بین‌الملل 12:35 - 07 مهر 1399

دیپلماسی با پشتوانه فشار؛ فصل مشترک «ترامپ» و «بایدن» علیه ایران

خبرگزاری مهر- گروه بین‌الملل: در آستانه انتخابات آمریکا در آبان ۱۳۹۹، اظهار نظر و گمانه‌زنی درباره شیوه تعامل دولت آتی آمریکا با ایران در موضوع هسته‌ای بالا گرفته است. برای پی بردن به اینکه دولت احتمالی «جو بایدن» نامزد دموکرات و دولت احتمالی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه، چه برنامه‌ای دراین‌باره دارند؛ می‌توان به اظهارنظرهای کارشناسان و مشاوران سیاست خارجی آنها رجوع کرد.

دموکراتها؛ اعتقاد عمیق به دیپلماسی با پشتوانه فشار

«جیکوب سالیوان» سیاستمدار آمریکایی و از جمله افراد مؤثر در ایجاد مجاری ارتباطی پشت‌پرده برای مقدمه‌سازی مذاکرات برجام در دوره اوباما، مشاور اصلی بایدن در حوزه سیاست خارجی است. بررسی اظهارات وی نشان می‌دهد که اتخاذ سیاست «دیپلماسی با پشتوانه فشار» برنامه اصلی دولت بایدن برای مواجهه با ایران است. در ادامه خلاصه‌ای از اظهارنظرهای سالیوان به‌صورت فهرست‌وار آمده است.

۱- «اکنون همه باید به این درک رسیده باشند فرمولی که دولت اوباما در پیش گرفت – که همان دیپلماسی با پشتوانه فشار بود – فرمولی است که می‌تواند دوباره درباره ایران کارساز باشد؛ نه فقط در مسأله هسته‌ای بلکه در تمام مسائل و چالش‌های مرتبط با ایران. توافق طراحی‌شده و حمایت‌شده بین امارات و اسرائیل نمونه‌ای از راهکارهایی است که بایدن از آن‌ها برای مقابله با تهدیدات ایران بهره خواهد برد که این می‌تواند شامل ورود به دیپلماسی سرسختانه، مقتدرانه، با آگاهی کامل و مستظهر به پشتوانه فشار باشد».

۲- «نشستن پشت میز معامله و چانه‌زنی با ایران به معنی کوتاه آمدن در مقابل ایران و امتیاز دادن به این کشور نیست. آن‌چه که در این سال‌ها برای همه اثبات شده این است که آمریکا ظرفیت عظیمی برای ایجاد فشار علیه کشورها از طریق ابزار تحریم دارد. ما چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ از این ظرفیت استفاده کردیم. ایران از این موضوع به‌خوبی آگاه است. بایدن عمیقاً معتقد است که می‌توان با ایجاد تعاملی متقابل و هم‌افزا بین دیپلماسی و فشار، به تمام اهداف خود در مقابله با ایران دست یافت».

۳- «بایدن عمیقاً معتقد است که راهی برای ایجاد تعامل و هم‌افزایی بین طرف دیپلماسی این معادله و طرف فشار این معادله وجود دارد که می‌تواند اهدافی که می‌خواهیم را برای ما تأمین کند».

با استناد به این اظهارات، می‌توان با اطمینان گفت که درصورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، دیپلماسی دولت بایدن، متکی به پشتوانه فشار خواهد بود.

جمهوریخواهان؛ دیپلماسی با پشتوانه فشار حداکثری

جمهوریخواهان نیز به بیانی دیگر، سیاست «دیپلماسی با پشتوانه فشار» را دنبال می‌کنند. به عنوان نمونه، وزارت خارجه آمریکا در انتهای بیانیه اخیر خود پس از اعمال تحریم‌های جدید، مدعی شد: به گسترش تحریم‌های خود ادامه می‌دهیم تا ایران به این تصمیم برسد که با ما وارد مذاکراتی جامع شود- مذاکراتی که رفتارهای مخرب ایران را کنترل کند. ما همواره آماده دیپلماسی با ایران هستیم اما ایران باید آن را با دیپلماسی پاسخ دهد، نه با خشونت و خونریزی بیشتر و انحراف از برنامه هسته‌ای. تا آن زمان فشار حداکثری ادامه خواهد یافت».

«سعید قاسمی نژاد» عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) است- بنیادی که از مهمترین محافل فکری جمهوریخواهان به شمار می‌رود. وی اخیراً در مقاله‌ای ادعا کرده است: «صرف نظر از اینکه ترامپ یا بایدن در نوامبر پیروز شوند، وقتی در ژانویه دوره جدید ریاست جمهوری آغاز می‌شود، ساکن کاخ سفید دست پُری در مقابله با حکومت اسلامی در تهران خواهد داشت. منطقی است که واشنگتن فشار را بر جمهوری اسلامی افزون کند و شل نگیرد. افزایش فشار نهایتاً ایران را وادار به بازگشت به میز مذاکره می‌کند».

بسیاری تصور می‌کنند که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در خط مشی کلی خود در مواجهه با ایران، تفاوت‌های بنیادینی دارند اما بررسی مواضع هر دو جریان نشان می‌دهد که هر دو در سیاست «دیپلماسی با پشتوانه فشار» مشترک هستند و در این زمینه تفاوتی با یکدیگر ندارند.


10738003
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است