علمی فناوری 11:04 - 30 فروردین 1393
برای نخستین بار اتفاق افتاد؛
دانشمندان آمریکایی برای نخستین بار موفق شدند سلولهای بنیادی جنینی را از سلول های بزرگسال به دست آوردند؛ پیشرفتی که می تواند به درمان بیماری های مرتبط با افزایش سن کمک کند.

تولید سلول بنیادی جنینی از سلول بزرگسال/ پیشرفت درمان بیماریهای مربوط به سن

به گزارش خبرگزاری مهر ، سلول های بنیادی جنینی به دست آمده از نظر ژنتیکی با اهدا کننده یکسان بود. این سلول های جنینی از ترکیب یک سلول پوستی بزرگسال با یک تخمک که مواد ژنتیکی اش تخلیه شده بود حاصل آمده است.

محققان امیدوارند سلول های بنیادی جنینی شبیه سازی شده که قادر به تبدیل شدن به هر نوع سلول دیگری در بدن را دارند بتوانند برای ترمیم یا جایگزینی عضوهای آسیب دیده ناشی از بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی و آلزایمر به کار گفته شود.

این گروه از محققان به سرپرستی دکتر رابرت لانزا از شرکت فناوری سلولی پیشرفته در ماساچوست آمریکا سال گذشته نیز موفق شدند از سلول های پوستی نوزادان سلول های بنیادی جنینی تولید کنند.

اما گروه لانزا امسال از سلول های یک مرد 35 ساله و یک مرد 75 ساله برای تولید سلول های بنیادی جنین استفاده کرده است.

این محققان نتایج تحقیقات خود را در نشریه سلول منتشر کرده اند.

برای تولید بسیاری از انواع سلولها، برنامه ریزی دوباره سلول های بزرگسال بسیار دشوار است چرا که از وضعیت پرتوان سلول های بزرگسال نسبت به سلول های جنینی و نوزادی دستکم تا حدودی کاسته شده است.

با این حال بزرگسالان نسبت به کودکان نیاز بیشتری به درمان احیا کننده دارند و با استفاده از سلول های مشتق شده از سلول های بنیادی پرتوان می توان بیماری های مرتبط با افزایش سن را درمان کرد.

یک مزیت این راهبرد این است که از جنین های بارور برای دستیابی به سلول های بنیادی استفاده نمی کند؛ شیوه ای که مسایل اخلاقی متعددی را به خاطر نابودی جنین ایجاد می کند.


3516935
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهندس سابق ناسا نوعی موتور را برای موشک ابداع کرده است که به سوخت نیاز ندارد و می‌تواند به اکتشافات فضایی انسان کمک کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در ایکس اعلام کرد با 6هزار ماهواره در مدار زمین، شواهدی از وجود بیگانگان ندیده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، از اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است