گوناگون 14:17 - 29 مهر 1400

توسعه برنامه‌های آموزشی رسمی متناسب با نیازهای کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، در آئین معارفه رئیس جدید و تکریم رئیس سابق دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که در دانشکده کارآفرینی برگزار شد، دکتر جهانگیر یداللهی، رئیس جدید دانشکده کارآفرینی با اشاره به مشکلات بسیاری که در تأسیس و راه‌اندازی دانشکده کارآفرینی از ابتدا وجود داشته، تلاش رؤسای سابق دانشکده برای دستیابی به دستاوردها و موفقیت‌های کنونی را قابل‌ستایش توصیف کرد و افزود: دنیا در حال حرکت است و متوقف شدنی نیست و نیازها و مشکلات نامحدود است، لذا باید مسیر موفقیت را ادامه داد.

وی با تأکید بر توجه سرپرست دانشگاه به کارآفرینی به‌عنوان یکی از اولویت‌های دانشگاه تهران گفت: وقتی از کارآفرینی سخن می‌گوئیم، یعنی دانشگاهی که دانش‌آموختگان کارآفرین تربیت و نتایج تحقیقات دانشگاه را تجاری می‌کند و بر مبنای دنیای واقعی آموزش می‌دهد.

رئیس دانشکده کارآفرینی مثال ملموس آموزش بر مبنای دنیای واقعی را آموزش پزشکی دانست و تأکید کرد که همه آموزش‌ها باید به آن سمت برود و ملموس، واقعی و منطبق با مسائل کشور و جهان باشد.

باید در توسعه اکوسیستم کارآفرینی کشور نقش ایفا کنیم

یداللهی با اشاره به اینکه اگر قرار است دانشگاهی کارآفرین شود، باید مأموریت‌هایی برای خود تعریف کند، افزود: مأموریت قبلی ما تربیت متخصصانی برای نیازهای جاری کشور بود، اما به‌عنوان دانشکده کارآفرینی باید در توسعه اکوسیستم کارآفرینی در کشور و دانشگاه نقش اساسی ایفا کنیم و پژوهش‌ها، پایان‌نامه، رساله‌ها و تحقیقات اعضای هیأت علمی بر تنگناها و چالش‌های توسعه کارآفرینی در کشور و دانشگاه استوار باشد. باید به‌عنوان موضوع تحقیق راه حل، پیشنهاد و راهبرد ارائه دهیم. و با گروه‌های آموزشی و دانشکده‌هایی شبکه‌سازی کنیم که در کشور کارآفرینی آموزش می‌دهند.

وی تصریح کرد: وقتی از حرکت ملی سخن می‌گوئیم نه‌تنها یک نفر، بلکه یک گروه و یا دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند قهرمان باشد و موفق عمل کند، بلکه باید شبکه‌سازی و سازمان‌دهی را در کل کشور بین دانشجویان و با همه سازمان‌های فعال در حوزه کارآفرینی داشته باشیم تا بتوانیم هم به نیاز آن پاسخ دهیم و هم اینکه دانش و تجربیات را داخل دانشگاه بیاوریم و در خدمت اهداف توسعه کارآفرینی به کار گیریم.

رئیس دانشکده کارآفرین یکی از اهداف مهم را بهبود مستمر روش‌های یادگیری و یاددهی برای اعضای هیأت علمی عنوان کرد و افزود: عضو هیأت علمی که کاملاً به‌روز است و مطالعه دائمی دارد روز بعد دیگر به‌روز نیست و فرایند بهبود یک فرایند مستمر است و این تلاش زمانی اثربخش است که ما در تعامل با سایر دانشکده‌ها و فعالان توسعه کارآفرینی در کشور باشیم.

توسعه برنامه‌های آموزشی رسمی متناسب با نیازهای کشور

وی اولویت‌های دانشکده را توسعه برنامه‌های آموزشی رسمی و دوره‌های کوتاه‌مدت متناسب با نیازهای کشور، اجرای برنامه‌های مشترک با سایر دانشکده‌های دانشگاه و برگزاری رویدادهای مشترک با سازمان‌های فعال در حوزه کارآفرینی اعلام کرد و تحقق این اهداف را با ایجاد فضای همدلی، همکاری و یکپارچگی با همکاری تمامی اعضای هیأت علمی میسر دانست.

دکتر کمره‌ای معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کارآفرینی یکی از سیاست‌های اصلی دانشگاه تهران است که سرپرست جدید دانشگاه تأکید ویژه‌ای بر آن دارد، افزود: برای تأسیس دانشکده کارآفرینی زحمات زیادی کشیده شده است و در حال حاضر دانشکده کارآفرینی جایگاه خوب و شناخته‌شده‌ای در سطح کشور دارد و امیدواریم این رشد به قوت خود ادامه پیدا کند و دانشکده کارآفرینی نقش و وظیفه‌ای که به خاطر آن تأسیس شده است را به اجرا گذارد.

