اجتماعی 21:17 - 24 خرداد 1400
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه برای اولین بار در کشور صحنه‌های گسلی و حریم گسل‌ها را استخراج و تدوین کردیم، گفت: ما این حریم‌ها را روی طرح تفصیلی نشاندیم و پس از مشخص شدن دیگر اجازه ندادیم تا هیچ ساختمان مهمی نظیر پاساژ، بیمارستان، وزارتخانه، پمپ بنزین و ... روی گسل ساخته شود.

اجازه ندادیم هیچ ساختمان مهمی در تهران روی گسل ساخته شود

به گزارش ایسنا، محمد سالاری در نشست خبری لیست "جمهور" که امروز در مرکز همایش‌های رایزن برگزار شد، گفت: برنامه ما حکمرانی شهری در کنار حکمرانی ملی است و باید درآمدهای پایدار شهری را ایجاد کرده و از سرمایه‌گذاران در شهر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در دوره چهارم مدیریت شهری به دلیل بی‌برنامگی، سرمایه‌گذاری در شهر به یک تهدید بدل شده بود، گفت: ما توانستیم بودجه و روند شهرسازی را به سمت مناطق برخوردار ببریم و رویکرد مدیریت شهری را از نگاه کالایی به شهر به یک نگاه اجتماعی تبدیل کردیم.

سالاری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره وضعیت ایمنی شهر تهران و توجه به آن در شورای ششم گفت: تاب‌آوری مساله‌ای مهم در تهران و تمام کلانشهرها است. ماموریت‌های نرم‌افزاری تاثیر مستقیمی در ماموریت‌های سخت‌افزاری دارد اما متاسفانه ایمنی شهر در دوره‌های قبلی هیچ‌گاه دغدغه شهرداری و شوراها نبوده چراکه اصلاحاً توجه به ایمنی و تامین زیرساخت‌های شهر تاب‌آور و امن قابلیت روبان بریدن نداشت، از این رو در دوره‌های قبل توجهی به آن نشد.

نامزد مورد حمایت جبهه اصلاحات در انتخابات شورای شهر ششم ادامه داد: ما در شورای شهر پنجم به ایمنی توجه جدی کرده و آن را در راس برنامه‌ها قرار دادیم چراکه جان مردم برای ما بیشتر از روبان بریدن اهمیت داشت.

وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی و ناامیدی مردم و برخی دیگر از مسائل سبب شده تا مردم نهادهای انتخابی را در کنار نهادهای انتصابی فاقد کارایی بدانند، گفت: متاسفانه از زمانی که علوم انسانی در کشور ما به حاشیه رفت مشکلات زیادی در نظام باورهای مردم ایجاد شده و سبب شد تا ارزش‌ها و ضدارزش‌ها جای خود را تغییر دهد.

سالاری با بیان اینکه در دوره‌های قبلی چندین هزار هکتار از املاک و اراضی شهر صرف پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شد، گفت: این پروژه‌ها انجام شده است در حالی که هیچ نیازسنجی‌ برای آن انجام نشده بود و منابع شهر را صرف به دست آوردن اعتبار سیاسی کردند بدون آنکه توجه کنند در درازمدت چه پیامدهایی دامن شهر را خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دوره پنجم مدیریت شهری یک رونسانس در شهر بود، گفت: ما در حوزه معماری و شهرسازی مقررات خوبی را تصویب کردیم که اجرایی شد. اما متاسفانه همچنان با ساختمان‌هایی چالش داریم که عمدتاً در مرکز شهر بوده و طی صد سال گذشته ساخته شده است مانند ساختمان پلاسکو.

سالاری افزود: در مورد ساختمان پلاسکو و دیگر ساختمان‌ها تنها اختیار شهرداری ماده ۵۵ قانون شهرداری‌هاست که آن هم مربوط به چندین دهه قبل است اما با این وجود ما از طریق گفتمان‌سازی پویش ایمن‌سازی شهر را آغاز کردیم و تعدادی از ساختمان‌های بزرگ ایمن‌سازی شدند. این دستاورد شورای شهر پنجم است که البته قابلیت نمایش ندارد اما ما جان مردم برایمان مهمتر بود. پس به همین دلیل ۳۳ هزار ساختمان ناامن را ایمن‌سازی کردیم.

وی اضافه کرد: ما همچنین اطلاعات ساختمان‌های ناامن را در سامانه شفافیت منتشر کردیم که یکسری از نهادهای امنیتی دغدغه‌هایی را مطرح کردند و ما این اطلاعات را برداشتیم.

سالاری با بیان اینکه در حوزه مقاوم‌سازی بافت فرسوده نیز تسهیل‌گری شهرداری تهران از ۴۰ درصد در سال ۹۶ به ۴۶ درصد رسید، گفت: ما رویکرد بازآفرینی را جایگزین درجاسازی کردیم.

برای اولین بار صحنه‌های گسلی را روی طرح تفصیلی نشاندیم

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه برای اولین بار در کشور صحنه‌های گسلی و حریم گسل‌ها را استخراج و تدوین کردیم، گفت: ما این حریم‌ها را روی طرح تفصیلی نشاندیم و پس از مشخص شدن دیگر اجازه ندادیم تا هیچ ساختمان مهمی نظیر پاساژ، بیمارستان، وزارتخانه، پمپ بنزین و ... روی گسل ساخته شود، در حالی که پیش از این چنین اقداماتی انجام شده بود. ما حتی اجازه ندادیم دیگر ساختمان‌ها نیز بدون رعایت ضوابط در پهنه‌های گسلی ساخته شود.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد مهدی چمران به عنوان رئیس دوره‌های دوم، سوم و چهارم شورای شهر تهران اشاره کرد و با انتقاد از آن گفت: تمام سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در دوره مدیریتی آقای چمران بوده است. این وضعیت و مشکلات زیست‌محیطی در دوره ایشان ایجاد شده بنابراین آقای چمران نمی‌تواند مطالبه‌گر باشد. یک مثلی هست که می‌گویند اگر طلبت را از کسی نگیری جزو بدهی‌هایت حساب می‌کنند و حالا گویا آقای چمران فراموش کردند که باید پاسخگوی آن دوران باشند.

وی اضافه کرد: آقای چمران باید بگوید که ۶۰ درصد باغات پیوسته کن را چکار کرد که در دوره مدیریتی ایشان از بین رفت. باغات پراکنده تهران با درختان یکصد ساله چه شد؟

سالاری ادامه داد: آقای چمران در دوره دوم شورای شهر لایحه باغات را به دولت هم برد و منجر به خسارت‌های زیادی هم شد.

سالاری ادامه داد: من از آقای چمران می‌پرسم که چرا جلسات بررسی باغات و حسابرسی‌ها را به صحن نیاورد و مانع از مطرح کردن آن شد؟

وی با بیان اینکه نگاه ما به حفاظت از درختان و فضای شهر روشن و حمایتی است، گفت: ما ان شاءالله در دوره ششم همچنان در مقابل تخریب باغات خواهیم ایستاد و از شهر حمایت می‌کنیم. از نوسازی بافت فرسوده حمایت می‌کنیم و نظام شهرسازی و معماری که در این دوره تصویب کرده و به شورای عالی هم برده‌ایم، ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام


11105382
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است