بین‌الملل 00:39 - 20 بهمن 1394
در گفت‌وگو با سخنگوی سفارت چین بررسی شد؛
"چین"، مصداق بارز "هر که بامش بیش، برفش بیشتر" است؛ کشوری پهناور و پرجمعیت که چالش‌ها و فرصت‌هایی متناسب با وسعت و جمعیتش دارد.

فرصت‌ها و چالش‌های چینی در عرصه بین‌الملل

سخنگوی سفارت چین در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از این چالش‌ها و فرصت‌ها می‌گوید؛ از جمله درباره تمامیت ارضی این کشور در دریای چین جنوبی، همسایگانش، موضع پکن نسبت به کره شمالی، مساله تایوان، کاهش رشد اقتصادی چین و ...

دریای چین جنوبی

دریای چین جنوبی

مساله دریای چین جنوبی یکی از محورهای اصلی چالش برانگیز میان پکن با همسایگانش و صد البته واشنگتن است. "جانگ ای"، رییس بخش سیاسی سفارت چین در تهران در این باره می‌گوید: پکن دریای چین جنوبی را جزو حاکمیت خود می‌داند. غیر سازنده خواهد بود که این مساله از طرق دیگر به غیر از مذاکره حل شود. همچنین هیچ گونه مشکلی درباره آزادی دریانوردی در این منطقه وجود ندارد و کشتی‌های مختلف به راحتی و بدون بروز مشکلی رفت و آمد می‌کنند. ما امیدواریم که دیگر طرف‌های این منطقه نقش سازنده‌ای را برای حل مساله برعهده گیرند زیرا اتخاذ هیچ گونه سیاست تقابلی نمی‌تواند به حل مشکلات کمک کند و حتی ممکن است باعث بروز مشکلات دیگر شود. تسهیل در روند حمل و نقل دریای چین جنوبی امر مهمی است و همکاری کشورهای منطقه در این باره امری سازنده و مثبت خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: در روزهای اخیر شاهد اقداماتی از سوی آمریکا در دریای چین جنوبی هستیم که پکن این اقدامات را علیه قوانین داخلی کشور و قوانین بین‌المللی می‌داند.

همسایگان دریای چین جنوبی نگران نباشند

سخنگوی سفارت چین درباره اعتراض برخی همسایگان دریای چین جنوبی درباره ساخت جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی توسط پکن با رد هرگونه نگرانی درباره این مساله می‌گوید: این جزایر متعلق به چین است، ما این حق کامل را داریم که تصمیم بگیریم در این جزایر چه بکنیم. اما به متحدان خود اعلام کرده‌ایم که تاسیسات موجود در این جزایر برای اهداف نظامی نبوده و کاملا صلح آمیز است و برای تسهیل در آزادی دریانوردی در این منطقه است. نیازی نیست که کشورهای دیگر در این باره نگران باشند.

این مقام سفارت چین در ایران با اشاره به گفت‌وگوی پکن با همسایگان خود درباره مسائل مطرح شده در دریای چین جنوبی خاطرنشان می‌کند: پکن در مذاکرات و مشورت برای حل مسائل موجود با همسایگان خود فعال بوده است و این روند هیچ وقت متوقف نشده است.

پرچم کره شمالی

آزمایش هسته‌ای کره شمالی

اعمال تحریم‌های بیشتر نمی‌تواند مساله هسته‌ای کره شمالی را حل کند

پکن خواهان از سرگیری مذاکرات شش جانبه درباره کره شمالی است

چندی پیش اعلام آزمایش بمب هیدروژنی توسط پیونگ یانگ موج جدیدی از نگرانی‌ها را در جامعه بین‌المللی ایجاد کرد. غربی‌ها برای پی بردن از نیات کره شمالی و جلوگیری از وقوع هرگونه جنگ هسته‌ای به چین، متحد اول پیونگ یانگ متوسل شده‌اند. جانگ ای در این باره می‌گوید: چین کشورهای عضو مذاکرات شش گانه را برای گفت‌وگو و حل برنامه هسته‌ای کره شمالی ترغیب به ادامه مذاکرات می‌کند. ما با همه طرف‌ها تماس‌ داشته‌ایم. در همین راستا چندی پیش جان کری، وزیر خارجه آمریکا سفری به پکن داشته و در دیدار با مقامات چینی از جمله همتای خود درباره مسائلی گوناگون از جمله مساله هسته‌ای کره شمالی تبادل نظر کرده و در این دیدار چین پیشنهادات خود را اعلام کرده است.

وی ادامه می‌دهد: به طور کلی پکن بر این باور است که مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی هنوز یک اصل بنیادین برای حل مساله است و اعمال تحریم‌های بیشتر نمی‌تواند مساله کره شمالی را حل کند.

این مقام مسئول در سفارت چین اعلام می‌کند که پکن با طرف‌های مذاکره در تماس است تا آن‌ها را ترغیب کند که بار دیگر گرد هم آمده و دوباره مذاکرات را از سر گیرند.

به گفته وی، پس از انتشار خبر آزمایش هسته‌ای توسط پیونگ یانگ، وزیر خارجه چین در دیدار با نماینده کره شمالی در پکن نگرانی خود را از این آزمایش هسته‌ای اعلام و در این باره گفت‌وگو کرد.

