اقتصادی 13:46 - 28 دی 1400

درگاه ملی مجوزهای کشور به پنجره واحد صدور مجوزها تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، علی خضریان عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره عدم اجرایی شدن سامانه G4B و تحقق نیافتن اهداف مدنظر برای این سامانه گفت: تبدیل شدن درگاه ملی مجوزهای کشور (G4B.ir) به پنجره واحد صدور مجوزهای کشور، علی‌رغم تأکیدات و زیرساخت‌های قانونی موجود تاکنون فراهم نشده است که می‌توان در خصوص چرایی عدم توفیق در اجرای این قانون حتی بعد از گذشت یک سال، به دلایل عدیده‌ای اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به عنوان یکی از دلایل عمده این موضوع که بیشتر در دولت دوازدهم فراگیر بود، می‌توان به اختلافات بین دستگاهی و عدم همکاری نهادهای مختلف با متولی اصلی این درگاه یعنی وزارت اقتصاد اشاره کرد. صدور مجوز، در حقیقت نوعی قدرت و حاکمیت را برای مراجع صدور به همراه دارد. از این روی مقاومت در برابر کاهش قدرت را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین انگیزه این مراجع برای مخالفت با درگاه ملی مجوزهای کشور برشمرد.

خضریان تصریح کرد: علی‌رغم اینکه موضوع عدم همکاری دستگاه‌ها با نهاد متولی تا حدودی در دولت فعلی برطرف شده است و مطابق با شنیده‌ها وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافقت اولیه خود را با صدور مجوزهای مربوطه‌شان از طریق درگاه مذکور اعلام نموده‌اند؛ اما هنوز هم گام عملی در این خصوص برداشته نشده و همچنان گروهی از مسئولین مرتبط در همین وزارتخانه‌های مزبور ضمن مخالفت با این موضوع، در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه شرایط اخذ هر مجوز کاملاً شفاف نیست، افزود: هر لحظه امکان دارد تا مطابق با بخشنامه مرجع صدور مجوز مربوطه، رویه اعطای هر مجوزی تغییر کند، بنابراین صدور مجوز از طریق پنجره واحد ابتدا نیازمند بررسی، تدقیق و شفاف شدن فرآیند صدور مجوزها در هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، به عنوان متولی اصلی و قانونی این موضوع، است.

وی اطلاعات موجود در درگاه ملی مجوزهای کشور را کسب وکار محور ندانست و گفت: همین موضوع نیز سبب سردرگمی کاربران در ارائه درخواست خواهد شد. به این معنی که کاربر در زمان مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کشور، قصد ارائه درخواست مجوز برای راه‌اندازی کسب‌وکار خاصی را دارد؛ اما در این درگاه با انبوهی از مجوزهای مستقل روبرو می‌شود و نمی‌داند که برای نیل به هدف نهایی خود باید چه قدم‌هایی را طی کند و چه مسیری پیش‌روی وی قرار دارد.

خضریان اضافه کرد: پیچیدگی نظام استعلامات درون سازمانی و بین سازمانی، کاغذی بودن بخشی از فرآیندهای درون سازمانی و فقدان نظام ارجاع بین دستگاهی، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این مهم حداقل در زمان حاضر، نتواند به طور کامل محقق شود.

وی با ارائه پیشنهاد برای اجرایی شدن درگاه ملی مجوزها به پنجره واحد صدور مجوزها گفت: با توجه به تمام ملاحظات بیان شده، پیشنهاد می‌شود که در حال حاضر ضمن اولویت‌بندی، طرحی چند مرحله‌ای به منظور تبدیل تدریجی درگاه ملی مجوزهای کشور به پنجره واحد صدور مجوزها آماده شود.

خضریان افزود: گام‌های عملیاتی برای ایجاد پنجره واحد صدور مجوزها به ترتیب اولویت شامل باز تنظیم اطلاعات موجود در درگاه G4B به صورت کسب‌وکار محور، تفکیک مجوزهای تأیید محور توسط هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار و هیئت وزیران، بررسی، تدقیق و شفاف نمودن فرآیند اخذ مجوزهای تأیید محور کسب‌وکارها به ترتیب اولویت در هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، اطلاع‌رسانی عمومی شرایط و ضوابط مصوب و طراحی درگاه ملی مجوزهای کشور بر مبنای ضوابط مذکور، الکترونیکی نمودن فرآیند ثبت درخواست، ارجاع به مرجع صدور مجوز اصلی و صدور مجوز در ظرف زمانی توافق شده، توسط درگاه به ترتیب اولویت تعیین شده یا دستگاه‌های داوطلب و تعمیم اولویت به کسب‌وکارهای جدید و راه‌اندازی فرآیند ثبت و صدور الکترونیکی مجوز با محوریت آن‌ها پیشنهاد می‌شود.


11415801
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری تولید خودرو در ایران را در سال ۲۰۲۳ یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۴۷۱ خودرو اعلام کرد که رشد ۱۲ درصدی داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۳.۰۲ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: دست دلالان و سوداگران با راه اندازی سامانه خودنویس کوتاه و بازار اجاره به سمت ثبات هدایت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آخرین آمار جمعیت دام پروار گوساله به ۱۵۰ هزار راس رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در برابر تقاضا، نوسانی در بازار مرغ ایام پرتقاضای ماه رمضان نخواهیم داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی گفت: گرچه قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شوند، اما بدلیل نقض عکس‌های هوایی و نقشه‌های منابع طبیعی تا پایان سال گذشته تنها ۶۸ درصد اراضی رفع تداخل شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است