سیاسی 00:01 - 02 آبان 1393
یادداشت مهمان/نویسنده و تحلیلگر مصری:
یک نویسنده و تحلیلگر مصری در امور غرب آسیا در یادداشتی اقتدار ایران در منطقه را مرهون حمایت‌هایش از ملت‌های ستم‌دیده و سرختی در برابر سلطه‌گری های استکبارگران دانست.

اقتدار ایران مرهون سرسختی این کشور در برابر استکبارگران غربی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، «احمد عبده طرابیک»، نویسنده و تحلیلگر امور غرب آسیا در یادداشتی با عنوان «رشد چشمگیر نقش ایران در منطقه خاورمیانه» نوشت: کشورهای در حال پیشرفت برای حمایت از منافع ملی خود تلاش می‌کنند سیاستی خارجی در پیش بگیرند که مبتنی بر بکارگیری همه فرصت‌ها و امکانات موجود به منظور مشخص کردن جایگاهی در نقشه قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

این مقاله آورده است: حق هر کشوری است که منافع خود را جستجو کند و هر اقدام مناسبی برای حفظ عمق راهبردی خود انجام بدهد و هیچ کشوری نیست که حق برخورداری از عمقی راهبری برای حفظ امنیت و تامین امنیت مرزهایش در برابر خطرات واقعی را نداشته باشد و هنگامی که ملاحظه کند عمق راهبردی او تهدید می شود باید از خود تحرکی نشان بدهد و در طول سال‌های اخیر ایران توانسته موجودیت خود را در کشورهای متعدد منطقه بخصوص لبنان، سوریه و عراق قوی‌تر کند.

در مقاله تحلیلگر مصری آمده است: با نگاهی به شرایط و تاریخ حضور ایران در این کشورها ما ملاحظه می‌کنیم که این حضور همزمان با افزایش دخالت خارجی و بخصوص آمریکایی و غربی در این کشورها بیش‌تر شده است و ایران نفوذ زیادی در این کشورها و پیرامون آن داشته است چرا که ایران دخالت‌های غربی در این کشورها را تهدیدی برای عمق راهبردی خود و روابط راهبردی خود با این کشورها برمی شمرد.

نویسنده مقاله تاکید کرد: با رشد اوضاع سیاسی، اقتصادی و نظامی در ایران این کشور از اوضاع منطقه‌ای و بین المللی تاثیر بیش‌تری گرفته است؛ اشغال عراق و افغانستان،افزایش دخالت های خارجی در لبنان، درگیری ها در سوریه، متحد راهبردی ایران، تنش‌های منطقه که از زمان انقلاب ها در کشورهای عربی شدت گرفته، تهدیدهای مکرر اسرائیل درباره حمله به تاسیسات هسته ای ایران، بروز نقش‌های جدیدی برای کشورهایی در منطقه که پیش از این پویایی خاصی نداشته‌اند، ادامه قضیه برنامه هسته ای ایران در تعامل با کشورهای غربی، همه این مسائل منطقه‌ای و بین المللی به صورت چالش هایی در برابر نقش ایران قرار گرفته‌اند و موجب شده که ایران با تکیه بر توانمندی ذاتی خود و محاسبات دقیق و حکیمانه سیاست خارجی خود را به گونه‌ای که با این چالش‌ها مناسب است مدیریت کند.     

این مقاله افزود: از زمانی که آمریکا تنها قدرت بزرگ و بزرگ‌ترین قدرت نظامی،سیاسی و اقتصادی در جهان است به ایدئولوژی اسلامی وصله تروریسم چسبانده‌اند و سیاست آمریکا ایران را کشوری حامی تروریسم و محور شرارت توصیف کرده است؛ به همین خاطر ایدئولوژی اسلامی اکنون نخستین دشمن آمریکا و غرب است و آمریکا هم تحت عنوان جنگ با تروریسم جنگ علیه اسلام و مسلمین به راه انداخته و به هر کشوری که شعارهای اسلامی سر می دهد وصله تروریست می‌دهد. 

نویسنده مقاله تاکید کرد: در سایه دخالت‌های آمریکا در کشورهای منطقه و تغییر رژیم‌های آن مطابق با منافع خودش و از هم پاشیدن کشورهای بزرگ یا تضعیف و خراب کردن کشورها با هدف تامین امنیت اسرائیل و قرار دادن این رژیم به عنوان تنها قدرت منطقه، ایران توانست جایگاه خود را به عنوان کشوری قدرتمند و صاحب نفوذ در منطقه تقویت کند و برای تحکیم عمق راهبردی خود به جایگاهی بالایی در منطقه و جهان دست یابد.

نویسنده مقاله با اشاره به روابط خوب دولت‌های جدید در عراق و افغانستان با تهران نوشت: ایران با توجه به اینکه به قدرت منطقه‌ای و فعال سیاسی غیرقابل انکاری در منطقه مبدل شده توانست خلایی که از نبود حاکمیت دولت در کشورهای همسایه و بخصوص عراق و افغانستان ایجاد شده بود پر کند.

