به گزارش ایرنا، علی هجری شامگاه دوشنبه در جلسه نقد و بررسی کتب تاریخی در حاشیه نمایشگاه کتاب افزود: کودکان فهمی از تاریخ ندارند و در زمان حال زندگی می کنند و نمی توان به چنین فردی از تاریخ گذشته و حوادث آینده صحبت کرد.
وی یادآورشد: تنها شیوه ای که می توان از آن برای کودکان از تاریخ صحبت کرد و آنان را در جریان وقایع تاریخی قرار داد، قصه گویی و داستان سرایی است.
هجری اظهار کرد: در چنین شرایطی فردی که برای کودکان از تاریخ صحبت می کند، مجاز نیست به سراغ زشتی و پلشتی های تاریخ رفته و حوادث را با جزییات به آنان منتقل کند.
این نویسنده کتاب کودکان گفت: باید رویدادهای تاریخی را در چارچوب قصه و با بیان زیبایی ها و شیرینی های آن به کودکان اطلاع رسانی کرد.
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که نمی توان چنین کاری را برای نوجوانان 11 تا 14 ساله انجام داد.
هجری ادامه داد: به نوجوانان در چنین سنی باید آن بخش از تاریخ را که با افتخارات و تعالی سر و کار دارد بیان کرد.
نویسنده داستان فکر ایرانی گفت: نوجوان در این سن به دنبال بخش های هیجان انگیز و اکشن تاریخ بوده و در مقایسه با کودکان از فهم بالاتری نسبت به تاریخ برخوردار است.
وی افزود: در گروه سنی 14 تا 18 سال نوجوان به مرحله رشد و بلوغ جنسی و جسمی می رسد و از فهم بالاتری نسبت به موضوعات و وقایع و توانایی انتقاد و تحلیل برخوردار است.
هجری یادآورشد: در این شرایط دیگر نمی توان از قصه و حتی بیان زیبایی های تاریخ برای بیان حوادث به نوجوانان استفاده کرد و باید حقایق را آنگونه که هست برای آنان بازگو کرد.
نماینده انجمن نشر کتار کودک کشور با بیان اینکه نوجوانی که در ردیف سنی 14 تا 18 سال قرار دارد، به شدت از روحیه انتقاد و سوال برخوردار بوده و به دنبال حقایق است، گفت: در صورتی که معلم یا والدینی که در مقام راوی تاریخ قرار گرفته اند، از بیان تمامی حقایق خودداری کنند، زمینه سلب اعتماد نوجوان فراهم شده و در نهایت وی به انکار واقعیت ها خواهد پرداخت.
وی بر لزوم ایجاد تغییر در برقراری ارتباط با نوجوانان تاکید کرد و جلوگیری از بیان نظرات آنان و شنیدن انتقادات را زمینه ساز فرار این گروه از واقعیت ها و انکار حقایق برشمرد.
7319/596
انتهای پیام /*
4623711