استانی 14:59 - 07 مهر 1399

شمس پژوهان ۴ کشور در ششمین کنگره شمس تبریزی سخنرانی می کنند

رضا جعفرپور در خصوص جزئیات برگزاری این همایش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ششمین همایش علمی و بین المللی شمس و مولانا امروز با استفاده از ارتباطات در فضای مجازی در خوی برگزار می‌شود و شمس شناسان و مولوی پژوهان از کشورهای فرانسه، ترکیه، بنگلادش و ایران در آن همایش سخنرانی می‌کنند.

وی ادامه داد: لیلی انور از دانشگاه سوربن فرانسه، محمد ابوهاشم از دانشگاه چیتاکنگ بنگلادش، شهین اعوانی و شهرام پازوکی از مؤسسه حکمت و فلسفه تهران، احمد پاکتچی از پژوهشگاه دانشنامه نگاری، شهریار حسن زاده از دانشگاه آزاد خوی، تورقای شفق از دانشگاه مدنیت استانبول ترکیه و مرتضی شجاری از دانشگاه تبریز از جمله این سخنرانان هستند.

جعفرپور عنوان کرد: ایرج شهبازی از دانشگاه تهران، حسینعلی قبادی از پژوهشگاه علوم انسانی تهران، قاسم کاکایی از دانشگاه شیراز، محمدباقر محسنی از دانشگاه آزاد خوی، عبدالمهدی مستکین از کمیسیون ملی یونسکو، مهدی محبتی از دانشگاه زنجان، فاطمه مدرسی از دانشگاه ارومیه، نعمت یلدیریم از دانشگاه ارزوم ترکیه و محمود یوسف ثانی از مؤسسه حکمت و فلسفه دیگر سخنرانان این همایش بین المللی هستند.

سرپرست تولیت شمس تبریزی افزود: این سخنرانی‌های مجازی در روزهای هشتم، نهم و دهم مهرماه به صورت مجازی از طریق سایت یونیتک، وابسته به کمیسیون ملی یونسکو در ایران ارائه می‌شود.

وی بیان داشت: برای این کنگره، ۵۶ مقاله از مراکز علمی و دانشگاه‌های داخلی و خارجی ارسال شده بود.

سومین جشنواره ملی شمس و مولانا نیز در ۲ بخش موسیقی اصیل ایرانی و قصه گویی قرار بود در مرداد ماه برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا زمان برگزاری جشنواره به تعویق افتاده است.

در بخش موسیقی این جشنواره ۲۶۳ اثر از ۲۴ استان کشور به دبیرخانه اجرایی این جشنواره ارسال شده بود که ۸۶ اثر به مرحله داوری راه یافته است که از میان این تعداد ۱۲ اثر به مرحله اجرای صحنه‌ای با انتخاب داوران جشنواره (استاد داوود آزاد، استاد محمدرضا چراغعلی و استاد پویا سرایی) راه خواهند یافت و در صورت بر طرف شدن بیماری کرونا در آرامگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی دارالقرار شمس تبریزی همچون سنوات گذشته به رقابت خواهند پرداخت.

شمس‌الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی مقلب به شمس تبریزی عارف بزرگ قرن هفتم هجری در «تبریز» متولد و در «خوی» دیده از جهان فرو بست.

همه ساله به مناسبت روز بزرگداشت شمس جشنواره ملی موسیقی و دیگر رشته‌های هنری و همایش بین المللی شمس و مولانا برگزار می‌شود که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا این دو رویداد ملی و بین المللی در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

این همایش بین المللی توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر خوی (مؤسسه تولیت شمس تبریزی) با همکاری کمسیون ملی یونسکو ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن عرفان اسلامی ایران در بستر فضای مجازی و به صورت آنلاین از هشتم تا دهم مهر ماه برگزار خواهد شد.


10738424
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است