اقتصادی 08:00 - 08 خرداد 1394
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد
بخش خانگی با مصرف بخش قابل توجهی از میزان برق کشور می‌تواند با اصلاح الگوی مصرف نقش به سزایی در کاهش فشار به شبکه اصلی داشته باشد.

کسری حدود 3 هزار مگاواتی برق برای تابستان/ بخش خانگی نیازمند اصلاح الگوی مصرفبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ آمار اعلام شده از کسری حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاواتی برق برای تابستان سال جاری خبر می‌دهد؛ عدد قابل توجهی که در صورت عدم ایجاد راهکار از سوی دولت و صرفه جویی نکردن از سوی مردم احتمال خاموشی را افزایش می‌دهد. 


مصرف برق کشور در سال 92، درمجموع 203 میلیارد و 184 میلیون کیلووات ساعت شده بود، این میزان در سال 93 با افزایش افزون بر 15 میلیارد کیلووات ساعتی به 218 میلیارد و 933 میلیون کیلووات ساعت رسید.


در این بین بخش خانگی با دارا بودن دستگاه‌ها و تجهیزات برقی گوناگون 32.2 درصد از مصرف کل را به خود اختصاص داده است. که این رقم بیانگر آن است که پس از بخش صنعت، بخش خانگی با رشد 0.5 درصدی نسبت به سال قبل بیشترین سهم را در سبد مصرفی داشته است.


در ایران طی ساعات اولیه شب که از آن به عنوان ساعات پیک مصرف نیز یاد می‌شود مصرف برق بیش از 50 درصد نسبت به متوسط مصرف ساعت‌های دیگر شبانه روز افزایش می‌یابد که این امر باعث فشار به شبکه اصلی برق و گاها باعث قطعی برق می‌شود.


آسیب شناسی این موضوع نشان می‌دهد که 30 درصد مصرف برق خانوار به بخش روشنایی، ۹ / ۲۷ درصد یخچال و فریزر، ۹ / ۲۵ درصد کولر آبی و گازی، ۸ / ۹ درصد وسایل صوتی و تصویری، ۴ / ۱ درصد ماشین لباسشویی و ۵ درصد هم سایر لوازم است.


همچنین این آمار نشان دهنده آن است که عمده مصرف در ساعات اوج بار به سیستم روشنایی اختصاص دارد.


گفتنی است؛ برای روشنایی در خانه‌ها سالانه 10 میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که تولید این مقدار برق، معادل 20 میلیون بشکه نفت خام است.


در بین وسائل روشنایی، لامپ‌های رشته‌ای بیش از 95 درصد انرژی خود را به طور مستقیم به گرما و تنها 5 درصد آن را به نور تبدیل می‌کنند. در واقع لامپ‌های رشته‌ای مانند یک بخاری برقی کوچک است که اندکی نور نیز تولید می‌کند.


پیشنهاد کارشناسان این حوزه استفاده از لامپ‌های کم مصرف است که بازده نوری این لامپ‌ها تقریبا 5 برابر لامپ‌های رشته‌ای است و طول عمر لامپ‌های کم مصرف 8 برابر بیشتر و مصرف آنها 5 برابر کمتر از لامپ‌های معمولی است.


پس از روشنایی، یخچال و فریزر به عنوان یکی دیگر از وسایل پر مصرف، تقریباً یک پنجم انرژی را در منزل مصرف می‌کند و مصرف آنها تا حد زیادی به مقدار گرمایی که به داخل آنها نفوذ می‌کند، بستگی دارد. در این صورت باید با صرف انرژی بیشتر به برودت مورد نظر دست یافت.


بررسی اجمالی در این زمینه نشان دهنده آن است که درب یخچال و فریزر کمتر باز و بسته شود، در محل مناسب و دور از گرما (اجاق گاز، آبگرمکن، سماور و ...) قرار داشته باشد، دور از تابش مستقیم خورشید قرار داشته باشد، لاستیک دور درب بازدید و تمیز و در صورت نیاز تعویض شود، در هنگام خرید به ظرفیت یخچال و فریزر با توجه به تعداد افراد خانوار موجب کاهش مصرف و هزینه برق می‌شود و ... از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر کاهش مصرف برق یخچال فریزرهای خانگی است.


در زمینه کولرها نیز می‌توان از روش‌های گونانی مانند استفاده از چهار پایه برای زیر کولر، هنگام راه‌اندازی مجدد کولر از نبود زنگزدگی و سوراخ شدگی اطمینان حاصل کنید، یاتاقان‌های توربین و جاروغنی‌ها را روغن‌کاری کنید تا مطمئن شوید که مانعی در حرکت آنها موجود نیست، تسمه و فلکه‌های موتور و توربین باید در یک امتداد باشند تا موجب لنگی و ساییدگی تسمه و لرزش نشود، معمولاً پمپ‌های آب احتیاج به روغن کاری ندارند ولی آنها را از جای خود خارج کرده و رسوب اطراف پروانه‌ها را تمیز کنید؛ همچنین صافی آن را تمیز کرده و در جای خود قرار دهید.


شناخت روش‌های درست بهره‌برداری از وسایل داخل خانه می‌تواند همزمان هم به افزایش عمر مفید تجهیزات و هم به کاهش انرژی مصرفی آنها کمک کند.


این گزارش حاکی از آن است که نامعقول بودن الگوی مصرف در کشور به ‌اندازه‌ای جدی است که برخی از مصارف در ایران، رشد بالاتری نسبت به مصرفی‌‏ترین کشورها دارد، از این رو استفاده بهینه و از مدار خارج کردن تجهیزات برقی غیرضروری و خصوصا تجهیزات پرمصرف در زمان پیک مصرف، روشی در جهت اصلاح الگوی مصرف است.


گزارش: فاطمه افشاری


انتهای پیام/

6463230
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است