اقتصادی 07:20 - 08 بهمن 1393
معاون وزیر کار با اعلام کاهش سهم اشتغال زنان در فاصله سال های ۸۵ تا ۹۲ گفت: اگر زنان وارد بازار کار شوند، اثرمستقیمی بر روی افزایش تولید ناخالص داخلی دارد.

سهم زنان از اقتصاد کم شد
به گزارش افکارنیوز، محمدرضا سپهری با تاکید بر افزایش تولید ناخالص داخلی با ورود زنان به بازار کار گفت: اگر زنان وارد بازار کارشوند، اثرمستقیمی بر روی افزایش تولید ناخالص داخلی دارد.



معاون وزیر کار با بیان اینکه باید میان ۳ وجه اصلی زندگی شخصی، شغلی و خانوادگی تعادل ایجاد کنیم، در خصوص مقایسه شاغلان مرد و زن گفت: درصد شاغلان مرد از سال ۸۵ تا ۹۲ از ۸۲.۵ درصد به ۸۵.۳ رسیده، در حالی که اشتغال زنان از ۱۷.۵ به ۱۴.۷ درصد کاهش یافته است.



وی ادامه داد: تعداد شاغلان زن در بخش خدمات رشد یافته و تنها در حوزه آموزش و سلامت توانسته است سهم خود را کسب کند. سپهری معتقد است اشتغال زنان دو پیامد دارد که در ابعاد کمی و کیفی قابل بررسی است. اگر زنان وارد بازار کار شوند، اثر مستقیمی بر روی افزایش تولید ناخالص داخلی دارد. ب



به گفته سپهری، سهم اشتغال زنان در تولید ناخالص داخلی کشورهای آرژانتین ۱۹ درصد، برزیل ۱۵ درصد، مصر ۵۶ درصد، آلمان ۷ درصد، هند ۴۵ درصد، ایتالیا ۱۹ درصد، سوئد ۳ درصد، انگلستان ۸ درصد و آمریکا ۸ درصد است.



سپهری درباره ارزش کار خانگی گفت: در سال ۲۰۰۹ میلادی تحقیق انجام شد که سهم ارزش کار خانگی ۲۶ میلیارد دلار محاسبه شده که ۸.۶۹ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.



وی ادامه داد: در صورتی که کار زنان روستایی اضافه شود، این سهم به ۱۵ درصد می رسد. اگر به دنبال افزایش تولید ناخالص داخلی هستیم باید به ارزش کار داخلی توجه شود.



معاون وزیر کار تاکید کرد: حضور زنان در بازار کار مهم است و پیامدهای کیفی هم دارد. زنانی که وارد بازار کار می شوند نقش تربیتی و مراقبتی، بهبود تحصیلات و توانمندی اقتصاد سیاسی را هم افزایش می دهند.



سپهری اظهارداشت: زنان شاغل سهم بیشتری از درآمد خود را برای سرمایه گذاری آموزش فرزندان هزینه می کنند. وی پیشنهاد کرد یک هفته به نام تعادل کار و زندگی تعیین شود که این مهم به منظور ارتقاء سلامت جسمی و روانی جامعه و انسجام جامعه است.



این مقام مسئول در وزارت کار بیان داشت: کشورهای توسعه یافته برای اشتغال زنان سرمایه گذاری می کنند که نتایج آن در برون دادها دست آوردهای قابل توجهی دارد. سپهری دغدغه های مشترک جهانی را اقتصاد خانواده (مراقبت از سال خوردگان و کودکان)، توانمندسازی زنان برای آینده، تامین منابع مالی، دسترسی به اطلاعات و نیاز به مشارکت دانست.



به گفته وی، کشورهایی که به شاخص میلیارد سوم توجه کرده اند ۱۰ تا ۳۹ درصد تولید ناخالص داخلی را افزایش داده اند. وی توصیه های سازمان بین المللی کار را تقسیم کار منصفانه برای مراقبت از زنان و مردان، آگاه سازی کارفرمایان از اهمیت خدمات مراقبتی، رعایت استاندارهای بین المللی کار و تعادل کار و زندگی عنوان کرد.



سپهری یادآورشد: در صورتی که عدم تعادل در کار و زندگی ایجاد شود، بهره وری، کاهش، تعارض های میان شغل و خانواده افزایش، غیبت از کار، فرسایش و استرس نیز زیاد می شود.

5718139
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن فاصله طولی و جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان طرح جوانی جمعیت باید به این نکته توجه کنند که به هیچ عنوان امتیاز‌های  اراضی طرح جوانی جمعیت و یا نهضت ملی مسکن قابل خرید وفروش نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است