اقتصادی 14:09 - 10 اسفند 1393
معاون صید و بنادر اداره کل شیلات
آستارا - ایرنا - معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان رودخانه ها را یکی از ظرفیت های مناسب در زمینه توسعه صید و آبزی پروری دانست و هشدار داد: متاسفانه هیچ یک از رودخانه های استان شرایط لازم برای مهاجرت و تخم ریزی ماهیان را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکبر ایلدرم روز یکشنبه در جلسه مشترک با معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار تالش و بخشدار اسالم با تاکید بر اینکه باید بحث سالم سازی رودخانه های استان را جدی بگیریم، افزود: بیش از یک دهه میزان صید در استان های شمالی به ویژه در گیلان در حال کاهش است و زادآوری خوبی در بحث مهاجرت و تخم ریزی ماهیان در رودخانه ها نداریم.



وی ورود پساب های مسموم کارخانه ها و فاضلاب به رودخانه ها و برداشت غیراصولی شن و ماسه از رودخانه ها را موجب کاهش تخم ریزی ماهی ها در رودخانه های گیلان عنوان کرد و گفت: این امر تهدید جدی برای تولید طبیعی آبزیان دریای خزر به شمار می آید.



ایلدرم بر ضرورت احیای ذخایر دریای خزر تاکید و اضافه کرد: سه مرکز بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر امسال 200 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری به دریا رهاسازی خواهند کرد.



وی گفت: یکی از اهداف و سیاست های شیلات گیلان حفظ و بازسازی ذخایر و تثبیت مشاغل صید و صیادی در استان بوده و همه تلاش ها برای جامعه بهره بردار استانی است.



وی همچنین بیان کرد: حفظ و تقویت بخش صید و صیادی ، بازسازی و ترمیم ذخایر ، پایداری شغل صیادی ، حفظ ذخایر دریا ، گسترش و توسعه آبزی پروری ، ترویچ و ارائه یافته های جدید شیلاتی و سایر موارد از مهمترین وظایف شیلات است.



ایلدرم افزود: برای حفظ شغل صیادی هیچ راهی نداریم جز اینکه زمینه های تکثیر طبیعی ماهی را در رودخانه ها فراهم کنیم.



وی تاکید کرد: شیلات با تکثیر و بازسازی ذخایر دریای خزر و با حفاظت از منابع شیلاتی گام های اساسی برای پایداری شغل صیادی در استان برداشته و این حمایت ها همواره تداوم خواهد داشت.



وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در استان گیلان طرح تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی استان در رودخانه خاله سرا تالش به اجرا در می آید.



ایلدرم اضافه کرد: این طرح با مشارکت مسوولان شهرستان با تلاش اداره شیلات تالش و همکاری بخشداری اسالم و شورای اسلامی روستای خاله سرا اجرا می شود.



وی افزود: امسال با کمک اهالی ، رودخانه خاله سرا به محل امنی برای تکثیر طبیعی ماهی استخوانی تبدیل می شود.



صمد درویشی رییس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت نیز در این جلسه گفت: ماهی سفید یکی از باارزش ترین ماهیان اقتصادی موجود در دریای خزر و عمده ذخایر آن در حوزه جنوبی این دریا و در آب های ایرانی محسوب می شود.



وی افزود: این ماهی هم اکنون 60 درصد کل صید سالانه ماهیان استخوانی را به خود اختصاص داده است.



وی بیان کرد: جمعیت ماهی سفید به شدت در دریای خزر کاهش یافته که به همین منظور بازپروری و احیای ماهی سفید به عنوان جمعیت بومی حوزه جنوبی دریای خزر از سال 1386 در دستور کار قرار گرفته است.



وی اظهار کرد: طرح تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی استان در رودخانه خاله سرا تالش می تواند گام مهمی در احیا طبیعی این گونه ماهیان باشد.



سرهنگ علی محمدی فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان گیلان نیز در این جلسه گفت: حفاظت و حراست از منابع آبزی استان و همکاری برای بازسازی ذخایر آبزیان ماموریت اصلی یگان است که البته در کنار آن باید فرهنگ سازی و افزایش آگاهی از طریق وسایل ارتباط جمعی و سایر شیوه های تبلیغاتی نیز انجام شود.



وی با تاکید بر برخورد قانونی با صیادان غیرمجاز ، تعامل و همکاری سایر ارگان ها از جمله نیروی انتظامی ، دریابانی ، شیلات و مراجع قضایی در پیشبرد اهداف و ماموریت های حفظ و حراست از منابع آبزیان را یک اولویت و ضرورت دانست.



