سیاسی 11:58 - 23 مهر 1398
معاون حقوقی رییس‌جمهور:
معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: میانجیگری افراد با یکدیگر، صلح آمیزتر و مردم سالارانه تر است.

بدون شک حکمیت و داوری مقدم بر نهاد قضا هستند

به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی در کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقتنامه‌های حل و فصل بین المللی ناشی از میانجی گری (کنوانسیون سنگاپور) که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: صلح باید مسیر اصلی ما باشد و باید دوباره به مسیر آشتی برسیم.

وی ادامه داد: باید به دورانی بازگردیم که صلح در آن جاری باشد، اگر به چند هزار سال قبل بازگردیم متوجه خواهیم شد که اختلاف، درگیری و انتقام خصوصی معنایی ندارد و اگر این اتفاق رخ دهد جنگ بوجود می آید.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور  با بیان اینکه پس از مدتی بشر درک کرد که این روش مناسب نیست، گفت: بشر به این فکر افتاد که به جای تقاص و انتقام خصوصی از  افراد ثالث کمک بخواهد و از همان جا میانجیگری آغاز شد.

جنیدی اظهار کرد: پس از میانجیگری، حکمیت و داوری مطرح شد و بدون شک حکمیت و داوری مقدم بر نهاد قضا هستند و از نظر من دادگستری به این شکل از هزاران سال پیش بوجود آمده و فقهایی وجود دارند که به آنها تکلیف شده که دعوا را حل کنند.

وی با اشاره به تاسیس دادگستری تصریح کرد: تئوری اصل دادگستری ساخته قرون ۱۶ و ۱۷ است و کاری که دولت ها در آن زمان انجام دادند، سبب شد تا بگوییم با نگاه حاکمیتی باید در همه موارد وجود داشته باشیم  و حل اختلاف دیگر به مردم واگذار نشد و حاکمیت آن را بر عهده گرفت؛ اما مردم هنگام اختلاف ترجیح می‌دهند ابتدا با یکدیگر صحبت کنند و فردی را به عنوان میانجی‌گر انتخاب کنند و صحبت او را به عنوان حکم داوری انتخاب کنند.

جنیدی با بیان اینکه دادگاه ها با شیوه های سخت فردی مقابله کردند، اظهار کرد: دادگستری، داوری و میانجی گری به حقوق مدنی کمک کردند، اما صحبت افراد با یکدیگر صلح آمیزتر و مردم سالارانه تر است؛ زیرا افراد حق انتخاب حکمیت و داور را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: قوانین از قرن ۱۹ به تجارت بین الملل اشاره کرد و بر اساس آن مشخص شد دادگاه و دادگستری دیگر جوابگو نیستند و افراد به این فکر افتادند که نهادهای قدیمی را بار دیگر فعال کنند و میانجیگری جزو این موارد است و بار دیگر تلاش بر ارتقای میانجیگری شد.

معاون حقوقی رئیس جمهور  با اشاره به کنوانسیون و پروتکل های میانجیگری گفت: کنوانسیون میانجیگری عینا از کنوانسیون نیویورک است و بازنویس این کنوانسیون است و در آستانه قرن ۲۰ ابزار حل و فصل اختلافاتی که گم شده بودند را بازیابی کرد.

وی با اشاره به مواردی که از این کنوانسیون خارج شده اند، گفت: وصف تجاری بودن در این کنوانسیون موضوعی مهم است و حوزه های غیر تجاری و رای محکمه و رای توصیف به دادگاه و سازش نامه آرای دادگاه از این کنوانسیون خارج شده است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: این موافقت نامه همانند کنوانسیون نیویورک آرا را الزام آور می‌داند و تفاوت آن جنس الزام آور بودن است؛  جنس الزام آور بودن رای کنوانسیون نیویورک عمل قضایی است، اما جنس الزام آور بودن این موافقت نامه عمل حقوقی و قرارداد صلح است.

انتهای پیام


10266986
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت پرویز داودی را تسلیت گفتند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره ریز پرنده‌های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با صدور پیامی از حمایت‌ها و پشتیبانی ملت ایران پس از عملیات پیروزمند «وعده صادق»، تشکر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ظهر امروز مراسم ختم پرویز داودی معاون اول دولت نهم برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی به صورت تلفنی گفتگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره «ریز پرنده» های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره «ریز پرنده» های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۴۰۳ به ریاست سرلشکر محمد باقری و با حضور دیگر اعضا تشکیل شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آب و مواد غذایی مورد نیاز سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان توسط یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش از پایگاه شهید لشگری به این استان ارسال شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است