علمی فناوری 09:48 - 08 شهریور 1394
یک تیم تحقیقات بین‌المللی با استفاده از فناوری توالی‌سنجی شرکت اکسفورد نانوپور، اقدام به توالی‌سنجی اورگانیسم‌های مختلف نظیر باکتری ایکولا کردند. با این کار مسیر استفاده از این فناوری برای توالی‌سنجی DNA موجودات پیچیده‌تر هموار می‌شود.

توالی‌سنجی DNA جانداران کوچک با فناوری مبتنی بر نانوحفره

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، پژوهشگران کانادایی با همتایان انگلیسی خود موفق به توالی‌سنجی DNA اورگانیسم‌های زنده نظیر باکتری ایکولا با استفاده از فناوری MinIONTM شرکت اکسفورد نانوپور شدند. نتایج یافته محققان در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Methods منتشر شده است.

با نتایج این پروژه، مسیر استفاده از این فناوری برای توالی‌سنجی موجودات پیچیده هموار شده و می‌توان امیدوار بود که بتوان روزی از این فناوری برای توالی‌سنجی DNA انسان استفاده کرد. سایمون از محققان این پروژه می‌گوید: «نکته جالب توجه در این پروژه آن است که این ابزار بسیار کوچک بوده به طوری که می‌توان با استفاده از یک کابل USB آن را به لپ تاپ متصل کرد. نتایج این پژوهش ثابت می‌کند که می‌توان از توانمندی‌های این نوع فناوری استفاده کرد و گام‌های مثبتی در مسیر توالی‌سنجی برداشت. ما به صورت مدل ریاضی، توالی سنجی DNA را انجام داده و روش‌هایی برای توالی‌سنجی کامل DNA ارائه کردیم.»

در حال حاضر روش‌های توالی‌سنجی استاندارد مختلفی وجود دارد که اطلاعات زیادی ایجاد کرده و نیاز به بازخوانی داده‌های بسیاری دارد تا فرآیند توالی‌سنجی انجام شود، اما در این روش کار به سادگی قابل انجام است.

سایمون می‌گوید: «خواندن بازهای زیاد از ضروریات توالی‌سنجی است، در صورتی که بخواهیم توالی‌سنجی را برای DNA انسان انجام دهیم، این فرآیند پیچیده‌تر می‌شود. با توجه به ابعاد کوچک این دستگاه می‌توان گفت که فضای زیادی برای توالی‌سنجی رشته‌های پیچیده‌تر و بزرگتر وجود دارد.»

یکی از اشکالات این روش آن است که برای توالی‌سنجی‌های منفرد، اطلاعات بدست آمده دقت کمتری نسبت به دستگاه‌های بزرگتر دارند. باید از ابزارهای بیوانفورماتیک برای اصلاح خطاها استفاده کرد. روشی که سایمون و همکارانش ارائه کردند می‌تواند برای رفع این خطاها و افزایش دقت توالی‌سنجی به کار رود. این روش، سه مرحله مختلف دارد توالی‌ها خوانده شده و با هم مقایسه می‌شوند و سپس با استفاده از فرآیند ترازکردن چندگانه، کار اصلاح انجام می‌شود.

انتهای پیام


6977954
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است