سیاسی 20:04 - 06 مرداد 1400

چهار سال آینده فرصتی برای توسعه همکاری‌ها بین ایران و سوریه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین روز سفرش به سوریه و در دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور با اشاره به جنگ اقتصادی که علیه ملت‌های دو کشور در جریان است، ۴ سال پیش روی ایران و سوریه را تاریخی و مهم توصیف کرد و گفت: باید با تمرکز بر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی و حمایت از صنعتگران و تجار، همان‌گونه که در جنگ نظامی پیروز شدیم در جنگ اقتصادی نیز پیروز شویم.

وی، ضمن تبریک انتخاب مجدد بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهور سوریه افزود: انتخابات اخیر سوریه نشان‌دهنده اقتدار و پیروزی ملت سوریه بر تروریست‌ها پس از یک دهه جنگ و نبرد بود.

رئیس مجلس با اشاره به روزهای سختی که در تقابل با ترویست‌ها بر مردم سوریه گذشته است گفت: این پیروزی مهم نشان داد که اگر به خدا اعتمادو به مردم تکیه کنیم و بر اصول و مبانی خود بایستیم، پیروزی قطعی است.

قالیباف با تأکید بر اینکه بعد از انتخابات سوریه یک دوران جدید آغاز شده است گفت: هنوز از این مسئله چند هفته نگذشته و فرصت بسیار بزرگی در اختیار شما و ملت سوریه است چرا که فشار حداکثری بر دو ملت ایران و سوریه شکست خورده و ۴ سال پیش رو فرصتی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به دور از بوروکراسی‌ها و آغاز دوره‌ای جدید است.

وی افزود: دوره جدید در سوریه همزمان شده است با دوره جدید از شرایط سیاسی در ایران که مجلس یازدهم و دولت جدید با رویکردی متفاوت فعالیت خواهد کرد.

رئیس مجلس، فرصت پیش روی ایران و سوریه در دوره جدید برای غلبه بر جنگ اقتصادی را بسیار مهم و تاریخی توصیف کرد و گفت: برای به نتیجه رساندن قدرت نظامی و امنیتی و همه رشادت‌ها و مجاهدت‌هایی که برای غلبه بر تروریست‌ها انجام شده است، باید کمک کنیم تا حوزه تجارت دوجانبه در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی با تمرکز بر بخش خصوصی دو کشور تقویت شود و اگر این فرصت را از دست بدهیم شرایط برای دو کشور سخت خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه محور اصلی سفرم، ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری است تاکید کرد: در این دوره و پس از پیروزی نظامی و امنیتی بر دشمن، باید حوزه اقتصاد و تجارت و ارتقای روابط تجاری نقطه تمرکز دو کشور باشد و به مردم نشان دهیم که همانطور که در جنگ نظامی پیروز شدیم در جنگ اقتصادی نیز می‌توانیم پیروز شویم.

همچنین، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به رئیس مجلس و هئیت همراه با اشاره به تاکیدات قالیباف گفت: من نیز تقریباً همین دیدگاه‌های شما را دارم و بر این موارد تأکید می‌کنم.

وی با بیان اینکه ایران و سوریه شرکای اساسی هستند و برای روشن شدن نوع همکاری‌ها باید کمیته‌های مشترک ایجاد کنیم گفت: باید همکاری‌های حوزه تجاری و اقتصادی را توسعه دهیم.

رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه به برکت ایستادگی‌هایی که در دهه گذشته داشته‌ایم افق پیش رو روشن است گفت: ملت ایران این رمز پیروزی را از ۴ دهه قبل پیدا کرده است.


11166244
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو گفت: چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دولت ارمنستان بر تصمیم خود مبنی بر افتتاح سرکنسولگری در تبریز تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس گفت: ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی تصریح کرد: این سرکوب به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا به آزادی بیان است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  امیر سرتیپ آشتیانی به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای به قزاقستان سفر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست معاونان وزرای امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه بریکس با حضور علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در مسکو آغاز به کار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی گفت: ایران به دنبال گسترش جنگ نیست، لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، از آحاد رزمندگان نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند هوایی و نیروی هوایی، خانواده‍‌های رزمندگان و فرماندهان، قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدوال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور هفته آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است