پس از آزمایش بمب هیدروژنی توسط پیونگ یانگ، جان کری، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با همتای چینی‌اش درباره آزمایش اخیر هسته‌ای کره شمالی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که از پکن خواسته است که تجارت با کره شمالی را در راستای انزوای این کشور پس از چهارمین آزمایش هسته‌ای‌اش قطع کند اما چین به عنوان متحد اقتصادی کره شمالی چندان تمایلی برای قطع روابط اقتصادی خود ندارد.

او با اظهار بی‌اطلاعی از محتوای گفت‌وگوی تلفنی میان وزرای خارجه آمریکا و چین می‌گوید: نکته مهم درباره مساله کره شمالی این است که گفت‌وگو به عنوان یک روند سیاسی برای حل مساله هسته‌ای کره شمالی ادامه یابد.

انتخابات تایوان

انتخابات اخیر تایوان

از سیاست چین متحد و واحد حمایت می‌کنیم

قطعا یکی از دغدغه‌های پیش روی چین، مساله تایوان است. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در تایوان تسای اینگ ون، کاندیدای حزب اپوزیسیون اصلی موسوم به حزب دموکراتیک مترقی توانست حزب حاکم و طرفدار روابط نزدیکتر با پکن در طول هشت سال گذشته را شکست دهد. این نتیجه به عنوان شکستی برای پکن تلقی شد. اما جانگ ای خود را چندان نگران مساله تایوان نشان نمی‌دهد اما تاکید می‌کند: هر حزبی که در تایوان بتواند قدرت را دست گیرد، موضع چین تغییر نمی‌یابد و آن این است که تایوان جزو چین است. بر همین اساس موضع چین درباره تایوان واحد است و مهم نیست که چه حزبی بر سر قدرت بیاید.

پناهجویان

بحران پناهجویان

برای حل بحران پناهجویان باید بحران سوریه حل شود

این روزها بحران پناهجویان یکی از سرفصل‌های اصلی مذاکرات در جامعه جهانی است. این مساله تنها چالش پیش روی خاورمیانه و اروپا نبوده و حتی ذهن کشورهای خاور دور مانند چین را درگیر کرده است.

جانگ ای در پاسخ به سوالی در این باره با ابراز تاسف درباره بحران پناهجویان ادامه می‌دهد: هر روز بر تعداد پناهجویان افزوده می‌شود اما راه حل واقعی برای این پناهجویان اختصاص کمک مالی نیست. باید مشکل اصلی یعنی بحران سوریه حل شود. به هر حال چین در هر اقدامی برای حل مساله سوریه از سوی جامعه بین‌المللی شرکت کرده و از آن حمایت می‌کند. در همین راستا نماینده‌ای از چین در کنفرانس لندن درباره کمک رسانی به سوریه شرکت کرد. اما این نکته را باید به یاد داشت که این گونه راه حل‌ها بنیادی نیستند. بلکه باید جامعه بین‌المللی در راه برقراری ثبات و صلح در سوریه و مبارزه با تروریسم تلاش کند. در غیر این صورت ما در آینده شاهد مشکلات بزرگی خواهیم بود.

هواداران چین

اقتصاد چین

اقتصاددانان بر این باورند که قطعا از چالش‌های محوری پیش روی پکن، کاهش رشد اقتصادی در این کشور به خصوص در ماههای اخیر است و برخی نسبت به این کاهش رشد اقتصادی ابراز نگرانی می‌کنند اما این مقام مسوول در سفارت چین اعلام می‌کند که جای نگرانی وجود ندارد زیرا این روند کاهش انتظار می‌رفت.

او ادامه می‌دهد: طی 30 سال گذشته در زمینه‌های مختلف توسعه را تجربه کردیم. ما توقع این افت اقتصادی را داشتیم زیرا در گذشته در برنامه خود به دو حوزه انرژی و محیط توجه نشده بود اما در برنامه جدید برخی اصلاحات در این دو حوزه اعمال کردیم که با این اصلاحات توقعات بیشتری از اقتصاد چین خواهیم داشت.

روسیه آمریکا

مثلث روابط پکن، مسکو و واشنگتن

هرگونه تنش میان روسیه و آمریکا نه به نفع جهان و نه به نفع منطقه است

هیچ شکی وجود ندارد که دیگر چین به عنوان یکی از قدرتهای جهان توانسته انحصار جهان دو قطبی را شکسته و در کنار روسیه و آمریکا جای پای خود را محکم کند. پس از بحران اوکراین روابط دو قدرت جهان یعنی مسکو و واشنگتن دچار چالش شد که این روابط تنش آمیز حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را پیچیده تر از گذشته کرد. اکنون سوال این است که آیا چین به عنوان یکی از قدرتها برای رفع مسائل میان دو کشور عمل می‌کند. جانگ ای درباره این موضوع می‌گوید: دو سال گذشته ما شاهد توافق مسکو و واشنگتن درباره منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه بودیم که توافق بزرگی بود. برهمین اساس می‌توان گفت که هرگونه تنش میان روسیه و آمریکا نه به نفع جهان و نه به نفع منطقه است. اما به هر حال در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌ها در روابط دو کشور بودیم و گاهی نزدیک و گاهی از یکدیگر دور بودند اما ما امیدواریم که این دو کشور بتوانند گرد هم آمده، مذاکره کنند و به همراه سایر کشورهای جهان برای برقراری صلح و ثبات تلاش کنند.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: ساناز عباسعلی‌زاده رضایی

انتهای پیام


7666521
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است