزی التنف در استان حمص را هم که آخرین پاسگاه مرزی سوریه و عراق به‌حساب می‌آید تصرف کند. درصورت تأیید این مسئله کنترل بر نقاط مرزی سوریه و عراق وجود نخواهد داشت. آمریکا اذعان کرده که پیشروی‌های جدید داعش شکستی برای ائتلاف تحت رهبری این کشور است.

  • اسناد جدید از کمک ترکیه به افراطی‌های سوریه

اسناد جدید به‌دست آمده کمک سازمان اطلاعات ترکیه برای رساندن تسلیحات به گروه‌های افراطی داخل سوریه را تأیید کرده است. رویترز در گزارشی اختصاصی در این رابطه اعلام کرده اسنادی از شهادت قضایی افسران ژاندارمری ترکیه به‌دست آورده که ارسال طیف گسترده‌ای از تسلیحات توسط سازمان اطلاعات ترکیه در سال‌های 2013و 2014برای گروه‌های افراطی سوریه را ثابت می‌کند. در شهادت این افسران ژاندارمری آمده آنها حداقل 4کامیون حامل تسلیحات را کشف کرده‌اند اما با دستور سازمان اطلاعات آنها مسیرشان را به داخل خاک سوریه ادامه داده‌اند.


6423014
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است