سرهنگ محمدی اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت شیلات گیلان با تمام توان در امن کردن دریا و مقابله با صید غیرمجاز می کوشند و در عین حال نظر به اینکه دریا و منابع آن از انفال محسوب می شود ، همکاری فرابخشی و عزم متمرکز ملی برای برای حضور هرچه موفق تر در حفظ ذخایر آبزیان ضروری به نظر می رسد.



وی گفت: اگر می خواهیم ذخایر آبزیان با ارزش دریایی را حفظ کنیم نخست باید رودخانه ها را که زیستگاه و محل زادآوری ماهیان استخوانی و غضروفی با ارزش هستند ، امن نگهداریم تا فرصت زادآوری و بازسازی و تکثیر طبیعی و مواد گیری تکثیر مصنوعی فراهم باشد.



معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شهرستان تالش نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش های اداره کل شیلات استان گیلان در بازسازی ذخایر دریای خزر گفت: دریا یک موهبت الهی برای همه نسلها است و بایستی به گونه ای از منایع آن استفاده شود که آیندگان نیز بی نصیب نمانند.



سیدجلال سیدمحمدی افزود: شهرستان تالش با داشتن 94 کیلومتر ساحل دریایی کمترین بهره مندی از منابع دریایی و ظرفیت ساحلی را دارد.



وی با اشاره به کاهش صید ماهی توسط صیادان تالشی گفت: با توجه به این که میزان صید صیادان تالشی سال به سال کاهش می یابد ، اقدام شیلات در اجرای طرح تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی استان در رودخانه خاله سرای تالش یک اقدام بجا برای حفظ و تقویت ذخایر ماهیان استخوانی در یای خزر محسوب می شود.



سیدمحمدی با اشاره به این که هر چه قدر در اجرای این طرح هزینه کنیم ، برای آیندگان سرمایه گذاری کرده ایم ، بیان کرد: این اقدام به نوعی تقویت صید و صیادی در سالهای آینده است که یکی از پیشه های اصلی مردمان ساحلی خزر به شمار می رود.



دریای خزر و رودخانه های فراوان استان گیلان از دیرباز محل صید و صیادی مردمان این دیار بوده و صیادی در این استان قدمت بسیار دیرینه دارد.



ماهیانی همچون سفید، سوف، کفال، کپور، کلمه، سیم، سس ماهی، ماش ماهی، ماهی آزاد ، اردک ماهی، کاس کولی و ماهی کیلکا عمده ماهیانی بود که توسط صیادان در خزر به شیوه بستن سد ، گستردن تور و دیگر شیوه ها صید می شد.



هم اکنون بیش از چهار هزار ماهی گیر در 300 کیلومتر آب های ساحلی خزر در محدوده گیلان از آستارا تا چابکسر در فصل صید فعالیت دارند.



شهرستان 190 هزار نفری تالش با داشتن حدود 94 کیلومتر نوار ساحلی دارای چهار پره صیادی فعال می باشد.ک2



7106 / 1905 / 6158

انتهای پیام /*


5949620
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با تحقق شرایط مساعد بارش در اردیبهشت ماه و افزایش میزان خرید، نیاز صنف و صنعت از محل تولید داخل تامین می شود به طوریکه نیازی به واردات نداریم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بررسی ها نشان می دهد با راه‌اندازی سامانه خودنویس علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره بوده‌ایم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد کشور شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار تن رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد کشور شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار تن رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: پرواز‌های دبی، امارات و شارجه به دلیل بارش سنگین باران با مشکل مواجه شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بسته‌های تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن به بافت‌های فرسوده جهت نوسازی واحد‌ها به مردم ارائه می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» زنجیره فولاد کشور با جهش ۶۶ درصدی صادرات نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۳۰ میلیون تن فراتر رفته که درآمد ۷.۶ میلیارد دلاری را برای کشور در پی داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تخصیص اراضی و پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌های مردمی را در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تقویت می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه تجاری ایران در عراق گفت: پارسال صادرات ایران به عراق بدون احتساب گاز ۱۳ درصد افزایش یافت که پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به ۱۵ درصد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: پرواز‌ها در تمامی فرودگاه‌های کشور به حالت عادی بازگشته و مسافران با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است