اقتصادی 11:32 - 22 آبان 1398
طبق آخرین آمار درباره مشترکان برق سراسر کشور، به‌طور کلی ۸۵ درصد مردم (۲۵ میلیون مشترک) در حد الگو و ۱۵ درصد مردم بالای الگو مصرف می‌کنند.

چند مشترک برق پرمصرف هستند؟

به گزارش ایسنا، الگوی مصرف برق مناطق معتدل در ماه‌های گرم سال ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است. عدم رعایت الگوی مصرف به معنی این است که مصرف برق ۱۰ درصد بیش‌تر از الگو باشد (۳۳۰ کیلووات ساعت) که این مشترکان باید  ۱۰۹۸ ریال برای هر کیلووات ساعت پرداخت کنند.

رعایت الگوی مصرف به معنی این است که مصرف برق ۱۰ درصد کمتر از الگو باشد (۲۷۰ کیلووات ساعت در ماه) که این مشترکان برای هرکیلووات ساعت ۷۶۰ ریال باید پرداخت کنند.

حدود ۱۵ درصد از مشترکان خانگی پرمصرف هستند و میزان مصرف برق ماهیانه آن‌ها بیش از الگوی تعیین شده است. در سال ۱۳۹۸، ۱۶ درصد به تعرفه برق این مشترکان افزوده شد. مشترکانی که مصرف آن‌ها کمتر از الگوی مصرف باشد و در بازه زمانی اول خردادماه تا پایان شهریورماه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مصرف خود را کاهش دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش یافته با نرخ اولین پله مصرف می‌شوند.

مصوبه دولت درمورد افزایش بهای آب و برق

اواخر نخستین ماه سال جاری بود که مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» ابلاغ شد. نخستین بند این مصوبه شامل حال همه مصرف‌کنندگان آب و برق می‌شود و از افزایش سالانه هفت درصدی بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ می‌گوید.

مصوبه مذکور به طور اختصاصی، هم به پرمصرف‌ها پرداخته و هم به کم مصرف‌ها؛ در دومین بند این مصوبه آمده است: با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، علاوه بر میزان افزایش موضوع بند (۱) این تصویب‌نامه، از ابتدای خردادماه، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود. به عبارت دیگر طبق این بند پرمصرف‌ها تا ۲۳ درصد افزایش تعرفه خواهند داشت.

این در حالی است که طبق بند پنجم این مصوبه خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آن‌ها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش می‌دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش‌یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد.

به گفته محمد حسن متولی‌زاده - مدیرعامل شرکت توانیر - بیش از سه میلیون مشترک امسال مصرف خود را به زیر الگو بردند. از ۳۰ میلیون مشترک خانگی هشت میلیون مشترک هم زیر الگو مصرف کردند و هم مصرف خود را کاهش داده و مشمول پاداش شدند.

انتهای پیام


10292490
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز عرضه بر تقاضا برتری پیدا کرد و اکثر نماد‌های شاخص ساز در منفی کار خود را به پایان رساندند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فعالان صنعت چای با انتقاد از افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده این محصول، تاکید کردند که این مساله منجر به ایجاد بحران در بازار چای خواهد شد.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: طبق قانون توسعه و مدیریت مصرف سوخت باید میزان سفر‌های حمل ونقل درون شهری به ۷۵ درصد برسد که در حال حاضر زیر ۵۰ درصد است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید قزل آلا به ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل صمت استان تهران گفت:در حوزه صادرات سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم که پیش‌بینی امسال ۲ میلیارد دلار از محل گمرکات تهران است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی اعلام کرد: آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، با افزایش دو برابری تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال به صورت ماهانه مجاز شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: با راه‌اندازی سامانه خودنویس به زودی زمینه برای بهبود وضعیت بازار مسکن امکان‌پذیر می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: اعلام جایزه تحویل گندم علاوه بر جلوگیری از هدررفت این محصول استراتژیک در افزایش میزان خرید تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت مهندسی گاز گفت: امروز پس از یک دوره تحریم ۱۵ ساله، میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» افلاطونی گفت: در تصویب طرح هادی روستایی باید دقت کافی وجود داشته باشد تا اراضی مرغوب کشاورزی از چرخه تولید خارج نشوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است