استانی 00:25 - 09 مهر 1399
گزارش میدانی ایسنا از چالشهای آموزش آن لاین در دانشگاه‌های اردبیل؛
ایسنا/اردبیل اگر روزی می گفتند آموزش آن لاین در دانشگاهها و موسسات آموزشی ایران در عرض 6 ماه نجومی رونق گرفته و در صدر توسعه یافته های جهان قرار گرفته کمتر کسی باور می کرد چرا که نه زیرساختهای آموزش آنلاین در ایران به صورت فراگیر توسعه یافته و نه حداقل سرعت اینترنت در آن درست و حسابی است اما حالا به برکت کرونا شده، بستر ارتباطی هر روزه استاد و دانشجو با همه چالشهایش!

توسعه نجومی آموزش آن لاین ایران به برکت کرونا!

امکان پذیر شده هر چند با دردسر فراوان؛ یک دانشجویی در فراگیری دروس تخصصی به صورت ان لاین با مشکل مواجه شده و دانشجویی دیگر در روستاست و اینترنت پرسرعت ندارد؛ دانشجویی دیگر از هزینه های بالای اینترنت می نالد و دیگری از قطعی گاه و بی گاه اینترنت در هنگام تدریس استاد. گروهی هم از دانشجویان هم راضی به تداوم آموزش آن لاین با همه سختی هایش هستند، دست کم تا زمانی که کرونا راه به راه جان می گیرد.

از آن سو استادان دانشگاه هم راضی اند و هم ناراضی از وضع موجود؛ راضی به تنفس برای به روز کردن دانش خود در ایام قرنطینه کرونایی و ناراضی از نرم افزارهای بومی نشده برای برگزاری کلاس های آن لاین در ایران، چرا که نرم‌افزارهای موجود برای کلاس‌های دانشگاه های ایران طراحی نشده و مناسب کلاس‌های دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی است و متناسب با سیستم آموزشی این کشور نیست.

آنها معتقدند اگر در آموزش آن لاین، امکان تعریف سطح دسترسی به امکانات (مانند میکروفن، بلندگو، وب کم، تخته  و ...) وجود داشته باشد. همچنین از امکان ارسال و دریافت تکالیف، ثبت حضور و غیاب کلیه کاربران، نظارت مدیر سامانه و اخذ اطلاعات آماری از برگزاری کلاس، امکان برگزاری آزمون و صدور نمرات، امکان ایجاد تالار گفت وگو و توسعه قابلیت‌ها را داشته باشد، کیفیت آموزش دوچندان می‌شود.

خلاصه آنکه آموزش آنلاین در دانشگاه های ایران از حالت اف لاین، حضور بدون دانشجو در کلاس آن لاین و ذخیره فایل های تدریس توسط استادان گرفته تا به امروز که زیرساخت ها توسعه یافته و همه با هم در کلاس های ان لاین پرسش و پاسخ می کنند، محصول تنها حدود 6 ماه سر و کله زدن با روش های جدید آموزشی است.

دانشگاه‌های اردبیل نیز اعم از دولتی و غیردولتی، آموزش مجازی را از ترم گذشته در دستور قرار داده‌اند و در ترم جاری با استفاده از تجربه ترم گذشته و تابستان، امکانات مناسب و بهتری را برای دانشجویان خود فراهم کرده اند.

گرچه مجازی درس دادن و خواندن مزایایی داشته و از جمله آنکه در دسترس و به روز است،  محدودیت زمان و مکان ندارد، هزینه کم و به صرفه ای دارد، مناسب برای افراد شاغل و پرمشغله است اما این اشکال را هم دارد که امکان پرسش و پاسخ و تعامل حضوری بین استاد و دانشجو وجود ندارد و دانشجو تمرکز دقیق بر روی درس ندارد، علاوه بر آنکه از بین رفتن ارﺗﺒﺎط ﭼﻬﺮه ﺑﻪ ﭼﻬﺮه و ﻏﻴﺮ ﻛﻼﻣﻲ اساتید و دانشجویان نیز از معایب این نوع آموزش است.

آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی ترکیبی از حضوری و مجازی است

اسحاق رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در ترم جاری به صورت ترکیبی حضوری و مجازی است، گفت: آموزش در بخش مجازی نیز به دو صورت آنلاین و آفلاین خواهد بود تا تمامی دانشجویان به هر نحو ممکن با استاد مربوطه ارتباط داشته باشند و از آموزش‌های لازم به صورت مطلوب بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه به منظور تقویت ارتباط میان دانشگاه، استاد و دانشجو برای هر درس در طول ترم حداقل چهار جلسه حضوری با گروه‌بندی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد، افزود: دروس عملی و آزمایشگاهی نیز به صورت حضوری و در گروه‌بندی سه تا چهار نفره برگزار خواهد شد.

رسولی در خصوص برگزاری آزمون پایان‌ترم نیز گفت: بر اساس اعلام سازمان مرکزی، آزمون پایان‌ترم نیز فعلا مجازی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در خصوص ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید نیز گفت: ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید نیز به صورت مجازی خواهد بود و بعد از ثبت‌نام مجازی به دانشجویان مهلت داده خواهد شد تا مدارک خود را به صورت حضوری تحویل دانشگاه نمایند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از سال‌های گذشته دارای واحد الکترونیک بوده و دانشجوی مجازی داشته است، تصریح کرد: در سایر واحدها نیز ترم قبل برای اولین آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت و در ابتدای کار با مشکلات و محدودیت‌هایی روبرو بودیم ولی با توجه به بستر واحد الکترونیک خیلی سریع و در عرض یک ماه توانستیم روند را عادی کنیم.

رسولی با بیان اینکه در ترم گذشته ما سطح یک آموزش آنلاین را تجربه کردیم، گفت: ترم گذشته 70 درصد دانشجویان در سامانه آنلاین حضور داشتند و 30 درصد مابقی نیز از طریق سایر شبکه های اجتماعی با اساتید مربوطه در ارتباط بودند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با بیان اینکه در ترم جاری از تجربیات ترم گذشته استفاده کردیم و با اتخاذ تدابیر لازم نیز امیدواریم کیفیت آموزش آنلاین متفاوت از ترم گذشته باشد، اضافه کرد: سایت‌های کامپیوتری دانشگاه نیز در اختیار دانشجویان و اساتیدی است که به هر دلیل امکان استفاده از اینترنت، کامپیوتر و تلفن شخصی را ندارند.

کارورزی دانشجو معلمان در محل سکونت

رضا عبدی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آموزش کلیه دروس این دانشگاه و امتحانات پایان‌ترم به صورت مجازی است، گفت: در حال حاضر خوابگاه‌های دانشجویی و سلف غذاخوری دانشگاه نیز تعطیل است.

وی با بیان اینکه تنها بخش حضوری دانشجومعلمان این دانشگاه، درس کارورزی است، افزود: کاروزی نیز تحت نظر اساتید راهنما در مدارس سپری می‌شود ولی در این خصوص تدابیری اندیشیده شده که همه دانشجومعلمان این واحد درسی را در محل سکونت خود بگذرانند.

دانشگاه پیام نور تجربه موفقی در آموزش مجازی دارد

محمد فدائیان رئیس دانشگاه پیام نور استان اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تجربه موفق این دانشگاه در آموزش مجازی، گفت: بخشی از دروس تئوری و نظری به صورت مجازی برگزار می‌شود و برخی از دروس که دارای واحد عملی و آزمایشگاهی هستند به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت گروه‌های با تراکم کم برگزار می‌شود.

وی افزود: دروس این ترم در دانشگاه پیام نور به صورت استانی ارائه شده و دانشجویان همه واحدهای استان می‌توانند با هم انتخاب واحد نموده و از دروس مورد نظر استفاده نمایند.

نیمسال جاری در هر صورت جزو سنوات تحصیلی دانشجویان محسوب خواهد شد

ترحم مصری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای آموزشی دانشگاه تمامی کلاس‌های نظری از ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی آغاز شده است، به خبرنگاران گفته، با توجه به برگزاری دوره‌ها به صورت مجازی و حضوری، نیمسال جاری در هر صورت جزو سنوات تحصیلی دانشجویان محسوب خواهد شد و حذف ترم بدون احتساب سنوات، به استثنای موارد پیش‌بینی شده در آئین‌نامه آموزشی میسر نیست.

