فرهنگی‌هنری 19:54 - 10 اسفند 1393
روزنامه 19 دی قم روز یکشنبه در صفحه اول مطلبی با عنوان آفت افراط گری، شاکله افراط گرایان شده است را به قلم آیت پیمان به رشته تحریر درآورده است.

در این مطلب می خوانیم:



افراط، اعتدال، خشونت، مهربانی و دیگر صفات و ویژگی هایی از این دو نوع، ریشه در عوامل تربیتی هر انسان، اعم از ذاتی و اکتسابی دارد و بروز اثرات آنها در عرصه مدیریت و سیاست، چندان به اختیار فرد نیست، زیرا عوامل یادشده که شامل وراثت و تربیت در دوران جنینی و نوزادی و آموزش های مقاطع سنی و شرایط محیط خانواده، مدرسه و گروههای محل رشد و سپس فضای حاکم بر طیف و جریان سیاسی که فرد به آن وابسته و پیوسته می شود، برای هر شخصی، شخصیت درونی خاص ایجاد می کند که هم در روان شناسی و علوم تربیتی و هم در علوم قرآنی بر ثابت بودن و تغییر اساسی نپذیرفتن ویا دشواری تغییر آن در بزرگسالی تاکید شده است.



قرآن کریم تعبیر شاکله را برای این حالت بیان فرموده و تصریح نموده است که «بگو هر کس بر پایه خلق و خوی خویش و عادتهای اکتسابی خود عمل می کند، پس پروردگارتان به کسی که راه یافته تر است داناتر است.»



در این زمان که بحرانهای فزاینده جهانی و منطقه ای، خواه و ناخواه کشور ما را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد، بلکه مقصد و مقصود برخی جریانات دین ستیز و هدف نهایی آنان در جهان و منطقه مشخصا کشور ما می باشد، باید بخاطر داشته باشیم که امام(ره)، رهبرمعظم، مراجع عظام تقلید، علمای حوزه و علمای بلاد، نخبگان علمی فرهنگی و دینی جامعه، همه متفق القول، منشا اقتدار و پایداری و مقاومت ما در مقابل جریانات معاند و مزاحم جهانی را در چند عنصر دانسته و می دانند که عبارتند از: (حفظ انگیزه الهی، حفظ وحدت کلمه،وکلمه وحدت، پیروی و اطاعت از ولایت فقیه به عنوان سکّاندار اصلی نظام اسلامی و پایبند بودن به اصول اخلاقی در موضع گیری و نقد و انتقاد از رقبای سیاسی وتقوی درقول وفعل وجدال احسن در ابراز اختلاف سلیقه ونقد منصفانه ومشفقانه منطبق بر منطق دین.)



اما، در هر دو جریان شناخته شده در کشور، گروه های افراطی منفعت جو وفرصت طلب، خود را جای داده اند، و گویا گوش شنوا ندارند و عاقلان و دلسوزان مذکور در جامعه و حتی عقلای درون دو جریان سیاسی،هرچه بیشتر بر لزوم وحدت و رعایت اخلاق و معنویت تأکید می ورزند و هرچه بر آرامش جامعه و پرهیز از هتاکی و توهین اصرار می ورزند،این عوامل افراط گرا گوششان بدهکار نیست و برهمان شاکله خود عمل می کنند.گویی ترک عادت برایشان میسر نیست.!



در برنامه سفر عزتمندانه رییس جمهور و استقبال شایسته مردم و بزرگان حوزه و اجرای برنامه های موفق در دیدارها و جلسات و طرح مباحث معقول و منطقی، بازهم شاهد نمونه این رفتارهای افراط گرایانه در بعضی عملکردهای میدانی و رسانه ای افراط گران اندک ولی پرسروصدا بودیم.



تلاش واهی جهت القاء عدم استقبال مردم، گزارشات تخریبی نسبت به انجام وظایف معمول دربرنامه ریزی و ساماندهی و نظارت واطلاع رسانی استانداری، گزارشات کذب همچون قطع سخنرانی رئیس جمهور به بهانه مکث طبیعی چند ثانیه ای به احترام شعار کوتاه وتاییدی جمعیت در دیدار نخبگان حوزه و به دست گرفتن تعدادی شعار نامعقول در راه تردد جمعیت و ... حکایت از اصرار عقبه فکری افراط گری و آمران این جریان بر حفظ رویه ناپسند خویش آن هم در شهر علم واجتهاد واخلاق دارد. برای درمان آفت افراط گرایان در جامعه بایستی به جای بحث و برخورد با عوامل میدانی ومجریان این جریان مخرب، کانون و عقبه فکری شناخته شده این جریان در قم یک بار برای همیشه اصلاح شود تا جلوی سرایت بیشتر این آفت گرفته شود.



پس از جلسه دیدار رییس جمهور با حوزویان و در وقت خروج از جلسه چند جوان طلبه معمم و مکلا، تعدادی دست نوشته را روبه روی درب خروجی فیضیه مقابل جمعیت در حال خروج گرفته بودند و راه را تنگ کرده بودندو به تذکرات روحانیون درحال عبور و مسوولین نظم مراسم اعتنایی نمی کردند، تا اینکه وقتی با یکی از طلاب مذکور که آشنایی داشتم، با مهربانی و لبخند عرض کردم این شعر که علیه مذاکره در دست گرفته ای دقیقا خلاف فرموده رهبری است، در جواب بنده که به ظاهر قبولم هم دارند، گفتند: رهبری وظیفه خودش را انجام می دهد و ماهم وظیفه خودمان را انجام می دهیم!! لبخند تلخی زدم و گفتم به هر حال این کارتان خلاف نظر همه بزرگان دین ما است و جز ضرر برای جامعه نفعی ندارد، خود دانید و برای اینکه سد معبر نشود رد شدم.



ما این جماعت را می شناسیم و حتی شخص شعارنویس هم برای ما آشناست و با آنان زیاد صحبت کرده ایم، اما این کارها شاکله آنها شده است، آنها فقط سلیقه و رفتار خودرا خوب تلقی کرده و قبول دارند و هیچ سخن دیگری را نمی پذیرند آنان دچار خود حسین پنداری خود ویزید پنداری هرکسی که با آنان نباشد هستندودرسطوحی بالاتراز خودشان، تحریض وتشجیع و تشویق وحمایت می شوند و همین حمایت ها درگذشته مانع از برخورد قاطع با خلاف ها وجرایم آنها گردید. و بیم آن داریم که در آینده نه چندان دور به یک کانون خطر برای نظام اسلامی و ولایت فقیه تبدیل شوند.ک/1



/8138/ 6133/

انتهای پیام /*


5952314
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» زمستان سال گذشته اتفاقات متنوعی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان به عنوان میدان مسابقه‌ای برای بندگان یاد کرده اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است