علمی فناوری 15:09 - 06 خرداد 1397
تحقیقات جدید نشان داده است که اعمال ولتاژ به الماس‌های برش داده شده به شکل رشته رشته می‌تواند توانایی کیوبیت‌ها را برای به یاد آوردن اطلاعات افزایش دهد.

بهبود حافظه کوانتومی با اعمال ولتاژ به رشته‌های الماس

به گزارش ایسنا و به نقل از سایتک‌دیلی، اینترنت کوانتومی که از سیگنال‌های کوانتومی به جای امواج رادیویی استفاده می‌کند، برای پتانسیل بالای خود در ارسال اطلاعات به طور کاملا ایمن شناخته می‌شود.

از طریق رمزنگاری کوانتومی توسط توزیع کلید کوانتومی، پیام‌های رمزنگاری شده و کلیدهای آنها به طور جداگانه ارسال می‌شوند و موجب تخریب فوری هرگونه پیام جعلی می‌شود.

این فرآیند به تعویق انداخته شده است، چرا که استفاده از بیت‌های کوانتومی(کیوبیت‌ها)، نیاز به حافظه کوانتومی که یک رابط کاملا جدید و پیچیده است، دارد.

حافظه کوانتومی ناپایدار است، زیرا کیوبیت‌ها نسبت به عوامل محیطی بسیار حساس هستند و در نتیجه به راحتی می‌توانند اطلاعات را حفظ و فراخوانی کنند.

در پردازش کوانتومی، یک کیوبیت  یابیت کوانتومی واحد پایه‌ای پردازش کوانتومی و رمزنگاری کوانتومی و مشابه بیت در رایانه‌های کلاسیک می‌باشد.

کیوبیت کوچکترین واحد ذخیره اطلاعات و معیاری از مقدار اطلاعات کوانتومی است. از نظر فیزیکی، کیوبیت یک سامانه کوانتومی دو حالتی است، یعنی سیستمی که توسط مکانیک کوانتومی به درستی قابل توصیف است و هنگام اندازه‌گیری یکی از دو حالت ممکن، خود را اختیار می‌کند.

مانند قطبش یک فوتون که در اینجا، جهت قطبش عمودی و جهت قطبش افقی دو حالت ممکن برای سامانه هستند. در یک سامانه کلاسیکی، هر بیت در هر لحظه یا در حالت صفر یا در حالت یک است، اما اصل‌های مکانیک کوانتومی به کیوبیت اجازه می‌دهند که در همان حال، حالتی را برابر با برهم‌نهی دو حالت اصلی نیز اختیار کند. این ویژگی در پردازش کوانتومی بنیادی است.

به عبارتی، یک کیوبیت هم ممکن است در حالت‌های کلاسیک صفر و یک وجود داشته باشد و هم می‌تواند در حالت ترکیب این دو قرار گیرد. یعنی همزمان دارای هر دو حالت صفر و یک باشد. در واقع همین پدیده، تفاوت اصلی بین بیت‌های کلاسیک و کیوبیت‌ها است. انتقال کیوبیت‌ها بنیان دانش "دور نوردی" کوانتومی است.

تنظیم رشته‌های الماس

در حال حاضر، یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Nature Communications که توسط محققان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد جان پالسون(SEAS) و محققان دانشگاه کمبریج انجام شده، راه حلی برای بهبود حافظه کوانتومی با افزایش ظرفیت کیوبیت‌ها برای به یاد آوردن اطلاعات را نشان می‌دهد.

مقاله نشان می‌دهد که رشته‌های طراحی شده از ناخالصی‌های الماس یا خرده تراشه‌های الماس می‌تواند برای آرام کردن محیط کیوبیت و بهبود حافظه آن از چند 10 نانوثانیه به چند صد نانوثانیه تنظیم شود.

"مارکو لونکار"، پروفسور مهندسی برق در SEAS و نویسنده ارشد این تحقیق در بیانیه‌ای گفت: ناخالصی‌ها در الماس به عنوان نقطه امید برای شبکه‌های کوانتومی ظهور کرده‌اند. هر چند کامل نیستند.

وی افزود: برخی از انواع ناخالصی‌ها در نگهداری اطلاعات واقعا خوب هستند، اما زمان ارتباط با مشکل مواجه هستند. در حالی که دیگر مواد، خوب ارتباط برقرار می‌کنند، اما از مشکل از دست دادن حافظه رنج می‌برند. اما ما، نوع دوم را به کار گرفتیم و حافظه را 10 برابر بهبود بخشیدیم.

مراکز رنگ خلاء سیلیکون

ناخالصی‌ها یا نقایص در الماس، "مراکز رنگی خلاء سیلیکون" نامیده می‌شوند و با به دام افتادن الکترون در مرکز آنها می‌تواند به عنوان یک بیت حافظه و کیوبیت عمل کند. با این حال، ارتعاشات پرصدای اتم‌های مجاور باعث می‌شود الکترون هر اطلاعات کوانتومی که در آن ذخیره شده را فراموش کند.

محققان برای آنکه بتوانند قدرت حافظه الکترون را در این محیط پرصدا بهبود ببخشند، الماس را به صورت رشته‌های نازک درآوردند که به دو سر آن الکترود متصل شده بود. هنگامی که یک ولتاژ اعمال شد، انبساط رشته، فرکانس ارتعاش را که الکترون به آن حساس است، افزایش می‌دهد. شبیه به همان شیوه‌ای که در تنظیم سیم‌های گیتار به کار گرفته می‌شود.

"سروجان میسالا" دستیار این پژوهش می‌گوید: با ایجاد تنش در رشته، ما مقیاس انرژی ارتعاش را که الکترون به آن حساس است، افزایش می‌دهیم. به این معنی که الکترون اکنون تنها می‌تواند ارتعاش بسیار پرانرژی را احساس کند.

وی افزود: این روند به طور موثری ارتعاشات اطراف را در کریستال به یک پس‌زمینه بی‌نظیر تبدیل می‌کند و الکترون را در داخل جای خالی قرار می‌دهد تا اطلاعات را به راحتی برای صدها نانوثانیه نگه دارد که می‌تواند مدت زمان زیادی در مقیاس کوانتومی باشد. یک مجموعه از این رشته‌های الماس قابل تنظیم می‌تواند به عنوان ستون فقرات اینترنت کوانتومی در آینده خدمت کند.

این تحقیق در حال توسعه است و محققان قصد دارند حافظه کوانتومی را به میلی‌ثانیه ارتقا دهند.

انتهای پیام


9792242
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است