وی تاکید کرد: دانشجویانی که به دلایل مختلف امکان دسترسی به سیستم مجازی را ندارند، می‌توانند با هماهنگی دانشکده مربوطه یا کتابخانه مرکزی دانشگاه از امکانات کامپیوتری دانشگاه استفاده کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: در مورد دروس عملی که امکان اجرای آن به صورت تولید محتوا وجود دارد، کلاس‌های مربوط با نظارت مدیرگروه در سامانه یادگیری دانشگاه انجام خواهد شد و در صورتی که اجرای دروس نیازمند حضور دانشجو باشد، برگزاری کلاس‌ها بعد از عادی شدن شرایط انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه جلسات دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی با توافق استاد راهنما و دانشجو به صورت حضوری، مجازی و ترکیبی قابل اجرا است، ادامه داد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی کارشناسی‌ارشد و دکتری با هماهنگی استادراهنما برای تداوم فعالیت‌های علمی- پژوهشی و اجرای پایان‌نامه و رساله می‌بایست با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه حضور یابند.

مصری با بیان اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای حضور در خوابگاه باید تمامی پروتکل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را به‌ دقت رعایت کنند، تصریح کرد: به ‌منظور حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، خدمات غذاخوری‌ دانشگاه نیز به صورت بیرون‌بر خواهد بود.

علی جابر دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نیز به ایسنا گفت: با سامانه آموزش مجازی دانشگاه آزاد را مطلوب و در حد قابل قبول عنوان کرد و گفت: از ابتدای مجازی شدن آموزش، کلاس‌های ما در سامانه دانشگاه برگزار شد و حتی در برخی مواقع که سامانه با مشکل مواجه بود اساتید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دسترس اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌کردند.

وی با اشاره به برگزاری آزمون‌های پایان‌ترم نیز به صورت مجازی، افزود: آزمون‌ها نیز به صورت آنلاین برگزار شد و در برخی دروس نیز با تشخیص استاد مربوطه ارزیابی به صورت ترکیبی آنلاین و ارائه مقاله علمی پژوهشی انجام شد.

لذت دیدار استاد و دانشجو چیز دیگری است



مهدی میرزارسول‌زاده مدرس دانشگاه فرهنگیان اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آموزش مجازی شیوه تازه‌ای است که به علت وجود شرایط کرونایی معمول شده است‌ اما با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده بود، طفلی نوپاست و کاستی‌های فراوانی دارد، گفت: کرونا ظرفیت‌های تازه‌ای ایجاد کرده و نشان داده که طور دیگری هم می‌توان آموزش داد و از برخی هزینه‌ها از قبیل خوابگاه، غذای ‌دانشجویی، رفت‌وآمدها و غیره کاست.

وی با بیان اینکه با وجود این لذت دیدار استاد و دانشجو چیز دیگری است، افزود: به نظر بنده ان‌شاالله بعد از کرونا نیز می‌توان شیوه‌ای را راه‌اندازی نمود که آموزش‌ها نیمه‌حضوری باشد و تلاش زیادی که برای پردازش این زیرساخت‌ها شده و پیشرفت‌هایی که به دست آمده، بی‌سرانجام نباشد.

میرزارسول‌زاده تاکید کرد: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان به همت رئیس این دانشگاه و سایر همکاران تلاشگر دارای ساختار مناسب بوده و در تمام ساعات پاسخگوی سوالات و مشکلات فنی استادان است.

سامانه آموزش آنلاین دانشگاه آزاد اسلامی در حد قابل قبول بود



علی جابر دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا سامانه آموزش مجازی دانشگاه آزاد را مطلوب و در حد قابل قبول عنوان کرد و گفت: از ابتدای مجازی شدن آموزش، کلاس‌های ما در سامانه دانشگاه برگزار شد و حتی در برخی مواقع که سامانه با مشکل مواجه بود اساتید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دسترس اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌کردند.

وی با اشاره به برگزاری آزمون‌های پایان‌ترم نیز به صورت مجازی، افزود: آزمون‌ها نیز به صورت آنلاین برگزار شد و در برخی دروس نیز با تشخیص استاد مربوطه ارزیابی به صورت ترکیبی آنلاین و ارائه مقاله علمی پژوهشی انجام شد.

امید می‌رود برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها باعث توسعه زیرساخت‌ها و ترویج آموزش آنلاین در دانشگاه‌ها شود و حضور نداشتن دانشجویان در دانشگاه و دور ماندن از محیط دانشگاه‌ها و عدم دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و حضور نیافتن در کلاس‌های عملی تهدیدی برای افت کیفیت آموزش عالی در استان و کشور نشود.

گزارش از: علی انوار/ سمیه درازی

انتهای پیام


10740930
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است