علمی فناوری 12:56 - 04 مرداد 1400
/جهاد دانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/
مدیر پروژه «تولید مکمل های ورزشی پرمصرف بر پایه نیازهای تغذیه ای ورزشکاران» جهاددانشگاهی اظهار کرد: توسعه دانش فنی ۴ مکمل ورزشی پرمصرف از دسته‌های اصلی مکمل‌ها (مکمل پروتئین وی، کربوپروتئین و مکمل‌های افزایش دهنده وزن، مکمل CLA و مکمل کافئین از دسته چربی سوزها ) در مرحله اول و دو مکمل کراتین و ویت گینر در مرحله دوم از جمله دستاوردها و خروجی مورد انتظار طرح است.

تولید مکمل‌های ورزشی پرمصرف برپایه نیازهای تغذیه‌ای ورزشکاران در جهاددانشگاهی

به گزارش ایسنا، دکتر فرشته حسینی مدیر پروژه "تولید مکمل های ورزشی پرمصرف بر پایه نیازهای تغذیه ای ورزشکاران" و معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در آستانه ۱۶ مرداد، سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی وضعیت اجرای این پروژه فناورانه توسط جهاددانشگاهی را تشریح کرد و گفت: این طرح از ابتدای سال ۱۳۹۹ در قالب طرح های فناورانه جهاددانشگاهی به طور مشترک با پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در حال اجرا است.

وی در خصوص طرح "تولید مکمل های ورزشی پرمصرف بر پایه نیازهای تغذیه ای ورزشکاران"، ادامه داد: مکمل‌های غذایی ورزشی ترکیباتی هستند که با هدف رفع کمبودهای غذایی ورزشکاران و یا افزایش کارکرد ورزشی آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر با توجه بیش از انداره مسئولین، مربیان و ورزشکاران به نتایج رقابت‌های ورزشی، استفاده از انواع مکمل­های ورزشی به منظور بهبود سلامتی و ارتقاء سطح عملکرد ورزشی در بین ورزشکاران افزایش یافته است.

به گفته وی اهمیت روزافزون بهبود شکل ظاهری بدن به وسیله افزایش حجم و توده‌ عضلانی در بین جوانان و حتی نوجوانان، افزایش شیوع مصرف این مکمل ها را در بین افراد عادی سبب شده است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: در حال ‌حاضر درصد بیشتری از نیاز جامعه ورزشی و غیر ورزشی به مکمل‌های مربوطه از طریق واردات تامین می گردد. همچنین چندین برابر واردات مکمل ها از مسیرهای رسمی و ثبت شده در تعرفه‌های گمرکی، واردات غیر رسمی و قاچاق مکمل ها است که بازار بزرگ مصرف این فراورده‌ها در کشور را تامین می کند. در حال حاضر رقابت در بازار ایران عمدتا معطوف به برندهای خارجی است که با تبلیغات گسترده بازار را تسخیر کرده اند.

دکتر حسینی افزود: متاسفانه همراه با گسترش بازار این فراورده­ها، سوء استفاده و تقلبات مختلف نظیر عرضه نمونه­های بی کیفیت و بدون کارکرد و بعضا آلوده به اجزای دارویی بسیار خطرناک، سلامت جامعه ورزش و سایر مصرف کنندگان این محصولات را مورد تهدید جدی قرار داده است. همچنین با توجه به شرایط تحریم و بالارفتن بیش از حد نرخ دلار سودجویان زیادی به این بازار ورود یافته و سلامت جوانان این مرز و بوم را با خطر جدی مواجه نموده‌اند و با توجه به این دغدغه‌ها، جهاددانشگاهی پیرو اعلام نیاز وزارت ورزش و جوانان تولید مکمل‌های ورزشی سالم را در دستور کار خود قرار داد.

