گوناگون 10:49 - 06 شهریور 1395
همشهری دو - محمد معمار:سقف و کف و صندلی‌های اتومبیل‌تان خیلی کثیف شده‌اند و نمی‌دانید باید چه کنید؟ احتمالا تا به حال اصطلاح «صفرشویی» را در کارواش‌ها شنیده‌اید.

کارکنان کارواش‌ها با صفرشویی دقیقا همین کار شست‌وشوی کامل داخل اتاقک خودرو و بعد هم قسمت‌های دیگر را انجام می‌دهند که البته هزینه قابل توجهی هم برای شما دارد. تمیزکردن روکش‌ها، سطح داشبورد، کفپوش‌ها، سقف و به‌طور کلی بخش داخلی اتومبیل کار ساده‌ای نیست، اما از عهده شما برمی‌آید. یادتان باشد اشتباهات جزئی و استفاده از مواد پاک‌کننده نامناسب می‌تواند باعث از بین‌رفتن یا آسیب‌دیدن تجهیزات داخل اتاقک خودرو شود. این صفحه به شما راهکارهایی پیشنهاد می‌دهد تا به‌صورت حرفه‌ای خودتان اقدام به تمیزکردن بخش‌های داخلی خودرو کنید.

  • کفپوش‌های زیرپا

تمیز کردن کفپوش‌ها بستگی به جنس آنها دارد. اگر جنس کفپوش خودروی شما پلاستیکی است به‌راحتی می‌توانید به وسیله آب و کف آن را تمیز کنید. اگر سنگ کوچک یا آشغالی هم لابه‌لای برجستگی‌های کفپوش پلاستیکی شما گیر کرده می‌توانید به وسیله یک شیء نوک تیز آن را تمیز کنید. اما اگر کفپوش شما جنس پارچه‌ای یا بافت دارد برای تمیز کردن آن ابتدا باید خاک روی آن را بتکانید و سپس به وسیله شامپو فرش به خوبی آن را تمیز کنید. در آخر کفپوش را زیر آفتاب بگذارید تا به خوبی خشک شود. اگر قسمتی از کفپوش به خوبی خشک نشده باشد موجب پوسیدگی آن می‌شود. برای موکت کف اتومبیل هم باید ابتدا صندلی‌های جلو را باز کنید که کار چندان سختی نیست. بعد هم این موکت‌ها را با شامپو فرش بشویید و بگذارید کاملا خشک شود.

  • داشبورد اتومبیل

اکثر افراد برای تمیز کردن داشبورد خودرو از واکس‌های گرانقیمت استفاده می‌کنند اما ما به شما پیشنهاد بهتری برای تمیز و براق کردن داشبورد داریم. ابتدا باید با یک دستمال مرطوب تمام سطح داشبورد را تمیز کنید و بگذارید کاملا خشک شود. سپس به‌وسیله ابر، مقداری وازلین روی سطح آن بکشید به‌طوری که وازلین به همه قسمت‌های آن برسد. وازلین هم خاصیت تمیز‌کنندگی دارد و هم باعث براق شدن سطح داشبورد می‌شود. فقط حواستان باشد برای براق شدن زیاد، بیش از حد از وازلین استفاده نکنید؛ چرا که باعث چرب‌شدن سطح داشبورد می‌شود. در ضمن یادتان باشد که استفاده زیاد از واکس‌های رایج در کارواش‌ها، باعث آسیب‌دیدن قسمت داشبورد می‌شود.

  • سقف اتاقک

برای تمیزکردن سقف هرگز از جاروبرقی استفاده نکنید چرا که پارچه‌ای که به آن چسبیده است بر اثر مکش جاروبرقی حالت خود را از دست می‌دهد و باعث ایجاد سایه روی سطح آن می‌شود. برای تمیز کردن سقف خودرو ابتدا به وسیله یک دستمال نمدار خاک‌های روی آن را تمیز کنید. سپس مقداری شامپو فرش داخل اسپری‌های آبپاش بریزید و به وسیله آن، شامپو فرش را روی سطح پارچه‌ای سقف بپاشید. با یک دستمال نرم یا ابر روی سطح بکشید تا خوب تمیز شود. در آخر به‌وسیله یک دستمال خشک سطح آن را کاملا تمیز کنید. اگر لکه‌ای سمج روی آن وجود داشت می‌توانید از سرکه استفاده کنید. گوشه‌ای از یک دستمال را به سرکه سفید آغشته کنید و روی آن لکه بکشید. در آخر در‌های خودرو را باز بگذارید تا سقف کاملا خشک شود.

