به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس خطیبی در حاشیه بررسی روند ساخت خط ریلی شیراز-بوشهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از قطعات ۱۰ خط راهآهن در حال ساخت بوشهر بازدید شد، اظهار داشت: طبق سیاستهای قانون برنامه ششم توسعه، وزارت راه و شهرسازی به نیابت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، موظف است مراکز عمده بار و ورودی و خروجی استانها به شبکه ریلی متصل کند.
وی بیان کرد: در ادامه راهآهن اصفهان به شیراز و اتصال آن به استان بوشهر به عنوان یکی از مناطق مهم کشور، جزو سیاستهای اصلی ریلی وزارت راه و شهرسازی است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تسریع اجرای طرح خط ریلی بوشهر به شیراز خبر داد و افزود: در ۲ سال گذشته با پیگیریهای مسئولان و نمایندگان استان بوشهر در مجلس، اجرای پروژه راهآهن بوشهر شرایط بهتری از لحاظ اجرایی و تأمین منابع ملی و اعتباری پیدا کرده است.
خطیبی با بیان اینکه قطعات ۱۰ خط ریلی بوشهر فعال است، خاطر نشان کرد: این قطعات دارای ۲۵ کیلومتر طول مسیر بوده و جزو سختترین قسمتهای این پروژه است و تکمیل آن در اولویت قرار دارد.
معاون شرکت ساخت، تصریح کرد: برای تأمین منابع این خط ریلی علاوه بر بودجه عمومی، روشهای دیگری برای تأمین سرمایه در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
وی با اشاره به تأمین اعتبار خط ریلی بوشهر به شیراز از طریق فاینانس افزود: در برههای از طریق فاینانس خارجی چین برای اعتبار پروژه راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه مورد توجه قرار گرفت که متأسفانه با شرایط تحریم مواجه شدیم و هنوز به صورت قطعی محقق نشده است.
خطیبی در قالب بازار سرمایه یکی از پروژههای تعریف شده را خط ریلی شیراز به بوشهر دانست و تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی مصمم است این پروژه را دنبال و تکمیل کند و در سال ۱۴۰۰، یکی از خطهای ریلی که به آن توجه ویژه میشود و جزو اولویتهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، تسریع در اجرای راه آهن بوشهر به شیراز است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بودجه سال آینده پروژه راه آهن شیراز به بوشهر را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: اختصاص این بودجه نشان دهنده این است که توجه ویژهای به پروژه راه آهن شیراز به بوشهر شده است.
وی، با اشاره به اینکه از این به بعد شرایط خیلی بهتری برای تسریع پروژه راهآهن شیراز به بوشهر پیشرو خواهیم داشت، افزود: همه روشهای سرمایهگذاری برای اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفته است و موضوع فاینانس برای ۴۵۰ کیلومتر پروژه راه آهن شیراز به بوشهر هنوز از دستور کار خارج نشده و اگر شرایط مجدد، بتواند فضایی ایجاد کند که آن فاینانس محقق شود مورد استفاده قرار میگیرد، چراکه مذاکرات فشردهای با طرف چینی انجام شده است.
خطیبی به استفاده از روشهای تأمین سرمایه از محل ماده ۵۶ برای پروژه راهآهن شیراز به بوشهر خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این استفاده از روش بازار سرمایه بهصورت جدی در برنامه و دستور وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها افزود: برای تکمیل این چنین ابر پروژهای چندهزار میلیارد تومان مورد نیاز است و تنها به بودجه عمومی نمیشود اکتفا شود و امیدواریم آینده بهتری برای این پروژه رقم زده شود.