اجتماعی 12:22 - 03 آذر 1393
انزلی - ایرنا - نشست سه جانبه شهرداری انزلی ، جهاد دانشگاهی گیلان و مدیران جایکا با هدف رایزنی در باره چگونگی همکاری برای نیل به اهداف تعیین شده در مورد احیای تالاب انزلی برگزار شد .

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا ،'رضا پور شعبان ' شهردار انزلی در این نشست گفت : حدود 10 سال است که جایکا در گیلان برای کمک به احیای تالاب انزلی فعالیت دارد و از آنجاکه برای طرف ژاپنی همواره مردم بعنوان بهره برداران اصلی مطرح بوده اند، شهرداری انزلی نیز مانند سایر دستگاهها بر حسب وظیفه ذاتی خود ، دغدغه کمک در تسریع روند احیای تالاب را دارد.



وی گفت : برنامه های شهرداری و حساسیت این نهاد پیرامون مدیریت پسماند ، حل معضل شیرابه پسماندها ، ارتقای سطح کیفی کارخانه کمپوست و مدیریت دقیق تر پس سرندی ها به طریق اولی ، کمک به احیای تالاب است چرا که موارد یاد شده با صدمه به منابع خاکی و آبی در نهایت به آلایندگی تالاب می انجامد.



پورشعبان ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه اظهار کرد : شهرداری انزلی در بحث مدیریت پسماند، کارهای مطالعاتی و روند های آزمایشی را پشت سر گذاشته و هم اکنون وارد سیر عملیاتی شده است لذا اعلام آمادگی می کنیم در صورت حصول توافق دوطرفه ، شرایط برای همکاری و هم سویی ما و جایکا به سبب وجود نیت مشترک فراهم است.



* فراهم بودن شرایط مدیریت شیرابه



نماینده جهاد دانشگاهی استان گیلان بعنوان مشاور اجرای طرح مدیریت شیرابه کارخانه کمپوست انزلی ، در این نشست با اشاره به بحران زا بودن شیرابه ها گفت : شیرابه پسماندها در تمام دنیا آلوده ترین نوع پسآب به حساب می آیند و سخت تصفیه محسوب می شوند.



'علیرضا پنداشته ' یاد آور شد : بطور معمولی روشهای بیولوژیک ، عمده ترین راهکار برای کاستن بار آلودگی است اما شیرابه ها به لحاظ آنکه قابلیت تجزیه کمی دارند ، استفاده از روشهای رایج به تنهایی قابلیت کاهش 100 درصدی بار الودگی را دارد.



عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به وجود دو پیش فرض یا سناریو برای مدیریت شیرابه کارخانه کپوست انزلی افزود : یکی از این راهکارها انجام پیش تصفیه شیرابه و سپس انتقال آن به تصفیه خانه اصلی شهر است و سناریو دوم انجام تصفیه کامل شیرابه در محل کارخانه است .



وی با اشاره به نتایج مقبول بررسی های اولیه تصریح کرد : در گزارش نهایی می توانیم به طور کامل روش ، بازدهی و هزینه را ارائه کنیم.



پنداشته خاطر نشان کرد: یقینا به فرض وقوع بدترین حالت ممکن به لحاظ منابع مالی و بودجه می توانیم با انجام پیش تصفیه از بارآلودگی کم کنیم و آن را به سامانه فاضلاب شهری انتقال دهیم.



*ارائه مشاوره فنی



مشاور ارشد تیم جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با اشاره به اینکه مسئله پسماند از موارد مطروحه در فاز دوم بوده و در زیر کمیته مدیریت پسماند دنبال می شود گفت : مسئله پسماند های جامد که در نهایت پس از طی مسیر به حاشیه تالاب می رسند برای ما مهم است .