  • روکش‌های صندلی

روکش‌های صندلی‌ها یکی از قسمت‌هایی است که هنگام تمیز کردن، افراد را با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌کند. ابتدا باید به جنس روکش‌ها توجه کنید. یادتان باشد روکش‌ها هرجنسی که داشته باشند قبل از هر کاری باید آنها را به به خوبی جارو کرد. اگر روکش صندلی خودروی شما از جنس چرم طبیعی است از محلول آب و صابون رقیق برای تمیز کردن آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که مقدار صابون در این محلول خیلی باید کم باشد؛ چرا که ممکن است خاصیت قلیایی صابون به چرم آسیب برساند. قبل از استفاده از محلول، مقداری از آن را روی قسمتی از چرم که در معرض دید نیست آزمایش کنید. درصورت به‌وجود آمدن هرگونه تغییر رنگ، از استفاده آن خودداری کنید. اگر مشکلی پیش نیامد محلول را توسط یک دستمال نرم روی سطح روکش چرمی بکشید و سپس به سرعت به وسیله یک دستمال خشک، سطح آن را تمیز کنید. اگر جنس روکش صندلی‌های خودروی شما پارچه‌ای بود محلول آب و جوش شیرین بهترین گزینه است. یک چهارم پیمانه جوش شیرین را داخل یک سطل آب بریزید. اگر می‌خواهید محلول شما کف کند مقداری مایع ظرفشویی هم به محلول اضافه کنید. سپس با یک ابر یا دستمال نرم، محلول را روی سطح روکش بکشید و در آخر با یک دستمال نمدار کف‌های روی آن را بگیرید و بگذارید تا خشک شود. شما می‌توانید لکه‌های سمج مثل لکه‌جوهر خودکار را به وسیله جوش‌شیرین تمیز کنید. مقداری جوش‌شیرین را روی لکه بریزید و بگذارید چند ساعت روی آن بماند، سپس با جاروبرقی جوش شیرین را جمع کنید. این ماده خاصیت لکه‌بری بالایی دارد. البته این راهکار برای روکش‌های پارچه‌ای است. برای از بین بردن لکه‌های سمج روی روکش چرمی می‌توانید از اسپری مو یا همان تافت استفاده کنید. در ابتدا تافت را روی لکه اسپری کنید و سپس به وسیله دستمال نمدار آن را تمیز کنید.

  • دریچه‌های کولر و بخاری

دریچه‌های کولر و بخاری به‌خاطر داشتن شیار، بخش‌هایی هستند که به‌راحتی نمی‌توان آنها را تمیز کرد. برای تمیز کردن آنها می‌توانید از چند گوش‌پاک‌کن استفاده کنید. قسمت پنبه دار گوش پاک‌کن را کمی آغشته به سرکه سفید کنید و به‌وسیله آن شیار‌های دریچه‌ها را به خوبی تمیز کنید.

  • چند نکته برای از بین بردن بوهای نامطبوع

بوهای نامطبوع داخل خودرو واقعا آزار‌دهنده هستند و به راحتی از بین نمی‌روند. اینجا به شما راهکارهایی برای از بین بردن این بو‌ها پیشنهاد می‌کنیم: صندلی‌های خودرو را جلو و عقب کنید و اگر آشغال و کثیفی‌ای لابه لای آنها وجود داشت تمیز کنید. با یک وسیله نازک و بلند مثل خط‌کش‌های آهنی لابه لای صندلی‌ها را تمیز کنید تا اگر چیزی درون آنها وجود داشت خارج شود. فقط این کار را آرام انجام دهید تا به صندلی‌ها آسیبی نرسد. فیلتر هوای خودروی خود را عوض کنید. شاید منشا این بوی نامطبوع از آن باشد. مقداری قهوه را داخل یک توری بریزید و روی آن مقداری از عطر مورد علاقه خود را اسپری کنید. به این ترتیب داخل خودروی شما بوی خوشی خواهد گرفت.


8122406
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است