استانی 03:01 - 09 مهر 1399
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی:
ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی گفت: فرایند برنامه‌ریزی شده در دانشگاه‌های علمی کاربردی مبنی بر نیازسنجی آموزش، برنامه‌ریزی و تدریس با همکاری محیط‌های آموزشی و کسب و کار، فضای آموزشی این دانشگاه‌ها را به فضای ایجاد ارزش و ثروت نزدیک کرده است.

فضای آموزشی موسسات علمی‌کاربردی به ایجاد ارزش و ثروت نزدیک شده است

مرتضی تشکری قوژدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دانشگاه‌های کارآفرین اظهار کرد: کارآفرینی به معنای ارزش آفرینی است. در واقع کارآفرینی انجام یا بهبود بخشیدن به یک فرآیند است که به ایجاد ارزش بیشتر منجر شود.

وی افزود: کارآفرینی فقط به معنای ایجاد اشتغال و شغل نیست بلکه هدف کارآفرینی ایجاد ارزش یا ثروت است. از آنجا که آموزش‌های علمی کاربردی متناظر با فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارهای مختلف است، در نتیجه تمام آموزش‌های علمی و کاربردی آموزش‌های کارآفرین است. هدف غایی تمام آموزش‌های علمی و کاربردی ایجاد و تولید ارزش مادی و ثروت است. در کنار ایجاد ارزش اقتصادی، ارزش‌های فرهنگی و رهاوردهای اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی هم در این فرایند ایجاد می‌شود.

تشکری قوژدی خاطر نشان کرد: تمام آموزش‌های علمی و کاربردی کارآفرینی است به این دلیل که یا به ایجاد کسب و کار علمی منجر می‌شود یا محیط‌های کسب و کار را بر اساس دستاوردهای علمی بهبود می‌بخشد و باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. در نهایت تمام این فعالیت‌ها کارآفرین محسوب شده و به تولید ثروت می‌انجامد. در نتیجه فارغ‌التحصیل علمی کاربردی کارآفرین خواهد بود. کارآفرینی می‌تواند به معنای ایجاد کسب و کار توسط دانش‌آموخته و بر اساس دانش‌های اندوخته شده باشد یا به معنای بهبود فرآیند کسب‌وکار موجود و ارتقای آن در راستای تولید ارزش و ثروت باشد.

چابکی و منعطف بودن ویژگی دانشگاه کارآفرین

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ویژگی یک دانشگاه کارآفرین چابک و منعطف بودن آن است، ادامه داد: دانشگاهی که می‌خواهد کارآفرین باشد، باید نسبت به تحولات مدیریت‌ها، فناوری‌ها و محیط‌های کسب‌وکار، فرآیندها و برنامه‌ریزی‌های آن کوتاه، منعطف و سریع باشد تا بتواند به نیازها پاسخ دهد. دانشگاه کارآفرین باید نسبت به کسب و کارهای جدیدی که به وجود می‌آید، کسب و کارهایی که با تغییرات فناوری تغییر می‌کند و کسب و کارهایی که از بین می‌رود، حساس باشد. 

وظیفه کارآفرینی در جامعه بر عهده دانشگاه و بنگاه‌های اقتصادی است

وی گفت: دانشگاهی که می‌خواهد کارآفرین باشد، لازم است چابک باشد تا بتواند سریع به نیازهای جامعه پاسخ دهد. از دیگر سو نیاز است چنین دانشگاهی منعطف نیز باشد تا بتواند در مقیاس محلی و بومی و بر اساس اقتضائات مشاغل و کسب و کارهای موجود نقش‌آفرینی کند و مسئولیت و وظیفه خود را انجام دهد. این انعطاف و چابکی قاعدتا در گرو فضا و ارتباطی است که در میان دانشگاه و مشاغل وجود دارد. این تصور که دانشگاه‌ها کارآفرین نیستند، اشتباه است. وظیفه ایجاد کارآفرینی در جامعه بر عهده دانشگاه، فعالان اقتصادی، سازمان‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی است.

مصرف دانش کم، یکی از عوامل عدم توسعه است

تشکری قوژدی با اشاره به اینکه تمام فرآیند کارآفرینی را نمی‌توان به دانشگاه‌ها منتسب کرد، بیان کرد: بخشی از فرآیند کارآفرینی که تولید، تعلیم و ترویج دانش است، برعهده دانشگاه است. بخش دیگری از فرایند کارآفرینی به بنگاه‌های اقتصادی و فعالان آن‌ بازمی‌گردد که زمینه لازم را برای درخواست دانش از طرف محیط‌های کسب و کار ایجاد کنند. یکی از مشکلات ما در زمینه توسعه این است که مصرف دانش کمی داریم؛ به این معنا که عرضه با کیفیت دانش وجود دارد اما تقاضایی برای دریافت آن وجود ندارد. دانشگاه‌ها در صورتی که این درخواست دانش را از طرف بنگاه‌ها اقتصادی ببینند، طبیعتا می‌توانند تعامل بهتری داشته باشند. این تعامل میان دانشگاه و جامعه، هرچه پویاتر، شفاف‌تر و بروزتر باشد موجب می‌شود که یکی از موانع اصلی توسعه جامعه برطرف شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی افزود: طول فرآیند آموزش در دانشگاه‌های علمی کاربردی در تناظر با محیط‌های کسب و کار و با مشارکت آن‌هاست. مدرسان این دانشگاه هم از طریق بنگاه‌های اقتصادی جذب دانشگاه می‌شوند و هم جزو شاغلان و فعالان این محیط‌ها هستند.

انتهای پیام


10740948
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است