وی توسعه دانش فنی ۴ مکمل ورزشی پرمصرف از دسته‌های اصلی مکمل‌ها،اخذ پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو و تولید نیمه صنعتی،ارتقای عملکرد ورزشی و افزایش قدرت رقابت ورزشکاران حرفه‌ای در رقابت‌های بین‌المللی،کاهش آسیب‌های جسمانی ناشی از ورزش حرفه ای در ورزشکاران،کاهش آسیب‌های جسمانی ناشی از مصرف مکمل های آلوده به هورمون ها و داروهای خطرناک در ورزشکاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای،رونق تولید محصولات با کیفیت در داخل کشور و ایجاد اشتغال دانش بنیان و رفع نیاز بخشی از جامعه ورزشی کشور به مکمل‌های سالم را از جمله اهداف این طرح فناورانه برشمرد.

به گفته وی، توسعه دانش فنی ۴ مکمل ورزشی پرمصرف از دسته‌های اصلی مکمل‌ها (مکمل پروتئین وی، کربوپروتئین و مکمل‌های افزایش دهنده وزن، مکمل CLA ) و مکمل کافئین از دسته چربی سوزها در مرحله اول و مکمل کراتین و ویت گینر در مرحله دوم از جمله دستاوردها و خروجی مورد انتظار طرح است.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تولید صنعتی و اخذ مجوزهای بهداشتی فراورده مکمل فوق برای تولید تجاری اخذ پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو، رونق تولید محصولات با کیفیت در داخل کشور و ایجاد اشتغال دانش بنیان و رفع نیاز بخشی از جامعه ورزشی کشور به مکمل‌های ورزشی سالم را از دیگر دستاوردها و خروجی مورد انتظار طرح برشمرد.

وی روند کند تهیه برخی مواد اولیه به خاطر شرایط خاص موجود و کم شدن فعالیت برخی واحدهای تولیدی در کشور، وجود تقلبات در برخی مواد اولیه، نوسانات بازار ارز و شرایط تحریم و کندی روند تامین تجهیزات، بوروکراسی زمان بر اخذ مجوزهای محصولات، بازار غیرقانونی توزیع مکمل‌های وارداتی و قاچاق را از مشکلات و موانع پیش رو را این طرح دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی،دکتر حسینی عنوان کرد: بر اساس زمان‌بندی انجام شده ۴ مکمل پرمصرف در نیمه دوم سال جاری و ۲ مکمل دیگر در نیمه اول سال ۱۴۰۱ وارد تولید انبوه و بازار مصرف خواهند شد که در صورت ادامه حمایت‌ها امکان فرمولاسیون و تولید محصولات متنوع تری در این حوزه را داریم.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: توان بسیار خوبی در در جهاددانشگاهی و سایر بخش‌های تحقیقاتی برای حل بسیاری از مشکلات و نیازهای کشور داریم. باید به این پتانسیل و توان ملی اعتماد شود و با حمایت از آنها بر مشکلات کشور غلبه نمود. همچنین با تدبیر مسئولین کشور مشکلات حاکم بر پژوهش و تحقیق و نیز تولید محصولات فناورانه مرتفع گردد تا جامعه از نتایج این پروژه‌ها در بازه زمانی کوتاه بهره‌مند گردد.

انتهای پیام


11162410
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از خصوصیات طب ایرانی آن است که سلامت انسان را در ارتباط با سلامت محیط می‌بیند یعنی اگر محیط ناسالم باشد سلامت انسان مختل می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: اورژانس های بیمارستان ها باید بازسازی شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش گفت: ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: امسال شاهد کاهش ۱۰ درصدی مصدومان ترافیکی در ابتدای سال هستیم. 
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در تعطیلات نوروز ۱۸۰ هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های کشور انجام شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جامعه اورولوژی ایران از عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع در ایران خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: در فرایند مجوز دهی کودکستان‌ها، ما به موسسان آموزش‌های لازم را داده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ستاره شناسان زمان شروع مهاجرت مشتری در منظومه شمسی را محاسبه کرده اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تحقیقات جدید مشخص کرده است که مدل‌های آب و هوایی می‌توانند حرکت و جابجایی ماهواره‌ها را به درستی پیش‌بینی کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فناوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: در مسیر تحقق شفافیت و بهبود برنامه ریزی حاکمیتی و نظارتی در طول کمتر از یک سال ۶ داشبود و سامانه تخصصی به بهره برداری رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است