اجتماعی 08:42 - 05 مرداد 1400

یک گونه کمیاب اردک در هورالعظیم مشاهده شد/ هورالعظیم بهشت پرندگان

محمد ساکی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مرگوس کاکلی ( Red-breasted Merganser) برای اولین در خوزستان و تالاب هورالعظیم مشاهده شد. مرگوس کاکلی از اردک‌های ماهی‌خواری است که در نیم‌کره شمالی جهان پراکنش دارد و در جنوب ایران گونه کمیابی است.

ساکی بیان کرد: نخستین گزارش مشاهده این‌گونه در خوزستان در تالاب هورالعظیم ابتدای مرداد ماه ۱۴۰۰، هنگام پایش منطقه توسط یگان حفاظت محیط زیست هورالعظیم و توسط علی سجاد جلالی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست هورالعظیم تصویربرداری و ثبت شد و پرندگان استان خوزستان با این ثبت به ۳۹۲ گونه که بالاترین تنوع زیستی پرندگان در کشور است، افزایش یافت.

ساکی افزود: تالاب هورالعظیم گنج تنوع زیستی و گنج تالاب‌های خاورمیانه است که گونه‌های فراوان پرندگان برای جوجه آوری و تابستان گذرانی و همچنین برای زمستان گذرانی یا به عنوان محل استراحت در زمان مهاجرت به این تالاب وابسته هستند. پایش های علمی در این تالاب در حال انجام است و اخیراً گونه‌های متعدد مانند اردک دم دراز، اردک سر سفید، سسک تالابی، سسک چیف چاف کوهی در این تالاب شناسایی و ثبت شده است.

ساکی اضافه کرد: خوزستان زیستگاه بیش از ۳۹۲ گونه پرنده ،۷۲ گونه پستاندار، ۸۵ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ۵۶ گونه ماهی آب‌های داخلی و ۹۰۰ گونه ماهیان خلیج‌فارس است.

به گزارش خبرنگار مهر، متأسفانه در ماه‌های اخیر کاهش آورد آب برای حق آبه زیستی، حیات گونه‌های تالاب هورالعظیم را تهدید کرده است. از مشکلات دیگر هورالعظیم، جاده‌های دسترسی صنعت نفت است که باعث تلفات حیات وحش و همچنین نابودی نقاط مختلف تالاب هورالعظیم به علت جاده‌سازی‌ها و خشک شدن تالاب شده است.

یگان حفاظت محیط زیست هورالعظیم برای مبارزه و دستگیری متخلفان شکار و صید و صیادان غیرمجاز که با شوکر برقی ماهیگیری می‌کنند یا در زمان ممنوعه صید می‌کنند برخورد قانونی را انجام می‌دهد.

استان خوزستان و مخصوصاً هورالعظیم که بیشترین تنوع پرندگان را در خاورمیانه دارند می‌توانند به عنوان بهشت پرندگان خاورمیانه مقصد گردشگران طبیعت خارجی و منبع اقتصادی ارزشمندی برای هورنشینان باشند.

گردشگری طبیعت و پرنده نگری از تفریحات پر طرفدار است که عکاسان و پرنده نگرها با دوربین‌ها از فاصله امن حیات وحش و پرندگان را مشاهده می‌کنند و آسیب به طبیعت وارد نمی‌کنند و برای تغذیه و اسکان نیز علاقه دارند که در خانه‌های بوم گردی اسکان یابند و از غذاهای سنتی هر منطقه بهره ببرند.


11163315
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری یک قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران گفت: در حال حاضر پنج هزار دستفروش در بازار‌های محلی شناسایی و کد‌ ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا تمهیدات این یگان در مورد اعزام زائران به عمره را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری به ترتیب ۳۲/۱ و ۲۷/۳ سال بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طبق پژوهشی افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس اداره دانشجویی سازمان جوانان از برگزاری انتخابات کنگره سراسری اعضای شورای مرکزی جوانان هلال احمر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جوانی که به طرز دلخراشی همسرش هدف شلیک گلوله قرار داده و به تهرن متواری شده بود به دام افتاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ ثوب البسه قاچاق خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است