معاون آموزشی دانشگاه با تأکید بر اینکه نباید فراموش کرد که دانشگاه تهران، دانشگاهی جامع است که همه رشته‌ها در آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی فعالیت‌ها و رشته‌ها زودبازده هستند و آثار و نتایج آنها به لحاظ فعالیت‌های علمی و دستاوردهای پژوهشی قابل رؤیت است و برخی دیگر به‌رغم زمان‌بر بودن باز هم کارآفرین هستند، رشته‌هایی که به لحاظ کیفیت بنیادی بوده و سال‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

استاد دانشکدگان فنی دانشگاه تهران تصریح کرد: لزوماً شاخص کارآفرینی تجاری‌سازی نیست. یکی از شاخص‌های کارآفرینی تجاری‌سازی است. فارغ‌التحصیلانی که بتوانند کارآفرینی و ایجاد اشتغال کنند نیز یکی از مصادیق کارآفرینی هستند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دانشکده کارآفرینی نام بزرگی دارد و باید در راستای تحقق کارآفرینی در همه ابعاد به پیش برود، افزود: دانشگاه کارآفرین، بین‌المللی و با مسئولیت‌پذیری اجتماعی از اهداف دانشگاه است، اما در رأس همه اینها ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و کیفیت علمی دانشگاه است و اگر به کیفیت مطلوب دست پیدا نکنیم به هدف نرسیده‌ایم.

کمره‌ای اظهار امیدواری کرد که دانشکده کارآفرینی با وجود آئین‌نامه‌ها، ضوابط، کمیت و کیفیت مناسب اعضای هیأت علمی برای موفقیت و حرکت در جهت اهداف به کمک سایر دانشکدگان، پردیس‌های اقماری، مراکز و مؤسسات دانشگاه موفق عمل کند. دانشکده کارآفرینی با ۳۴ عضو هیأت علمی قطعاً می‌تواند دانشکده کارآمدی باشد، چرا که اسباب کار آماده است و باید همت کرد تا به هدف رسید و کار را پیش برد.

معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به آغاز سال تحصیلی و انتشار اخبار ضدونقیض درباره حضوری شدن کلاس‌های دانشگاه گفت: درباره نحوه برگزاری کلاس‌ها در حال مذاکره با وزارت علوم هستیم و برای رسیدن به این مهم برنامه‌ریزی جامعی در دانشگاه تهران باید اتفاق بیفتد تا بتوانیم دوره‌های حضوری را برگزار کنیم و در نهایت تابع مصوبات ستاد ملی کرونا و وزارت علوم هستیم.

وی یکی از موانع برای برگزاری کلاس‌های حضوری را واکسینه نشدن کامل دانشجویان تاکنون دانست و واکسینه شدن تعداد بیشتر از دانشجویان را دغدغه بزرگ معاونت آموزشی برای برگزاری کلاس‌های حضوری عنوان و تأکید کرد باید دانشجویان را ترغیب کرد تا واکسینه شوند.

اولویت ما برگزاری کلاس حضوری برای دروس عملی است

وی در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر اولویت ما برگزاری کلاس حضوری برای دروس عملی است، چرا که دروس عملی در برخی رشته‌ها به‌صورت مجازی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

کمره‌ای خاطرنشان کرد در سه دوره‌ای که کلاس‌های دانشگاه به‌صورت غیرحضوری برگزار شده است از لحاظ کیفیت علمی به نتیجه مطلوبی رسیدیم و امیدواریم با تلاش دانشگاه و دانشجویان به وظایف خود به‌خوبی عمل کنیم.

باید به دنبال نقش آفرینی در بیرون از دانشگاه بود

غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس سابق دانشکده کارآفرینی، دیگر سخنران این مراسم با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در دوران مشکلات و بحران‌های مختلف جهانی و کمبودهای داخلی در حوزه‌های مالی، آموزشی و پژوهش، بین‌المللی در دوره سه‌ساله ریاست بر دانشکده ارائه کرد.

بازنگری در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و برگزاری دوره‌های آزاد

وی تسهیل‌گری برای ایجاد فضای مناسب برای فعالیت اعضای هیأت علمی و دانشجویان، خارج شدن دانشکده از حالت تک‌رشته‌ای، کمک به تأسیس چند رشته دردانشگاه‌های دیگر و ارائه سرویس کامل آموزشی به سایر دانشکدگان دانشگاه، جذب اعضای هیأت علمی به‌خصوص جذب استادان ایرانی خارج از کشور و برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی با استادان ایرانی در سراسر جهان، بازنگری در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، برگزاری دوره‌های آزاد و پرداخت بدهی‌ها از جمله اقدامات خود عنوان کرد.

دانشیار دانشکده کارآفرینی که مسئولیت سازمان فنی و حرفه‌ای را برعهده گرفته است، گفت احساس من این است که مأموریتی از دانشگاه گرفته‌ام تا اهدافی که برای سازمان فنی حرفه‌ای در نظر گرفته شده محقق کنیم.

وی این اهداف را آموزش و تربیت نیروی متخصص و متناسب با نیازهای بازار و ارتقای توان کارآفرینی، کمک به تولید ثروت و کاهش فقر در جامعه از طریق توانمندسازی نیروی کار، افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق آموزش، مهارت خلاقیت و تجربه و … عنوان کرد.

حسینی‌نیا تاکید کرد برای تحقق این اهداف ناگزیریم که در خارج از دانشگاه نیز مدیریت بپذیریم و نقش‌آفرینی کنیم تا آنچه در دانشگاه آموزش داده می‌شود را در خارج از آن محقق کنیم.

وی با اظهار تأسف از اینکه ۴۵ درصد فراگیران و متقاضیان آموزش فنی حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند در حالی که این آموزش‌ها برای سطح کارگری و سطح ۴ تعریف شده این مساله را یک فاجعه ملی دانست که دانش‌آموختگان دانشگاه برای اشتغال باید آموزش کارگری ببینند.

وی گفت: تغییر این رویه بزرگ‌ترین مأموریت من به‌عنوان یک دانشگاهی در خارج از دانشگاه و در سازمان فنی حرفه‌ای خواهد بود.


11282469
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است