استانی 07:49 - 03 تیر 1400
ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیر اداره فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وظیفه دانشگاه آگاه‌سازی است، گفت: باید قبول کرد که دانشگاه‌ها نسبت به تربیت قشر دانشجو در کاهش آسیب‌های اجتماعی، غفلت کرده‌اند، زیرا دانشگاه‌ها محیط‌های پرورش‌دهنده هستند، در حالیکه رسالت دانشگاه‌ها تنها در آموزش خلاصه شده است.

غفلت دانشگاه‌ها از محافظت دانشجویان در برابر آسیب‌های اجتماعی

بهنام مختاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش دانشگاه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین جوانان، اظهار کرد: نمی‌توان همه مسئولیت را بر عهده دانشگاه گذاشت، به‌عنوان مثال در مسئله‌ای مانند اعتیاد، ممکن است دانشجو پیش از ورود به دانشگاه گرفتار این آسیب شده باشد.

وی به مسئله خوابگاه‌های دانشجویی پرداخت و افزود: بسیاری از معضلات اجتماعی مانند اعتیاد و مسائل اخلاقی از خوابگاه‌ها ریشه می‌گیرد، دانشجو بدون داشتن هیچ زمینه‌ و اطلاعی وارد فضای خوابگاه شده، اما متاسفانه در جوار دوستان ناباب گرفتار آسیب‌های اجتماعی می‌شود، بنابراین توجه به خوابگاه‌های دانشجویی باید مورد توجه امور فرهنگی و نهاد رهبری دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

مدیر اداره فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری ادامه داد: باید اذعان کرد که مسئله‌ای مانند اعتیاد می‌تواند از مدارس آغاز شود، زیرا مشاهده می‌شود که برخی از دانش‌آموزانی که خود را برای کنکور سراسری آماده می‌کنند، برای بیدار ماندن در شب، روی به مصرف مواد مخدر می‌آورند و این آسیب تا سال‌های بعد همراه آنان باقی خواهد ماند.

مختاری در ادامه با بیان اینکه دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی ویژه تقویت فرهنگ دانشجویان در نظر دارد، افزود: تا پیش از جریان کرونا، صحبت با دانشجویان و گفت‌وگوهای چندنفره صورت می‌گرفت، اما اکنون به‌دلیل شیوع کرونا، کارگاه‌های آموزشی به‌صورت مجازی در حال برگزاری است، البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در حالت عادی و پیش از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کلاس‌های دانشگاه پیام نور به‌صورت مجازی برگزار می‌شد و این موضوع هم باعث توجه کمتر به مسائل فرهنگی دانشجویان می‌شود.

وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه آگاه‌سازی است، یادآور شد: باید قبول کرد که دانشگاه‌ها نسبت به تربیت قشر دانشجو در کاهش آسیب‌های اجتماعی غفلت کرده‌اند، زیرا دانشگاه‌ها محیط‌های پرورش‌دهنده هستند، این در حالی است که رسالت دانشگاه‌ها تنها منوط به آموزش شده و نسبت به بسیاری از مسائل غفلت ورزیده شده است.

مدیر اداره فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری یکی از دلایل اصلی نبود توجه به آسیب‌های اجتماعی در میان قشر دانشجو را، کمبود بودجه اختصاصی عنوان و بیان کرد: مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها قصد انجام دوره‌های فرهنگی را دارند، اما تا زمانی که بودجه کافی وجود نداشته باشد، انجام این امر با کندی و بدون کیفیت صورت می‌گیرد، متخصص مربوطه در حوزه‌های فرهنگی وجود دارد، اما مسئله مورد ملاک، اعتبار و حق‌الزحمه است.

مختاری در پایان در خصوص نقش اساتید بر تربیت دانشجو و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی، توضیح داد: تعداد اساتید دلسوز و دغدغه‌مند کم است و در بسیاری از موارد تنها هدف اساتید، رفع تکلیف است و کارشناسی نیز که دوره آموزشی را برگزار کند، ممکن است تنها هدفش تقویت رزومه علمی خود باشد.

انتهای پیام


11120294
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است