' تومو آئوکی' اظهار کرد : چنانکه می دانیم مسئله شیرابه ها نیز از مسائل مبتلابه کارخانه های کمپوست است لذا مشخص است که اگر بتوانیم سیستم مدیریت یکپارچه را در سطح حوزه آبخیز تالاب انزلی اعمال کنیم ، به حل مشکل کمک می کند .



وی خاطرنشان کرد : چهارسالی که از حضور ما باقیمانده ،نه به لحاظ بودجه و نه به لحاظ فنی و شرایط پروژه ، نمی تواند این مهم را محقق کند لذا ما تنها می توانیم به آن دسته از اقدام هایی که در حیطه زمانی و منابع موجودمان است، بپردازیم لذا همچنان باید فعالیتهای آزمایشی کوچک مقیاس (پایلوت) را در برخی مناطق خاص و گزینشی اجرا کنیم .



مشاور ارشد تیم جایکا با اشاره به اینکه در زیر کمیته مدیریت پسماند مقصود تامین خلا های موجود در حیطه شرایط فعلی است تصریح کرد : انجام بازدیدهای میدانی و جمع آوری گزارش ها برای بررسی در زیر کمیته مدیریت پسماند این پروژه ، توصیه می شود.



آئوکی خاطر نشان کرد : پروژه تصفیه شیرابه ، مهم است اما به لحاظ مالی ، زمانی و فنی در پروژه ما تعریف نمی شود اگرچه می توانیم بعنوان مشاوران فنی ، و برای تبادل اطلاعات به جهت بروز رسانی دانسته هایمان ، در کنارتان باشیم.



معاون مشاور ارشد تیم جایکا نیز در سخنان کوتاهی تاکید کرد : ما محدودیت خودمان را در اقدامهای عملی داریم و در حال حاضر یک تیم 10 نفره هستیم که یکی از اعضا در بحث مدیریت پسماند فعالیت دارد.



'ایتارو اکودا' خاطرنشان کرد : در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی وظیفه ما صرفا ارائه مشاوره فنی است و در این زمینه از هر چیزی که از دستمان برآید ، دریغ نخواهیم کرد.



وی در خاتمه اظهار کرد : سوای مسئله مشاوره فنی ، آورده مالی جایکا ، رقم بزرگی نیست اما آورده های استانی و ملی وجود دارد که برای ایجاد شرایط خوب و مناسب می توان روی آنها حساب کرد.



به گزارش ایرنا ، سند همکاری ایران و آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن 'جایکا 'در قالب فازدوم مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی منعقد شده است که با تعریف بازه زمانی پنج ساله تا 2019 ادامه دارد و به موجب آن سه مشکل عمده رسوب گذاری، پسماند و فاضلاب در تالاب انزلی مورد بررسی قرار خواهند گرفت ضمن آنکه تیم ژاپنی به عنوان همکاران مشاوره فنی در کنار هریک از این زیرکمیته ها ی کمیته اصلی مدیریت تالاب انزلی خواهند بود .



استاندار گیلان ریاست کمیته را به عهده دارد و چنانچه طرحی در این کمیته مصوبه لازم را اخذ کند ، دستگاه اجرایی مربوطه موظف است ضمن تامین اعتبار، آن را اجرا کند.



طبق تفاهمنامه فاز دوم مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، طرف ژاپنی علاوه بر همکاری فنی و آموزش همتایان، سفرها و بازدید از تالاب های موفق در عملیات احیا، بررسی راههای حل سه مشکل اصلی تالاب یعنی رسوب گذاری، پسماند و فاضلاب را بر عهده خواهد داشت ضمن آنکه مشارکت مالی طرف ژاپنی تا سقف دو میلیون دلار تعیین شده است.



تالاب انزلی از جمله سایتهای تالابی ثبت شده در کنوانسیون بین المللی رامسر است که به لحاظ اکولوژیک و بیولوژیک خصوصا بعنوان محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و نیز محل زادآوری ماهیان کوچ رو ، حائز اهمیت است.ک/4



620/7560/604

انتهای پیام /*


5257926
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است