بین‌الملل 13:53 - 25 شهریور 1400
ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، این روزها شاید منتقدان بسیاری داشته باشد اما لوید آستین، وزیر دفاع، به او «اعتماد و اطمینان کامل» دارد.

بایدن به‌رغم تماس‌های مارک میلی با همتای چینی به او «اعتماد بسیار» دارد

به گزارش ایسنا به نوشته ایندیپندنت، ژنرال میلی پس از آن، زیر ضرب انتقاد قرار گرفته است زیرا برخی گزارش‌ها درباره تماس‌های تلفنی او با همتای چینی‌اش در آخرین ماه‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق جمهوری‌خواه، اخیرا منتشر شده‌اند. دیگر موضوع جنجالی، جلسه‌ای است که گفته می‌شود او با برخی رهبران پنتاگون در زمینه سلاح‌های هسته‌ای داشته است. این‌ها از جمله مواردی‌اند که در کتاب «خطر»‌ آمده‌اند، آخرین اثر باب وودوارد، خبرنگار باسابقه واشنگتن پست، که آن‌ را همراه همکارش، رابرت کوستا، نوشته است. این کتاب هفته آینده منتشر می‌شود و در حال حاضر، بخش‌هایی از محتوایش به رسانه‌ها درز کرده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در نشستی خبری گفت نمی‌تواند از جزئیات این تماس‌های تلفنی یا جلسه مکرر بگوید اما تاکید کرد که وزارت دفاع آمریکا ملاحظه‌ای در مورد هیچ‌یک از مواردی که در کتاب «خطر» آمده ندارد.

ژنرال میلی در سال ۲۰۱۸ با حکم ترامپ به این سمت انتخاب شد. جو بایدن، که در ژانویه سال جاری به ریاست‌جمهوری رسید، میلی را در سمتش ابقا کرد.

کربی گفت: صحبت من این‌جا در مورد صحت مطالبی که در کتاب آمده نیست اما رئیس ستاد مشترک ارتش به‌عنوان مشاور ارشد نظامیِ هم وزیر دفاع و هم رئیس‌جمهوری کاملا حق دارد خواهان بررسی پروتکل‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای شود. هیچ‌یک از مطالبی که من در این زمینه خوانده‌ام ایجاد نگرانی نمی‌کند.»

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که گفت‌وگوی تلفنی بین رئیس ستاد ارتش و همتایانش حتی در کشورهای مخالف آمریکا مثل چین امری کاملا معمولی است. کربی گفت آستین «اعتماد و اطمینان کامل به ژنرال میلی و عملکردش دارد».

بایدن هم  به خبرنگاران گفته بود که به ژنرال میلی «اعتماد بسیار» دارد. این در حالی است که برخی جمهوری‌خواهان خواهان اخراج میلی شده‌اند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، تاکید کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا «اعتماد کامل به رهبری ژنرال میلی، میهن‌دوستی او و وفاداری‌اش به قانون اساسی دارد».

در کتاب «خطر» می‌خوانیم که ژنرال میلی در ماه اکتبر، یعنی چند روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، با ژنرال لی ژوئوچنگ در ارتش چین تماس گرفته بود. تماس دیگر دو طرف در ماه ژانویه و در پی یورش طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا در واکنش به انتخاب بایدن بوده است.

سرهنگ دیو باتلر، سخنگوی ژنرال میلی، روز چهارشنبه گفت رئیس ستاد ارتش از عملکرد خود دفاع می‌کند.

باتلر گفت: «رئیس ستاد مشترک ارتش در تماس مداوم با روسای دفاع در سراسر جهان از جمله چین و روسیه قرار دارد. این گفت‌وگوها نقشی حیاتی در بهبود درک مشترک از منافع امنیت ملی آمریکا، کاهش تنش‌ها، ارائه شفافیت و جلوگیری از عواقب غیرمنتظره یا تخاصم دارند.»

دیگر رویدادی که در کتاب نقل شده جلسه‌ میلی با مقام‌های عالی‌رتبه پنتاگون است که گفته می‌شود در آن، رئیس ستاد ارتش می‌خواست مطمئن شود ترامپ در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید دست به حمله هسته‌ای نمی‌زند. سرهنگ باتلر در این زمینه نیز واکنش نشان داد و گفت این دیداری عادی و طبق روال بوده است.

باتلر گفت: «این جلسه در مورد پروتکل‌های تسلیحات هسته‌ای برای این بود که به رهبران نظامی در پنتاگون روندهای دیرین و مستحکم موجود یادآوری شود چرا که رسانه‌ها در این زمینه گزارش‌هایی منتشر کرده بودند.»

انتهای پیام


11231187
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه یمن نسبت به محکومیت عملیات‌های نیرو‌های مسلح این کشور در حمایت از غزه ابراز تاسف کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر دولت موقت فلسطین، تأکید کرد که این کشور با هرگونه حضور بیگانه در غزه با هر ملیت، شکل، نیت و انگیزه، مخالف است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا برای گفتگو درباره توافق آتش‌بس فوری در نوار غزه و رسیدگی به نیاز‌های فلسطینیان در این منطقه به مصر و عربستان سفر می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه الجزیره قطر اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی «اسماعیل الغول» خبرنگار این شبکه و تعدادی خبرنگار دیگر را پس از ۱۲ ساعت بازداشت، آزاد کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت نیجر خواستار یک جدول زمانی برای خروج نیرو‌های آمریکا از منطقه آگادز در این کشور شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صد‌ها نفر از ساکنان منطقه‌ای در شمال استرالیا به تازگی با وقوع «طوفان استوایی مگان» و تعلیق روند تخلیه گرفتار شده و ارتباطشان با سایر مناطق این کشور قطع شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شهادت مرد شماره سه جنبش حماس در حمله هوایی هفته گذشته رژیم اسرائیل شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر ارمنستان گفت: ایروان برای جلوگیری از جنگ می‌بایست مرز دقیق‌تری با جمهوری آذربایجان در استان «تاووش» ترسیم کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اعضای شورای امنیت حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند و خواستار توقف فوری آن شدند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است