استانی 19:38 - 28 خرداد 1400
/انتخابات ۱۴۰۰/
ایسنا/خراسان رضوی رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی از حضور بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی تا ساعت ۱۸:۳۰ خبر داد.

مشارکت ۱.۵ میلیون نفر در خراسان رضوی تا ساعت ۱۸:۳۰/ وقوع نزاع در سه شهرستان

محمدعلی نبی‌پور در نشست خبری ستاد انتخابات استان خراسان رضوی، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها تا ساعت ۱۸:۳۰ از مجموع حدود  ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار واجد شرایط رأی دهی در خراسان رضوی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در استان در انتخابات شرکت کردند که میزان مشارکت مناسبی است.

وی ادامه داد: صبح امروز به دلایلی از جمله همخوانی نداشتن رمزهای سیستم‌های نظارتی و قطعی سراسری در سیستم‌های رأی‌گیری اختلالاتی در سیستم رأی‌گیری -به ویژه در مشهد که انتخابات شورای شهر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شد- ایجاد شد که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد که به این خاطر عذرخواهی می‌کنم.

نبی‌پور تصریح کرد: بر اساس برآوردهایی که از روند برگزاری انتخابات شورای شهر داشتیم از ساعت ۱۵ تصمیم گرفتیم در کنار استفاده از روش مکانیزه از رأی‌گیری دستی نیز استفاده کنیم تا سرعت اخذ رای افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه تمهیدات اخذ رأی به صورت دستی پیش  از این اندیشیده شده بود، خاطرنشان کرد: هدف ما این بود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انتخابات شورای شهر را به صورت مکانیزه انجام دهیم، اما برای افزایش سرعت اخذ رأی در ساعت اوج حضور مردم تصمیم گرفتیم رأی گیری به صورت تلفیفی ادامه پیدا کند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: در سطح ملی هم وزارت کشور اخذ رأی به صورت الکترونیکی و دستی را تأیید کرد و در حال حاضر در تمام شعب اخذ رای در مشهد رای گیری شورای شهر به صورت ترکیبی انجام می شود.

وی بیان کرد: در انتخابات شورای شهر مشهد این قید که رأی دهندگان حتماً باید یکسال ساکن مشهد باشند وجود ندارد و محدودیتی برای رأی دادن به نامزدهای شورای شهر در  مشهد وجود نداشت.

نبی‌پور عنوان کرد: با توجه به اینکه در ایام دهه کرامت قرار داریم زائران زیادی در مشهد، اطراف و خود حرم مطهر رضوی وجود دارند که با وجود اینکه شعب را سه برابر کردیم با ازدحام جمعیت در شعب حرم مطهر رضوی مواجه شدیم و تصمیم گرفته شد دو شعبه سیار اضافه شود.

وی در خصوص اینکه چرا در برخی شعب تنها امکان اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، گفت: با توجه به حضور زائران در مشهد این اقدام در برخی شعب انجام شده است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی در خصوص موارد امنیتی در انتخابات در خراسان رضوی، عنوان کرذ: بند پنج دستورالعمل سکونت که در آن امکان رأی دادن برای افرادی که ملکی در شهری دارند فراهم شده بود موجب ایجاد مشکلاتی در برخی شهرهای کوچک و روستاها شد و درگیری‌هایی رخ داد.

وی افزود: در روستاهایی در شهرستان‌هایی مثل تربت جام، سبزوار و کلات درگیری‌هایی گزارش شده و حتی در یک مورد شیشه شعبه اخذ رای شکسته است که البته این مشکلات در حال حاضر حل شده است.

نبی‌پور در خصوص امکان افزایش شعب اخذ رای در صورت نیاز گفت: امکان افزایش تعداد شعب وجود ندارد.

وی در خصوص ساعت رأی گیری گفت: با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور ستاد ملی کرونا تصویب کرده که امکان رأی گیری تا ساعت دو بامداد وجود داشته باشد و ستاد انتخابات کشور می‌تواند تا آن ساعت در صورت نیاز زمان انتخابات را تمدید کند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی با اشاره به اینکه کمبود تعداد کارت‌های رأی‌گیری یکی از مشکلات کندی روند انتخابات الکترونیکی بود، گفت: ما درخواست ۱۶ هزار کارت رأی گیری الکترونیکی کرده بودیم که ۱۴ هزار کارت برای ما ارسال شد و امروز ۲۰۰۰ هزار کارت دیگر به دست ما رسید. متاسفانه برخی افراد با توجه به آشنا نبودن با نحوه رای دادن کارت‌ها را در صندوق می انداختند که این مساله ما را دچار مشکل کرد.

وی اضافه کرد: تاکنون در کل استان هیچ‌ گزارشی از قطعی برق نداشتیم و در صورت قطعی برق نیز امکان اخذ رای وجود دارد.

انتهای پیام


11111711
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است