سیاسی 15:13 - 01 بهمن 1399
/یادداشت/
یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به پایان دولت ترامپ گفت: در این برهه حساس کنونی لازم است دست اندرکاران با بهره گیری از تجارب انباشت شده طی این سال ها و سنجش هزینه و فایده های سیاست اتخاذ شده و در نظر گرفتن منافع ملی کشورمان، مسیر مناسبی را برای طی شدن ایام پیش رو ترسیم کنند.

چگونگی برخورد با دولت جدید آمریکا 

به گزارش ایسنا، حمید مرادخانی، کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی با عنوان "چگونگی برخورد با دولت جدید آمریکا" نوشت: 

اکنون که در حال نوشتن این وجیزه می باشم، به دقایق پایانی عمر نکبت بار دولت ترامپ نزدیک می شویم. طی چند روز گذشته حجم فراوانی از گزارشات و مقالات رسانه های مهم جهان به این مهم اختصاص داشت که هر کدام از منظر خود به بررسی کارنامه چهارساله دولت آمریکا و پیش بینی آثار رفتار وی بر هیئت حاکمه بعدی پرداخته اند. 

اگر از انتخاب غیر مترقبه ترامپ با توجه به آثاری که بر سیاست های جهانی برجای گذاشت، به عنوان یکی از رویدادهای مهم دهه های اخیر نام ببریم، سخن به گزافه نگفته ایم. وی با تکیه بر اصل استفاده و مصادره به مطلوب رسانه ها و با پشتیبانی عظیم مالی همراه با شعارهای پوپولیستی توانست به مدت ۴ سال خود را بر سیاست های جهانی تحمیل کند و پایه های عصر جدیدی را که بر اساس مفاهمه  های بین المللی در حال شکل گیری بود به یکباره ویران نماید.

خودشیفتگی، غرور، دیوانگی، غیر قابل پیش بینی بودن، جاه طلبی، تزلزل روحی و روانی از بارزترین ویژگی های شخصیتی بودند که به راحتی وی را قابل تمییز با سایر همطرازان پیشین خود قرار می داد. در این میان برخی کشورها مانند رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات و...که مقصود خود را یافته بودند، در اجرای سیاست های خبیثانه، وی را یاری دادند، برخی دیگر مانند اکثر کشورهای اروپایی علیرغم اتحاد راهبردی با این کشور لکن بدلیل مخالفت با بسیاری از سیاست های اتخاذ شده از سوی او در قبال اتحادیه اروپایی، سیاست صبر و سکوت و عدم درگیری را پیشه خود ساختند و گروه آخر مانند: ایران، ونزوئلا و .. نیز به ناچار در صدد اتخاذ سیاست هایی به منظور خنثی نمودن فشار حداکثری این کشور برآمدند.

با این وجود تمامی کشورهای مذکور در یک موضوع اشتراک نظر داشتند و اینکه رهبری کنونی آمریکا در دست فردی است که بایستی از تقابل جدی و یا رویارویی نظامی با وی پرهیز کرد. متاسفانه سیاست های اتخاذ شده توسط وی علیه کشورمان طی ۴ سال گذشته موجب ضربه هولناک به اقتصاد، زیر ساخت ها و ..گردید. طی این مدت و در پی خروج ترامپ از برجام بالاترین حجم تحریم های بی سابقه علیه کشورمان اعمال شد، بطوریکه از انجام بدیهی ترین تراکنش های  پولی ناتوان شدیم. علی ایحال این دوران پر از نکبت ترامپ رو به پایان است و اکنون جهان از جمله ایران در انتظار استقرار دولت جدید آمریکا به رهبری بایدن است. آنچه مسلم است موضوع ایران در ابعاد گوناگون یکی از محوری ترین مسائل سیاست خارجه این کشور طی ۴ سال آتی را تشکیل خواهد داد. زمزمه پیوستن مجدد این کشور به برجام همراه با گسترش دایره مذاکرات و تسری آن به موضوعاتی از جمله: منطقه ای، موشکی و حقوق بشری شاکله چالش های آتی را تشکیل خواهد داد. 

در این برهه حساس کنونی لازم است دست اندرکاران با بهره گیری از تجارب انباشت شده طی این سال ها و سنجش هزینه و فایده های سیاست اتخاذ شده و در نظر گرفتن منافع ملی کشورمان، مسیر مناسبی را برای طی شدن ایام پیش رو ترسیم کنند. به نظر می‌رسد، سابقه مذاکرات با تیم جدید هیئت حاکمه آمریکا مهمترین مولفه ای باشد که می تواند با شناخت آسیب های گذشته این مسیر را قابل هموار نماید.

انتهای پیام


10913095
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر سابق امور خارجه گفت: رهبران جهان توجه خود را به پایان جنایات اسرائیل در غزه متمرکز کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان و هاکان فیدان درباره تحولات اخیر منطقه گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از بروز حادثه امنیتی و تهدید یک فرد به انفجار سفارت ایران در پاریس حکایت دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از بروز حادثه امنیتی و تهدید یک فرد به انفجار سفارت ایران در پاریس حکایت دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمازگزاران تهرانی پس از اقامه نماز جمعه این هفته برای قدردانی از دفاع مشروع سپاه و نیرو‌های مسلح و ابراز انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شریف از دستور فرمانده کل سپاه برای ادامه حضور یگان‌های امدادی و استانی سپاه برای امدادرسانی به مردم سیل زده تا بازگشت شرایط عادی خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حاج علی اکبری گفت: اگر صهیونیست‌ها  وارد ماجراجوی جدید شوند سیلی که خواهند خورد قابل مقایسه با چیزی که دریافت کردند نخواهد بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر حیدری گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است