اجتماعی 00:04 - 04 مهر 1397

مدت رسیدگی به پرونده هادرمحاکم خانواده/افزایش درخواست طلاق توافقی

به گزارش خبرنگارمهر، پیش از آشفته بازار وضعیت اقتصادی اخیر، آمارها بیانگر ثبت ۱۶۰هزار و ۵۹۲ واقعه ازدواج و همچنین ثبت ۳۹هزار و ۹۶۷واقعه طلاق بود اگر چه ثبت طلاق در این بازره زمانی به کاهش سه درصدی مواجه بود، اما آمار مراجعه به محاکم خانواده از افزایش تعداد مراجعات خبر می دادند. پس از آشفته بازار و نوسانات اقتصادی اخیر که درصد عمده آن ناشی از بی تدبیری های تیم اقتصادی دولت بود، به گفته برخی از مسئولان قضایی میزان دادخواست های مرتبط با مهریه و به تناسب آن محکومان مهریه افزایش یافته و در صورت ادامه این وضعیت، سیر صعودی تعداد زندانیان مهریه ادامه دار خواهد بود.

 فارغ از دلایل اقتصادی، آمار کلی دستگاه در خصوص تعداد پرونده های وارده به محاکم خانواده با رشد همراه بوده است به طوری که در سال گذشته، ۵۳۴ هزار و ۳۴۱ پرونده، میزان ورودی پرونده ها به این دادگاه ها بوده است.میزان پرونده های ورودی نسبت به سال ۹۵، بیش از ۴۶هزار پرونده افزایش داشته است اما مانده پرونده ها بیش از ۲هزار پرونده کاسته شده است.

عملکرد دادگاه های خانواده کل کشور

سال  موجودی ورودی خروجی مانده میانگین رسیدگی
۹۲ ۷۲.۹۰۷ ۴۶۷هزارو ۷۱۶ ۴۶۱۹۸۳ ۷۸۶۴۰ ۶۸روز
۹۳ ۷۹هزار و۱۸۸ ۴۶۲هزارو ۷۹۶ ۴۷۵۰۹۰ ۶۶۸۹۴ ۷۱ 
۹۴ ۷۰هزارو۸۸۴ ۴۱۷هزار و ۹۹۰ ۴۷۵۱۱۸ ۶۷۷۵۶ ۶۸ 
۹۵ ۷۳هزارو۱۲۵ ۴۸۸هزارو ۵۳۲ ۴۹۹۵۲۹ ۶۲۱۲۸ ۶۴ 
۹۶ ۶۴هزارو۹۱۴ ۵۳۴هزار و ۳۴۱ ۵۳۹۳۶۱ ۵۹۸۹۴ ۵۹ 

میانگین دو ماهه رسیدگی به پرونده ها در محاکم خانوادگی

علیرغم افزایش میزان مراجعات و پرونده های وارده به محاکم خانواده، زمان رسیدگی به پرونده ها از ۶۴روز به ۵۹ در سال گذشته رسیده است. زمان رسیدگی پرونده فاصله زمانی تاریخ اولین ورودی یک پرونده در یک شعبه با تاریخ مختومه شدن کامل آن پرونده در همان شعبه (تاریخ مختومه شدن آخرین ورودی)است که این عدد در رابطه با دادگاه های خانواده در ۵۹روز در سال گذشته بوده است. برای محاسبه میانگین زمان رسیدگی پرونده ابتدا فهرست پرونده هایی که مختومه شده اند به دست آورده می شود و پس از آن زمان رسیدگی پرونده برای تمامی پرونده های مختومه محاسبه می شود و میانگین زمان ها، به عنوان میانگین زمان رسیدگی محسوب می شود.

  طلاق توافقی چهارمین دادخواست قضایی

اگر چه نهادهای مختلفی در رابطه با ازدواج، تنها روی کاغذ ورود کرده و در تقسیم کارهای ملی نام خود را گنجاندند، اما در نهایت هنوز یک برنامه جامع و قابل اجرا آن هم به طور تمام وکمال طراحی نشده است. یکی از مباحث مرتبط با خانواده ورود دستگاه قضایی و همچنین برخی از نهادهای فرهنگی دیگر به موضوع طلاق توافقی بود اما طبق آمار ، طلاق توافقی چهارمین دادخواست قضایی محسوب می شود. به طور کلی نیمی از ۱۵ خواسته قضایی( بر حسب دادخواست ها)سال گذشته، مربوط به حوزه خانواده بوده است.

موضوع خواسته تعداد در سال ۹۲ تعداد در سال ۹۳ تعداد در سال ۹۴ تعداد در سال ۹۵ تعداد در سال ۹۶
طلاق توافقی ۱۶۳هزار و ۱۱۰ ۱۶۴هزار و ۱۶۲ ۱۶۳هزار و ۷۴۱ ۱۶۲هزار و ۳۱۳ ۱۶۸هزار و ۵۹۵
مطالبه مهریه ۱۳۶هزار و ۶۱۱ ۱۳۹هزار و ۲۷۲ ۱۳۰هزار و ۱۲۳ ۱۳۰هزار و ۴۹۶ ۱۲۸هزار و ۲۴۴
الزام به تمکین ۷۸هزار و ۵۴۶ ۷۸هزار و ۹۱۶ ۸۵هزار و ۱۳۷ ۸۸هزار و ۲۹۶ ۹۱هزار و ۷۰
طلاق به درخواست زوجه ۷۳هزار . ۴۵ ۶۹هزار و ۷۴۵ ۷۱هزار و ۹۲۶ ۷۱هزار و ۹۰۳ ۷۴هزار و ۲۴۹
مطالبه اجرت المثل ۲۶هزار و ۷۷۵ ۲۸هزار و ۹۲۵ ۳۲هزار و ۹۱۳ ۳۵هزار و ۹۷۳ ۴۲هزار . ۵۱۷
مطالبه نفقه ۸۵هزار و ۴۸۶ ۸۴هزار و ۷۱۲ ۸۶هزار و ۱۹۶ ۳۶هزار و۸۰۶ ۳۹هزار و ۶۷۰
اعسار از پرداخت مهریه ۳۱هزار و ۹۳۰ ۳۹هزار و ۲۷۸ ۳۹هزارو ۵۷۲ ۳۵هزار و ۸۷۳ ۳۷هزار و ۵۹۵

امار ها از افزایش ۴هزار دادخواست طلاق توافقی در سال گذشته نسبت به مدت زمانی مشابه سال پیشتر خبر می دهند، همچنین پیش از آشفته بازار اقتصادی تعداد دادخواست های اعسار از پرداخت مهریه افزایش داشت که این آمار در بازه زمانی ۶ ماهه اخیر، افزایش چشمگیری داشته است.


9919373
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است