علمی فناوری 02:13 - 08 مرداد 1393
خواب و خوراک نامناسب، آلودگی هوا، ترافیک و حتی پارک نامناسب خودرو همسایه جلوی در، استرس ایجاد می‌کند اما داشتن 7 ساعت خواب می‌تواند فشار روانی فرد را از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، تمام موجودات زنده در حالت استرس تلاش می‌کنند تا به تعادل قبلی بازگردند زیرا عدم تعادل در آنها تنش ایجاد می‌کند.

 

عوامل مختلفی می‌تواند در فرد استرس ایجاد کند که از جمله آنها می‌توان به خواب و بیداری، نوع تغذیه، پارک کردن نامناسب خودرو همسایه، عدم رسیدن به موقع اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی، ترافیک، آلودگی هوا و حتی شوخی‌ همکاران درباره ظاهر فرد اشاره کرد.

 

دو کنش اصلی چرخه زندگی، خواب و بیداری و تغذیه است، هسته خواب بین حدود 11 شب تا 4 بامداد است و اگر هر عاملی موجب شود تا فرد در این ساعات از خواب محروم بماند در او تنش و فشار روانی ایجاد می‌کند. همچنین عدم رعایت بهداشت خواب می‌تواند به اختلال در شغل فرد منجر شود که استرس مضاعفی را ایجاد می‌کند، شرکت در مهمانی‌ها و حضور مهمان در خانه باید به گونه‌ای تنظیم شود که بعد از ساعت 10:30 دقیق فرد فرد خود را برای استراحت آماده کند.

 

استرس آثار زیادی بر جسم و روان فرد می‌گذارد که از جمله آن می‌توان چین و چروک پوست به ویژه در بانوان، قرمز شدن پوست و جوش‌های صورت را ناشی از استرس و عدم رعایت خواب و تغذیه دانست.

 

متأسفانه در ایران مصرف مواد آرایشی و جراحی‌های زیبایی بالا است که نشان می‌دهد فرد استرس زیادی دارد.

 

همچنین مواد آرایشی به ویژه آنهایی که حاوی سرب هستند استرس فرد را بیشتر می‌کند، علاوه بر این باید گفت مواد آرایشی از رسیدن اکسیژن کافی به پوست جلوگیری می‌کند به همین علت است که استحمام موجب تنفسی پوستی و احساس رفع تنش روانی می‌شود.

 

دمای هوا نیز جزو عواملی است که فشار روانی ایجاد می‌کند. در محیط‌های گرم استرس زیستی بالا می‌رود و فرد دچار عصبانیت می‌شود،‌ آلودگی هوا نیز به دلیل کاهش اکسیژن به طور غیرمستقیم فرد را دچار استرس می‌کند.

 

تغذیه نادرست موجب می‌شود تا سطح ذخایر قندی خون پایین آمده و بدن دچار ادراک قحطی شود،چیزی که در رژیم غذایی دیده می‌شود و می‌تواند موجب استرس فرد گردد.

 

همچنین استرس با هوشیاری رابطه دارد و وقتی افراد گرسنه هستند کتاب را کباب می‌خوانند و قادر به تمرکز نیستند.

 

استرس چه واکنش‌هایی در بدن ایجاد می‌کند

 

نخستین پیامد استرس این است که فرد تحریک‌پذیر می‌شود و احساس ناامنی می‌کند. از دست دادن اشتها نیز یکی دیگر از علائم استرس است به طور کلی افراد در مواجهه با استرس دو واکنش خوردن را نشان می‌دهند یا به پرخوری روی می‌آورند یا کاهش شدید اشتها دارند، فردی که استرس دارد احساس می‌کند سنگ در معده‌اش است. افسردگی و حملات وحشتزدگی نیز در پاسخ به فشار روانی است.

 

حملات میگرن‌، آلودگی‌های هوا و صوتی، اختلال صرع از نتایج تأثیر استرس بر بدن است. به طور کلی کاهش استرس‌های اجتماعی می‌تواند علاوه بر تعادل فرد موجب کاهش ابتلا به اختلالات جسمی و روانی شود.



منبع: برترین ها


4354768
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی دکتر «داود یونسیان» را به عنوان سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تغییرات غیرمعمول در دست‌های شما می‌تواند نشانه بیماری شایع، اما کشنده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی برای تزریق واکسن هپاتیت سی در وزارت بهداشت انجام شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۲۷۰۰ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا یک انیمیشن را از قمر «آیو» سیاره مشتری منتشر کرده که با استفاده از داده‌های کاوشگر «جونو» ساخته شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» با ارائه ابزاری به منظور نقشه‌برداری از نانوحفره‌های موجود روی غشاء، می‌توان در آینده از این نقشه‌ها برای بهبود عملکرد ادوات تصفیه آب استفاده کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب رشته بیش از ۱۲۵ هزار نفر از پذیرفته شدگان اولیه و آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D.» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۳ از امروز شنبه اول اردیبهشت آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان دانشگاه کرنل آمریکا بر این باورند که گام بزرگی در راستای جستجوی موجودات فضایی برداشته اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است