آمریکا جرات و توان حمله به ایران را ندارد

جنگ‌های فرسایشی آمریکا علیه تروریسم در عراق و افغانستان، به ستوه آمدن کشورهای منطقه از هزینه های این جنگ‌ها و سقوط دولت هایی در منطقه که واشنگتن در اجرای سیاست‌هایش در منطقه به آنها دل بسته بود همه و همه موجب شده که آمریکا قادر نباشد به جنگ دیگری در منطقه ورود پیدا کند و بخصوص جرات حمله به ایران را که قدرتی بزرگ و متفاوت با کشورهای جنگ زده عراق و افغانستان است ندارد.

به عقیده نویسنده در این اوضاع پیچیده ایران توانسته نفوذ منطقه‌ای خود را گسترش داده و به فضل سیاست خارجی میانه‌رو  خود که مبتنی بر حمایت از از مستضعفان در برابر هیمنه صهیونیست ها و غربی هاست طرف مهمی در تشکیل آینده منطقه باشد.

قاطعیت ایران در برابر استکبارگران و حمایت‌هایش از ملت های ستم دیده جایگاه مهمی به ایران در منطقه داده است

احمد عبده طرابیک با اشاره به اینکه از اصول سیاست خارجی ایران حمایت از قضیه فلسطین و ارائه هر گونه کمک به مقاومت است گفت: سرسختی و قاطعیت ایرانی ها در برابر هیمنه آمریکایی‌ها در منطقه مشروعیت منطقه ای به ایران داده و حمایت‌های شایان ایران از محور مقاومت شامل سوریه، حزب الله، حماس  و جهاد اسلامی اهمیت ایران را در نزد ملت‌های ستم دیده بالا برده است بخصوص که مقاومت تحت حمایت‌های همه جانبه ایران در طول سال‌های اخیر موفقیت‌های بزرگی دربرابر اشغالگران صهیونیست محقق کرده است.

فشارهای آمریکا بر ایران به خاطر سیاست های ایران در مخالفت با سلطه‌گری‌ غربی‌ها و  عربده جویی‌های اسرائیل در منطقه است

 در این مقاله آمده است: سیاست ایران در مخالفت با سلطه گری آمریکا و غرب بر منطقه و فتنه‌گری‌های اسرائیل موجب شد که ایران بیش از هر زمان دیگری تحت فشارهای آمریکا و غربی‌ها باشد و به هر طریقی تلاش می‌کنند مانع بروز ایران در جایگاه قدرت منطقه‌ای شوند؛ چرا که واشنگتن نمی‌خواهد قدرتی منطقه‌ای ظاهر شود که معاند سیاست‌های آمریکا در منطقه است و به همین خاطر آمریکا حضور خود را در اطراف ایران شامل کشورهای افغانستان، پاکستان کشورهایی از اتحاد جماهیر شوروی سابق و همجوار با دریای خزر، کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین ترکیه قوت بخشیده است.

این مقاله آورده است: ایران مثل دیگر کشورهای بزرگ منطقه از زمان پیرزوی انقلاب اسلامی در سال 1979 (بهمن 1357 هجری شمسی) برای تحقق اهداف انقلابی که به خاطر آن خون ها زیادی داده شده تلاش می کند و در مقابل آمریکا و قدرت‌های بزرگ از همان زمان با اعمال تحریم‌ها و همچنین جنگ هشت سال رژیم صدام حسین در عراق به دنبال ایجاد موانع در مسیر تحقق اهداف انقلاب ایران بودند و اکنون ایران برای تثبیت موجودیت خود  به عنوان قدرت منطقه و حفظ منافع ملی خود به عنوان یکی از اهداف و ثمره های انقلاب اسلامی خود تلاش می کند.

حضور ایران در کشورهای منطقه برای جبران غیبت کشورهای عربی در حمایت از ثبات منطقه است

برخی به حضور قابل توجه ایران در برخی کشورهای عربی و بخصوص در سوریه، لبنان و عراق را سلطه طلبی ایران و دخالت در امور دیگر کشورها و تهدید امنیت و ثبات منطقه و بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس نگاه می کنند و این در حالی است که ایران تلاش می کند که خلا ناشی از غیبت کشورهای عربی در منطقه را پر کند چرا که آمریکا می‌خواهد به بهانه مبارزه با تروریسم کشورهایی در منطقه را با فتنه گری‌های قومی طائفه‌ای ضعیف کرده یا به نابودی سوق بدهد و بی ثباتی منطقه و حضور غربی‌ها در منطقه تهدید بزرگ برای امنیت و ثبات ایران و کل منطقه است. 


5024362
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، از آحاد رزمندگان نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند هوایی و نیروی هوایی، خانواده‍‌های رزمندگان و فرماندهان، قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدوال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور هفته آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معصومه حائری عروس امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح امروز پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات و سپردن جنایتکاران به محاکم صالحه بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور پارلمانی رئیس جمهور درباره تعطیلی پنجشنبه ها توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ملازهی گفت: ایران و پاکستان در قبال مسائل منطقه‌ای در خاورمیانه دیدگاه‌های مشترکی دارند که در سیاست منطقه‌ای می‌توانیم با یکدیگر هم مسیر باشم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از کارگران و گسترش اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا پرداخته اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت در انتخابات دور دوم مجلس را بسیار مهم تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است