وبگردی 03:47 - 27 دی 1395
یادداشت/ احمد کاظم‌زاده
موصل آخرین سنگر داعش به شمار می‌رود و از دست دادن آن به منزله برچیده شدن طومار زندگی دولت خودخوانده داعش خواهد بود.

«آهستگی» و «پیوستگی» عملیات موصل

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس روزنامه «جوان» در یادداشتی از «احمد کاظم‌زاده» نوشت:

عملیات موصل همچنان ادامه دارد و وارد ششمین فاز خود شده است که این نشان می‌دهد این عملیات از آغاز روند تکاملی و رو به پیشرفت را طی کرده و در مقایسه با عملیات‌های قبلی داعش کلاً در موضع دفاعی قرار داشته و هرگز فرصت هجوم و تلافی را پیدا نکرده است. با این‌حال چند عامل موجب شده است که عملیات موصل کند پیش برود و جنبه آهسته و پیوسته داشته باشد.



یکی از این عوامل به راهبرد دولت عراق برمی‌گردد که از همان ابتدا اصل را بر کاهش تلفات و خسارات گذاشته و کوشیده است این عملیات را به گونه‌ای هدایت و مدیریت کند که حداقل تلفات و خسارات به ساکنان این شهر وارد شود. با توجه به اینکه موصل اولین شهری بود که در اقدامی غافلگیرانه به تصرف و اشغال داعش درآمد، بنابراین ساکنان غیرنظامی این شهر که دومین شهر پرجمعیت عراق نیز به شمار می‌آمد نه فرصت خروج پیدا کردند و نه اینکه دولت خودخوانده داعش چنین اجازه‌ای را به ساکنان این شهر داد چراکه آن را به عنوان پایتخت خود اعلام کرده بود. در واقع در این مدت ساکنان موصل به عنوان گروگان داعش محسوب می‌شدند و پس از آغاز عملیات آزادی موصل نیز آنها را به سپر انسانی تبدیل کرد، از این رو دولت عراق برای جلوگیری از واردشدن آسیب به غیرنظامیان، از همان ابتدا دقت را برسرعت ترجیح داد و همین امر تا حدودی در کندی عملیات مؤثر بوده است. عامل دیگری که در این تصمیم دولت عراق مؤثر بوده این است که بازسازی مناطق آزادسازی شده از زیر اشغال و تصرف داعش در اولویت برنامه‌ها و دستور کار دولت عراق قرار دارد، بنابراین در تلاش است آزادسازی این مناطق با حداقل خسارات صورت گیرد تا هم بازسازی آن با سرعت صورت گیرد و هم اینکه قدری از هزینه بازسازی کاسته شود.



از طرف دیگر چند عامل نیز باعث شده است که داعش تمام توان خود را برای حفظ موصل به‌کار بگیرد. یکی از این عوامل این است که موصل آخرین سنگر داعش به شمار می‌رود و از دست دادن آن به منزله برچیده شدن طومار زندگی دولت خودخوانده داعش خواهد بود. زمانی که فلوجه و الرمادی و دیگر شهرها از دست داعش آزاد شدند این سؤال وجود داشت که آیا این همه توان داعش است یا اینکه داعش می‌خواهد نیروهای خود را برای موصل نگه دارد و اکنون مشخص می‌شود که داعش از چند ماه پیش برای حفظ موصل فکر می‌کرد و بقیه مناطق را در اولویت بعدی قرار داده بود. دوم اینکه داعش در گذشته در مواقع لزوم به جابه‌جایی نیروهای خود در عراق و سوریه دست می‌زد اما اکنون این ابتکار عمل را از دست داده است، بنابراین چاره‌ای جز مقاومت نمی‌بیند. در مجموع هر چند در گذشته برخی عوامل باعث کندی عملیات موصل شده بود اما اکنون تقریباً می‌توان گفت که داعش به آخر خط رسیده و شمارش معکوس برای آزادسازی موصل آغاز شده است.


8669144
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این روز‌ها واژه رژیم‌های سم‌زدایی زیاد به گوش‌مان می‌خورد و اکثر افراد در مورد «سم زدایی» یا «پاکسازی» صحبت می‌کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه عملیات وعده صادق به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی نیست، گفت: این عملیات بازتعریف آستانه تحمل جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در رابطه با...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخی بر این باورند که سر راه هم قرار گرفتن افراد برای ازدواج اتفاقی نیست و سرنوشت و قسمت برخی افراد را سر راه هم قرار می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهمان خانه پدر موشکی ایران، حاج «حسن طهرانی مقدم» می شویم و قرار است همسر این قهرمان از فراز و فرودهای زندگیش بگوید که شنیدن و خواندنش هزار حرف و درس زندگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی ما به عنوان والدین به قول خود عمل می‌کنیم، این کار به فرزندانمان کمک می‌کند احساس امنیت کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کسانی که از انسانیت دور می‌شوند باید آماده مواجه با آثار اعمال خود باشند. با این حال خداوند برای جهنمیان و انسان‌های گناهکار تخفیفاتی نیز در نظر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تیتراژ سریال «آژانس دوستی» به عنوان یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین تیتراژ‌های مرتبط با سریال‌های دهه هفتاد سیما محسوب می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با نزدیک شدن به روز‌های کنکور بازار صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی گرم شده که مدعی فروش یا پیش فروش سوالات کنکور هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یافتن فرد مناسب برای ازدواج به مهمترین دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده تبدیل شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تبعیض نژادی در مجازات اعدام در آمریکا از زمان صدور حکم تا اجرای آن در اتاق‌های اعدام سیاه‌پوستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است